Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Lättbyggt kitt för en 15 motor?

  1. #21


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nja - är byggkunskaperna på en 8-årings nivå så får jag nog hålla med Cox om att kolla på en ARF. Dessa är ju inte direkt flygklara ens de så inte ens en sån ARF skulle jag sätta i händerna på en 8-åring... Men jag tycker att det låter lite konstigt att en kille om klarar av att flyga stora motormodeller inte skulle klara av att bygga t ex den Kobra som jag länkade till tidigare...
    Roger

  2. #22
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Nja grejen är han ska ha något att göra under vintern och det har ingenting med att tjäna någon krona att göra, men det verkar inte finnas ett färdigt kitt för en #15 motor på marknaden som man inte måste bygga om eller klura ut egna lösningar på, finns ju fina ritningar på modeller men det är också helt uteslutet tyvärr.
    Finns det några arf kitt då på samma tema då för en #15 motor? Tror att det nog skulle ta ett tag att få ihop ändå.

  3. #23
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Men jag tycker att det låter lite konstigt att en kille om klarar av att flyga stora motormodeller inte skulle klara av att bygga t ex den Kobra som jag länkade till tidigare...
    Roger
    Man kan tycka det ja, men om du kände perssonen ifråga så skulle du förstå.

  4. #24
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av yak 55 Visa inlägg
    Finns det några arf kitt då på samma tema då för en #15 motor? Tror att det nog skulle ta ett tag att få ihop ändå.
    Vet inte om Topstick ifrån Topmodel finns längre men du har ju även en Stick ifrån E-Flight; http://www.horizonhobby.com/sport/mi...ck-arf-efl2250

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	EFL2250_a0.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	34,4 KB 
Id:	49468
    Kör så det ryker!

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Mini Ultra Stick är en trevlig kärra - i alla fall med elmotor i nosen. Har flugit oerhört mycket med min eftersom det varit en kärra som legat flygklar i "skuffen" sommar som vinter. Men om det är så lyckat att köra en förbränningsmotor i den låter jag vara osagt. Men med en 85 g outrunner med ett KV runt 1000--1200, ett 40 A reglage och en 3S2200 kommer den att fungera alldeles utmärkt - sommar som vinter. Till detta servon typ 8--9 g.
    Generellt sett så finns det nog få .15-kärror idag som är tillverkade för att drivas av just en .15 metanol-motor eftersom den storleken på kärra är idealisk att "elektrifiera". Elkärrorna är ju i största allmänhet lite lättare byggda men vissa kan nog fungera att ändå köra metanol-motor medan andra säkert inte är lika lämpliga.
    AirCombat-kärror finns dock men de är för det mesta byggda i cellplast och grå/brun-papper tycker jag mig ha förstått.
    kanske en sån här vore nåt i så fall - http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1502
    Roger
    PS: Såg att AirCombat-kärran från RC Flight inte kunde köpas f n men nåt liknande kanske kan hittas på annat ställe.

  6. #26
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Ja, jag håller med om att en kärra i denna storleken flygs enklast och bäst på el, men nu gillar han glödstiftare mer, och han har en LA 15 som ligger och skräpar som han vill montera på något.
    Hittade den här http://www.avicraft.co.uk/avicraft-p...r-cut-kit.html men hittar inte så mycket info om den typ spv mm, men det kanke kan vara något? vad tror ni?
    Hittade fö denna tråd om Hobbykings stick: http://www.rcindia.org/gas-glow-nitr...5-glow-engine/ så ev kan det bli en sådan, det verkar ju funka utan allt för mycket krusiduller :-)

  7. #27


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Byggtråd på syskonet Mini Frantic - http://www.modelflying.co.uk/forums/...p?th=80126&p=1
    Läste nånstans att Mini Frantic ansågs lite mera "acro" än Mini Mocronic.
    Roger

  8. #28
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Det är ju rätt så många av oss som tycker att el-drivet är lite små-tråkigt, om man nu törs säga något sådant högt, och själv så flyger jag nästan enbart med motorer på .020-0.15 cubic tum. Allt under metern i spännvidd är väldigt smidig både när det gäller byggandet och fraktandet i bilen etc. Bränsle kostnaden blir väldigt låg och det behövs ingen el-starter etc. Bara att tanka och flyga.

    Modeller av typen "Stick" är ju dessutom väldigt enkla att använda antingen för El eller metanol, det är liksom ingen skillnad på uppbyggnaden. Här är några bilder på "Topstick" ifrån Topmodel, enda skillnaden är motormontaget;

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	foto_944.jpg 
Visningar:	49 
Storlek:	11,6 KB 
Id:	49469 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	foto_948.jpg 
Visningar:	50 
Storlek:	9,0 KB 
Id:	49470 Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	foto_947.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	12,8 KB 
Id:	49471

    Själv så har jag flugit min rätt mycket med en Enya .09 IV, men bäst flyger den nog med en Modela Junior 2cc Diesel;

    Kör så det ryker!

  9. #29

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det finns ju "kits" till ett par combatkärror. Det är ju inte precis balsabygge men de är för .15 motorer och med betydlig färre delar än ett sprygelbygge.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Ett riktigt trevligt flygplan för en .15-motor är SIG Four Star 20 EP som valfritt kan förses med metanol- eller elmotor.
    Four Star är lättbyggd, med en enkel vinguppbyggnad och minimal plankning samt välflygande.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	yy1SIGRC106New.jpg 
Visningar:	49 
Storlek:	26,9 KB 
Id:	49472

  11. #31


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Cox - "Det är ju rätt så många av oss som tycker att el-drivet är lite små-tråkigt" ? Nja - inte om man skall dra slutsatsen att om det är småtråkigt så är det knappt nån som flyger el. Här flyger färre och färre metanoldrivet (=ytterst få) och vi skall nog tacka det moderna elflyget för hade inte det funnits så hade nog RC-flyg knappt existerat längre och våra flygfält hade nog legat i träda vid det här laget. Kan nog säga att närapå all nyrekrytering inom RC-flyget är idag elflygare med olika former av "farkoster" - vanliga "plankor", helisar eller multicoptrar. Så du får nog ge elflyget en ärlig chans Cox innan du dömer ut det som "småtråkigt"...
    Nu har jag absolut inget emot om folk flyger metanoldrivet utan man väljer det man trivs bäst med själv. Det enda förbränningsmotordrivna som inte tappat är nog det bensinmotordrivna och då främst i stora kärror och där tycker också jag att det definitivt har sin plats.
    Nåja - den tilltänkta byggaren ville ju tydligen ha avsättning för sin lilla OS .15 och nu har det ju kommit några förslag så det är väl bara att välja nåt av dessa. SIG Four Star 20 såg ju trevlig ut - ser nästan ut lite som en minivariant av gamla Kwik Fly.
    Roger

  12. #32

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Visst är det bekvämt att vara lite småtråkig.
    Men för väldigt många är nog en .15 bland det enklaste man kan tänka sig.
    Ett mottagarbatteri med en mascotladdare som knappast kan vålla problem.
    En annan mascotladdare till glöddrivaren - och de går inte att förväxla för de har totalt olika kontakter.
    Har man sen en plastflaska man kan trycka på så behöver man inte ens en bränslepump.
    Tanka, slå igång och flyg. Är motorn någorlunda inställd är det knappast mer än något enstaka klick på nålen om man kan acceptera lite fet inställning. Får man på fingarna är det ingen större fara med en .15, annat än att man får lära sig hålla fingrarna i styr - och det är det vissa som aldrig lär sig.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  13. #33
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Tack alla som hjälpt till att leta passande modeller, man kan ju konstatera att utbudet blir ganska skralt när det ska uppfylla alla kriterier, såsom superlättbyggt och anpassad för en 15 glödare i nosen, Hobbykings variant har ju den fördelen att om det blir totalfel så är det ju bara att trampa ner den i sopkorgen och börja på en nydom är ju nästan gratis, men man brukar ju få vad man betalar för där ibland och det kan ju försvåra bygget en del.
    Annars kanske Mini Moronic 990spv borde ju vara lämpligt, mini Frantic verkar ju också trevlig men folk verkar köra så stora motorer på dessa 20-46, men den är ju annars i samma storlek, men man kan ju undra om den är tyngre? borde ju inte vara det. Vi får se vad det blir....kan ju bli sopor också :-)
    Går den inte att hovra då är det inget riktigt flygplan!

  14. #34

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    69
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Visst är det bekvämt att vara lite småtråkig.
    Men för väldigt många är nog en .15 bland det enklaste man kan tänka sig.
    Ett mottagarbatteri med en mascotladdare som knappast kan vålla problem.
    En annan mascotladdare till glöddrivaren - och de går inte att förväxla för de har totalt olika kontakter.
    Har man sen en plastflaska man kan trycka på så behöver man inte ens en bränslepump.
    Tanka, slå igång och flyg. Är motorn någorlunda inställd är det knappast mer än något enstaka klick på nålen om man kan acceptera lite fet inställning. Får man på fingarna är det ingen större fara med en .15, annat än att man får lära sig hålla fingrarna i styr - och det är det vissa som aldrig lär sig.
    En annan tycker att bekvämt är att bara plugga in en kontakt och flyga, slippa kladda med bränsle och justera nålar å hålla på
    vi är alla olika och uppskattar hobbyn på olika sätt, och tur är väl det för det blir ju trist och enformigt om alla gör på samma sätt
    /Philip Thulin

  15. #35

    Standard

    Ett till tips är sting pylon som flyger finfint med en 15 motor lådkonstruktion och enkel sprygelvinge. hör väl till kategorin stick tror jag.
    Mini jazzen byggde jag för tungt och då blev 15 motorn för klen. Annars är väl aircombat modellen p39 av martin elmberg den enklaste att bygga. Har inte flugit den men väl hans mustang i balsa och den flyger superfint.

  16. #36


    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    4
    Klubb
    www.lugnetrc.se

    Standard

    Klart att han ska bygga en minijazz. Den är väldigt lättbyggd även från ritning. Med ett laserskuret kit kan det knappast gå fel. Vingen är helt rak, kroppen består några få bitar. Flyger utmärkt med en OS 15la, lite över 1:1 dragkraft.
    Byggde två från ritning, den första gula hade en OS 25fp, den andra blå med OS 15la.
    Den blå försågs senare med elmotor, men det var så trist så modellen såldes.
    Om en minijazz från ett laserkit är för svår är det nog en ARF som gäller.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	14188843027341855530795.jpg 
Visningar:	80 
Storlek:	96,6 KB 
Id:	49476
    Mina var lite modifierade med lätthål och fast monterad vinge.
    Blir mycket enklare att bygga och hantera om man limmar fast vingen och gör en lucka på ovansidan.

  17. #37

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    Håller med Michael,kanonfin byggsats och lättbyggd,byggde en för ett år sen visserligen med el men funkar även med slaskmotor finns hos Conrad.se om jag minns rätt
    Tobbe

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •