Reklam

 
Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Graupner dubbelkommando på nytt sätt

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard Graupner dubbelkommando på nytt sätt

    Nu blir det enklare än någonsin att låta folk prova på modellflyg. Sedan en tid tillbaka har Graupner en Android-app som gör det möjligt att använda en vanlig smartphone som "elevsändare". Telefonen kommunicerar med lärarsändaren via Blåtand.
    Jag har inte testat det "i luften" ännu, endast hemma i vardagsrummet men det ser lovande ut. Via min MC-20 HoTT-sändare som har inbyggd Blåtand kan jag styra flygplanet från min smartphone genom att med fingrarna röra de virtuella spakarna på skärmen (de röda "plupparna" med vitt G i skärmdumpen). Man ska också kunna låta kanalerna styras av signaler från de i telefonen inbyggda accelerometrarna och kompassen. Då kan man genom att luta och vrida telefonen styra exv. skev-, höjd- och sidroder på flygplanet. Hoppas kunna prova detta i julhelgen.

    Det är onekligen lite roligt med tekniskt nytänkande :-)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	unnamed.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	62,5 KB 
Id:	49485

  2. #2


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Finns det några sändare idag som har blåtand inbyggt? Eller krävs det en separat mojäng att koppla in i sändaren?
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Min MC-20 HoTT har Blåtand som valbart tillbehör och jag har installerat en sådan modul. Den dyrare MC-32 har Blåtand inbyggd från fabrik.
    Faktiskt riktigt användbart inte minst för att jag kan använda ett trådlöst headset för telemetrin. Dels hör jag bättre vad som sägs och dels slipper flygkompisarna i pilotrutan att lyssna på min radio.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •