Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Fristående Telemetri oberoende av sändarfabrikat

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Fristående Telemetri oberoende av sändarfabrikat

    Hej

    Vill bara informera om att det finns en utmärkt och mycket prisvärd telemetriutrustning med röstmeddelande som är helt fristående från sändaren nämligen "SAFE2FLY" från en firma på Nya Zeeland, hemsidan heter "wireless-copilot.com".

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bild safe2fly mottagare.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	35,1 KB 
Id:	49454Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Bild safe2fly sändare.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	48,2 KB 
Id:	49455

    Den lilla sändaren (till Höger)som bara väger några gram läggs i planet och kopplas till accströmmen på ena eller andra viset samt drages ena acckabeln genom den lilla ringen (som f.ö. finns i två storlekar)( visat på bilden med en bit acckabel jag lagt genom den lilla ringen). Utrustningen klarar upp till 100 A och ger besked om hur mycket kapacitet man har kvar i sin/ sina motoraccar. Utrustningen kan även ge höjdbesked. Olika varningar kan lätt programmeras in och manualen är alldeles utomordentlig på engelska med många bilder och precisa besked om hur man skall "knappa in" det man vill ha.

    Mottagaren (till Vänster) hänger i ett rep om halsen och när man flyger så talar en röst om för piloten det man vill veta som ex.vis "30 percent remaining" (med klar Nya Zeeländsk accent) när det återstår 30 % av accens kap. Därefter "20 percent ramaining" så man vet att nu skall jag landa. och till sist "10 percent remaining".

    Flyger man där det är viktigt att inte flyga för högt (kanske under kontrollerat luftrum med avgränsningshöjden 150m) så kan man få mottagaren att säga till i tid så man vet att man börjar komma för högt.

    För att således skaffa telemetri som med en klar o tydlig röst säger till en det man behöver veta för att landa i tid och /eller inte flyga in i kontrollerat område behöver man inte alls tro att man måste byta hela sin radioutrustning och lägga en massa tusen på det. Här kan man få vad man behöver för 80 USD d.v.s ca 600 Kr. Vad skall man för övrigt med en skärm med data till när man flyger och behöver hålla ögonen på planet ?????

    Man kör således bara med sin gamla utrustning av vilken typ det månde vara och på vilket frekvensband det är --- och kompletterar med en "saft2fly" utrustning ----det är allt, ingen ny radioprogrammering att lära sig, ingen skärm att hålla ögonen på inga stora utgifter, inget byte av utrustningen i de plan man har. Vill man ha "safe2fly" utrustningen flyttbar mellan olika plan gör man bara en liten kabelbit med kontakter i ändarna som man sätter i ringen och kan sen flytta sändaren med ringen till andra elplan.Man knappar lätt in detta plans acc-kapacitet sen är det bara att flyga.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  2. #2

    Flahultarns avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    489
    Jobb
    Månsysslare
    Klubb
    RFK Skilling

    Standard

    Ackens kapacitet och höjd förstår jag. Men inget mer efter vad jag förstår? Men vill man inte byta system så kanske det kan va en grej. 600:- plus moms och postavgiften, så 850:- ungefär. För ganska lite egentligen, men som sagt kanske kan va nå't ändå...

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej igen

    Jag menar ju att allt det andra så som Dragkraft, Strömstyrka Spänning, Temperaturer, RPM mm kan man ju mäta under mark/bänkkörning med enkla medel.

    Det man behöver veta under flygning är väl just strömförbrukning och höjd ev. så man vet när man skall landa eller är på väg att komma för högt.

    Menar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det jag främst är intresserad av är variometer-funktionen i mina seglare så det kommer jag att testa med min Taranis när jag så småningom konfigurerat den för nån av seglarna - men jag tror också att jag avvaktar lite varmare och skönare väder...
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Vill man ha en fristående telemetrifunktion så är ett högkvalitativt alternativ det schweiziska IIsi-rc. Billigt är det inte men av vad jag sett i bruk tycks det vara riktigt bra saker. Det finns en hel del olika givare som tillbehör till basmodulen.

    http://www.iisi-rc.com/IISI-RC/Products.html

  6. #6

    Lars 41ans avatar
    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    686
    Jobb
    Pensionerad pylonflygare
    Klubb
    RFK Skilling, Jönköpings RFK

    Standard

    Hej Peder och alla!
    Detta med telemetri för att ha koll på drivackumulatorn blev intressant och viktigt när jag för 2 år sen började flyga med mer än 3 LiPo celler. Tidigare hade jag förlitat mig på att fartreglaget drar ned långsamt när spänningen sjunker under ett inställt värde. Det fungerade hyfsat på 3 celler när man ställer fartreglaget på t.ex. 3,3 V/cell. Reglaget drar då ned vid 9,9 V. Med 6 celler gick det inte så bra. Fartreglaget känner ju inte av individuella celler. En gång drog ESC ned så snabbt att jag inte hann landa ARF’en på banan så landstället bröts loss. En cell hade laddats ur utan att spänningen sjönk under 19,8 V. Sen blev det tvärstopp! Det var ett dåligt batteri (och ett dåligt landställsfäste).

    Sen köpte jag en Quanum telemetri från HK, som arbetar på 2,4 GHz och klarar 6 celler LiPo. Den kostar c:a 420kr plus c:a 160 kr för tillsatsen. http://hobbyking.com/hobbyking/store...Telemetry.html
    Jag är mycket nöjd med den. Med tillsatsen mäter jag också ström upp till 100A och temperatur. Det enda jag saknar är hastighetsmätning. Segelflygaren skulle förstås sakna höjdmätare…
    Nu har jag funderat på vad man kan önska och begära av ett fristående telemetrisystem. Den som önskar ALLT vill ha:

    1. Spänningsmätning på drivacken, totalt och per cell
    2. Spänningsmätning på mottagarbatteriet om man har ett separat Rx-batteri.
    3. Kapacitetsövervakning på drivacken.
    4. Ljudlarm och vibratorlarm när något av ovanstående passerar en förinställd gräns
    5. Strömmätning upp till 50A, 100A, 200A beroende på behov
    6. Mätning av fart genom luften
    7. Höjdmätning
    8. Mätning av motorns varvtal
    9. Mätning av motorns temperatur
    10. Displayvisning av ovanstående värden med hyfsad noggrannhet
    11. Registrering av höga servoströmmar
    12. Registrering av höga G-krafter
    13. GPS för fart, position och ruttregistrering
    14. Röstrapportering av valbart 1, 4 och 6-9 ovan
    15. USB-anslutning för att tanka ned registrerade mätningar

    Det viktigaste är 1 – 4 eftersom det handlar om säkerhet och om att inte köra dyra LiPo i botten.

    Varför nu displayvisning när man har röstrapportering? Jo,

    • för det första kan en medhjälpare läsa och berätta när man flyger
    • för det andra är det värdefullt att kunna göra motormätningar på marken utan att ha en labkoppling i flygplanet eller på mek-bordet.



    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Marktest med 3S.jpg 
Visningar:	75 
Storlek:	87,9 KB 
Id:	49475
    Så här såg det ut när jag mätte i min EF-1 racer med Quanum och en gammal varvräknare

    Sen måste man titta på vilken radiofrekvens systemet arbetar på. Alla moderna system använder spread spektrum på 2,4 GHz och det är bra.
    En del system kan också beställas för ISM (Industrial, Scientific and Medical) frekvenserna 433 MHz eller 915 MHz.
    433,92 MHz används för diverse fjärrkontroller och är tillåtet i Europa trots att det kan ge konflikt med amatörradio på 432 – 438 MHz.
    915 MHz används för samma ändamål i Amerika och är klart olämpligt och förbjudet i Europa eftersom det blir konflikt med GSM 900.

    IISI Cockpit är den produkt som kan nästan allt. Eagle Tree kan också det mesta utom att prata och den kostar också en hel del. Båda är (liksom Taranis) en utmaning för de som gillar konfiguration av datorsystem.

    Quanum-systemet i länken ovan kan de viktiga funktionerna men klarar bara upp till 6 celler. Quanum pratar inte men den ger olika piplarm för två nivåer på cellspänningar, inställbara från 2,5 V till 4,2 V. Tack vare 2,5 Volt går den att använda för LiFePO4 batterier.

    Den lilla Quanum som också finns hos HK kostar bara c:a 220 kronor kan det som Peder frågade efter i trådstarten. Den mäter totalt och per cell, klarar 8 celler och sänder på 869,5 MHz FM (OK i Europa) med måttlig räckvidd. Larmar endast med vibrator.

    Safe2Fly mäter inte cellspänningar. Den mäter ström och mottagarens spänning, som den kan larma för. Man ställer in Safe2Fly-sändaren på installerad batterikapacitet för drivbatteriet. Sen mäter den strömmen och beräknar förbrukad kapacitet. Den kan prata men kan bara sända på ISM frekvenser.


    Dessa produkter är de som jag känner till.
    Lars

    Senast redigerat av Lars 41an den 2014-12-17 klockan 23:03. Anledning: Quanum pratar inte.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •