Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: servon till Blue Phoenix

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    69
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard servon till Blue Phoenix

    Jag impulsköpte en Hobbyträ Blue Phoenix i helgen av sentimentala skäl, eftersom jag en gång lärde mig flyga med en.

    men väl hemma kom jag på att jag bara har en massa microservon, vill inte sätta 5g-servon i den, så vad ska man ha?
    Det var bra många år sen jag flög "stora" kärror, så vad finns det för billiga servon i typ Hitec HS-81-storlek idag?
    /Philip Thulin

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skulle förvåna mig mycket om inte sådana här servon skulle fungera bra i en Blue Phoenix - http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=479
    Dessa brukar fungera mycket bra och vill du ha det digitalt så finns en sån version också - liksom varianter med metalldrev.
    Vill minnas att jag monterade in den digitala varianten i min elektrifierade Fling 2M.
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    69
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    Tack!

    den digitala varianten såg trevlig ut, blir nog en knippe sådanna att prova med
    /Philip Thulin

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...fast den analoga fungerar i stort sett lika bra... Har i o f s inte kört dom sida vid sida men jag har använt många analoga och dom har fungerat förträffligt även dom. Har du tid att vänta ett par veckor så går dom givetvis att handla betydligt billigare via t ex Ebay - fast dom är ju såpass billiga även i Sverige att snabba leveranser kan kompensera prisskillnaden.
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    69
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    Precis, blir nog en "lokal" beställning för detta ändamål
    /Philip Thulin

  6. #6
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    De digitala servon drar ju mera ström och behöver ett kraftigare batteri, vilket ökar totalvikten.

    En personlig favorit (i andra plan) är HS65-HB servon, har starka drev med litet glapp och är riktigt bra servon tycker jag.
    Kör så det ryker!

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nåja - vi skall nog inte överdriva de digitala servonas strömförbrukning i en Blue Phoenix. Det blir liksom inga större roderkrafter.
    Roger

  8. #8

    Standard

    Inget fel på Emax men retar mig på rcflights ständiga "endast #:-" som jag tycker borde garantera lägsta pris. å andra sidan får du tre hxt900 för samma pris som rcflight tar för ett servo.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    69
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    tror jag kommer behöva vikta nosen ändå på den här, så att trycka dit ett 2-cells 2200 lipo med separat BEC kommer nog behövas likt förbaskat för att slippa blya nosen, så strömförsörjning kommer inte va nå bekymmer
    /Philip Thulin

  10. #10
    yak 55s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    102
    Jobb
    Ibland
    Klubb
    Skellefteå

    Standard

    Vill man överdriva så finns det ju alltid MKS 6100 ett mycket fint servo http://www.rubinrc.se/product_info.p...oducts_id=4058 jag har sådana på min Supra.
    Sedan finns ju dess syskon också http://www.rubinrc.se/product_info.p...oducts_id=1572 lite billigare och inte riktigr samma upplösning men fortfarande riktigt bra.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vill man "överdriva" så finns det mängder av servon som passar men jag uppfattade det som att Philip beslutat sig för att testa ett av Emax-servona så därmed var väl valet klart... Och nu gällde det ju som sagt en simpel Blue Phoenix...
    Skall du elmotorisera den, Philip ?
    Roger

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    69
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    ja precis detta är verkligen back to basics av rent sentimentala skäl, kommer låta den vara en ren seglare. Kanske gör dåtidens modd med en löstagbar motorpod för skojs skull, men annars blir det högstart med "gummisnodd", precis som när man lärde sig flyga första gången för 20 år sen.
    Finns ingen anledning att gå bananas med servon värdiga en hotliner i den här kärran, så Emax-servona blir nog kanon för detta ändamål
    /Philip Thulin

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Philip,
    Här i Västmanland så körs nåt som brukar kalla Länsmästerskapen i RC-segel varje höst och då är det enkla kärror med sida/höjd som gäller. Och merparten av kärrorna i startfältet är just BP - i original eller lätt moddade. Så kärran fungerar fortfarande bra att ha kul med...
    Roger

  14. #14

    Zkeeters avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna på våra vägar.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Ska du "bara segla" så är det nog bara bra med lite tyngre servon som tar lite plats, erfarenhetsmässigt från min motoriserade dito så kommer du nog att få vikta fram. varför inte vikta med aktiv vikt? Jag har 9gr TG-servon i min BP, och kan meddela att det räcker gott!
    Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
    -----------------------------------------------
    MFK Skvadern Sundsvall.

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej Philip,
    Här i Västmanland så körs nåt som brukar kalla Länsmästerskapen i RC-segel varje höst och då är det enkla kärror med sida/höjd som gäller. Och merparten av kärrorna i startfältet är just BP - i original eller lätt moddade. Så kärran fungerar fortfarande bra att ha kul med...
    Roger
    Enda modifieringen jag gjorde var att byta den likka plyvinkeln som håller vingöronen mot en betydligt större "heltäckande". Samt senare montera pinnar på tvären för vingens gummiband istället för originalets längsgående.

    Sen var det fullt ös!

    Superhero

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •