Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Inställningar av quad

  1. #21

    Standard

    I den storleken går dom bäst på 1300 eller möjligtvis 1500mah. Testa att flyga min med en 2200 men den var som en dräktig ko i luften.

  2. #22

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag hinner inte flyga och testa så mycket inställningar som jag vill men 2200 ackarna har jag skippat nu, den flyger verkligen inte bra med dessa.
    Jag har provat lite inställningar men är tillbaka på det jag startade med, miniH i wizarden tror jag det är.
    Ska det funka bra att busflyga i attitude, runt träd och liknande eller behöver man köra rate för att få den att svänga runt lättare? Läste att Cruise-Control kan få den att drifta ut i kurvorna i attitude men samtidigt hjälper till med höjdhållningen i svängar. Ska jag köra utan Cruise-Control i attitude men kan använda det om jag kör rate?

    Det är lite svårt det här när jag inte hinner flyga så mycket som jag vill

  3. #23

    Standard

    Jo jag kan tänka mig att c control gör så, lutar du den mycket drar den ner motorvarv över ett visst gradtal. De flesta kör med manual på throttle o heading lock på yaw. Märks mest i fpv flyg men den håller satta kursen utan att hoppa till om svängen inte är perfekt koordinerad. Flyger du i attitude håller du ner nosen genom svängen, rolla mycket o yawa. Flyger du fort måste du även dra upp nosen mot dig i slutet av svängen annars blir det inte så snävt.

  4. #24

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag ska testa utan Cruise och kolla om jag upplever någon skillnad.
    Igår körde jag fpv i ratemode, funkade riktigt bra att flyga mellan lite träd och buskar. Rates är helt klart lättare med fpv än utan fpv (som väntat).
    Blev tvungen att sluta flyga när quaden två gånger rullade över på rygg och gick ner i backen, hittade en motor som går lite trögt och låter illa så den ska bytas och får hoppas det bara var den som orsakade problemet.

  5. #25

    Standard

    Dom kan skitza om tex pids är dåligt inställda o det kommer en plötslig vindby o en annan anledning är propp slipp, det hade jag lite problem med innan jag slutade lata mig o drog åt dom med vektyg. Du skriver inte vilka esc o motorer du har men vissa har sync problem, då brukar det låta skummt precis innan den faller.

  6. #26

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Det var helt säkert motorn som gjorde det. En liten bit av en magnet hade lossnat och kilat fast sig.
    Jag lade en beställning på två nya rcx-motorer från autopartner där jag köpt quaden, tänkte att en extra kunde vara bra att ha.
    Fick ett mail från dem att de var slutsålda och ett erbjudande om rabatt på ipower 1806 istället men svarade att det funkar ju inte att byta en motor till något annat än de tre andra, dessutom var axlarna på två motorer krökta så propparna wobblade, det slutade med att de skickade två motorer gratis och två för samma pris som de billigare rcx-motorer jag redan betalat för!!!
    Fantastiskt bra gjort utan att jag ens funderat på om det skulle vara ett garantiärende.
    Det är nästan så jag skäms lite över hur bra behandlad jag blivit av dem men de har definitivt vunnit en kund som i första hand handlar hos dem i fortsättningen.

    Vad gäller flygningen så är nog inställningarna ganska bra ändå, jag halverade expon och jäklar vilken skillnad det blev ihop med att jag flög lite aggressivare! Klart mycket bättre än tidigare, framförallt känns det som om yawen tjänade på mindre expo.
    Nu kunde jag flyga med fart mellan träden och vända och komma tillbaka, dyka ner mellan några buskar och vidare till nästa träddunge och mellan de träden. Runt en lada och in i dungen igen, riktigt kul!

    Tyvärr blev jag lite övermodig och körde av antennen, och lite mer, från sändaren men har lyckats löda ihop det och har bild från kameran igen.
    Det som alldeles nyligen kändes ganska hopplöst känns nu som att det ligger ganska nära att uppnå, kul!

  7. #27

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard Reglerteori

    Hej
    Bara ett litet inlägg i Simons o Emils debatt om reglerteori. En bild säger mer än ord och matematiska formler...
    /A
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	PID.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	22,6 KB 
Id:	49898  

  8. #28

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Hej
    Bara ett litet inlägg i Simons o Emils debatt om reglerteori. En bild säger mer än ord och matematiska formler...
    /A
    kanon. alltid bra att visa på olika sätt, en del lever i bilder en del lever i matte
    det bästa är ändå att testa i verkligheten och se vad som händer

    Det som kan tilläggas är att man ska undvika D om man har mycket vibbar den kommer bara ställa till bekymmer
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #29

    Standard

    Grymt bra, jag föröker alltid se till att jag beställer mer motorer än jag behöver - kör på emax 1806 motorer nu o de verkar vara riktigt bra - visst inga tigers i prestanda men de kostar inte så mycket o det finns reservdelar att få tag på. Det finns ju inget värre än vänta på delar när man vill ut o flyga.

    Jag flyger i 360 grader per sekund i rate mode med 35 i expo - min cc3d lade nyligen av efter en krash, så nu går den bara att flyga i rate för går man in i attitude mode så början den rolla åt höger, först sakta sen snabbare o snabbare o det går inte att stoppa efter ca 5 sekunder.



    Citat Ursprungligen postat av Ted_B Visa inlägg
    Det var helt säkert motorn som gjorde det. En liten bit av en magnet hade lossnat och kilat fast sig.
    Jag lade en beställning på två nya rcx-motorer från autopartner där jag köpt quaden, tänkte att en extra kunde vara bra att ha.
    Fick ett mail från dem att de var slutsålda och ett erbjudande om rabatt på ipower 1806 istället men svarade att det funkar ju inte att byta en motor till något annat än de tre andra, dessutom var axlarna på två motorer krökta så propparna wobblade, det slutade med att de skickade två motorer gratis och två för samma pris som de billigare rcx-motorer jag redan betalat för!!!
    Fantastiskt bra gjort utan att jag ens funderat på om det skulle vara ett garantiärende.
    Det är nästan så jag skäms lite över hur bra behandlad jag blivit av dem men de har definitivt vunnit en kund som i första hand handlar hos dem i fortsättningen.

    Vad gäller flygningen så är nog inställningarna ganska bra ändå, jag halverade expon och jäklar vilken skillnad det blev ihop med att jag flög lite aggressivare! Klart mycket bättre än tidigare, framförallt känns det som om yawen tjänade på mindre expo.
    Nu kunde jag flyga med fart mellan träden och vända och komma tillbaka, dyka ner mellan några buskar och vidare till nästa träddunge och mellan de träden. Runt en lada och in i dungen igen, riktigt kul!

    Tyvärr blev jag lite övermodig och körde av antennen, och lite mer, från sändaren men har lyckats löda ihop det och har bild från kameran igen.
    Det som alldeles nyligen kändes ganska hopplöst känns nu som att det ligger ganska nära att uppnå, kul!

  10. #30

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av streber76 Visa inlägg

    Jag flyger i 360 grader per sekund i rate mode med 35 i expo - min cc3d lade nyligen av efter en krash, så nu går den bara att flyga i rate för går man in i attitude mode så början den rolla åt höger, först sakta sen snabbare o snabbare o det går inte att stoppa efter ca 5 sekunder.
    Min flyger som en gris nu, rollar höger i attitude. Kör jag rate, som jag nästan alltid gör nu, så flyger den hyfsat men gasar jag mer än ca 80% så börjar den rolla, både höger och vänster. Kör jag fullgas och drar minsta lilla bakåt på pitch så slår den bakut, helt okörbar på fullgas. Mycket jello på flygkameran också.

    Idag rensade jag inställningarna och konfade styrkortet från början, lade in qav250-pidsen från wizarden, de skall funka enligt killarna på open pilot, men den flög precis lika illa som innan.
    Jag har provat lite olika pids, både höga och låga, men det verkar inte göra någon skillnad, vet inte alls vad jag ska göra för att få ordning på den.
    Kan böjda armar göra allt det här?
    Mäter jag höjden från bordet vid roten av armarna så är den precis lika på alla fyra men mäter jag ute vid motorerna så är en arm cirka 1,5 mm högre än de andra.

  11. #31

    Standard

    Kolla så armarna inte har delaminerat, alla ska vara lika styva. Sånt kan hända efter hårda krasher, har inte gjort det borde dom var ok. Min andra gissning e vibrationer, sänk d mycket o ändra accelerometrar till 0.10 om den är på 0.05. Flyger den bättre är vibrationer problemet, det bygger du bort bäst för gimpa datorn är inte helt lyckat. O kom ihåg att låta den vila minst 10 sek efter du armat den så den hinner kalibrera.

  12. #32

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Nu finns det pids för ZMR250 inlagd i openpilot wizarden.
    Jag kör på dem och jäklar vilken skillnad det blev, eller kanske inte så stor skillnad egentligen men nu känns den bara rätt
    Det är fortfarande problem vid fullgas men nu är den åtminstone stabil i rollaxeln och pitchen blev lite mindre känslig.
    Det stora problemet nu är yaw.
    Yawar jag i hög fart så börjar den pendla och kan tappa kontrollen helt. Kanske hjälper om jag lägger in yaw också på TPS, nu är det bara roll och pitch som påverkas.
    Jag ska prova att köra rate istället för axislock på yaw, kanske funkar det bättre?

  13. #33

    Standard

    Nu misstänker jag din tyngdpunkt ligger fel eller att dina pids är tokiga.Tps ska du normal inte behöva använda såvida du inte har pid så högt att den börjar skaka vid tex vertikal acceleration.

  14. #34

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Nu har jag justerat pidsen lite, provflugit, hem och ändrat lite, provflugit igen, hem och ändrat lite mer, provflugit osv.
    Jag har försökt koncentrera mig på en axel i taget och känna efter vad som händer, jag tror jag börjar få "lite" ordning på det nu faktiskt.
    Tyvärr är det ganska blåsigt ute så den känns kanske annorlunda när vinden lägger sig, men huvudsaken är väl att jag faktiskt märker skillnad när jag ändrar på inställningarna.
    Jag provade också pids som var låga jämfört med vad jag använt tidigare, men det kändes inte alls som om det passade min quad.
    Jag tror nog jag ligger hyfsat rätt nu, iallafall vad gäller roll och pitch.
    Jag får se till att få tummen ur och beställa en ny radio så jag kan ändra pids genom en vridpot på radion istället för att behöva koppla upp mig mot datorn hemma, det blir nog lite enklare då
    Tack för att du engagerar dig i mina frågor

  15. #35

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Igår var jag ut och flög "på riktigt" i en gles skogsdunge med ca 30-50 träd istället för bara runt några enstaka träd.
    Det funkar ju faktiskt!
    Jag trodde inte jag skulle klara det riktigt så pass bra som jag gjorde.
    Några proppar gick det åt, det var inte så lätt att se björkarnas spretiga grenar förrän det var försent men det blir nog bättre i sommar när det blir lite löv och mer färger.

    Jag har fortsatta yaw-problem, har kollat lite mer vad som händer i högre fart.
    När jag flyger framåt och yawar så rollar qaden utåt.
    Är det normalt eller ska den klara av att hålla den stabil i rollplanet?
    Vad ändrar jag för värden för att få den mer stabil i det läget?
    Är det rollaxelns eller yawaxelns värden som inte är bra?

  16. #36

    Standard

    Låter som i ska höjas på roll. Men det är svårt utan att se den. Vad har du för värden?

  17. #37

    Standard

    Oh btw det är normalt att dom gör det lite. Precis som en bil lutar ut från innerspåret när man svänger tvärt, men det är bara lite o kompenseras med roll, gärna mycket så det ser snyggt ut

  18. #38

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Jag har inte hunnit fixa någon bild på inställningarna men har ändrat lite mer på dem.
    Nu flyger den riktigt bra men hann bara med en kort vända innan jobbet efter senaste ändringarna. Kändes som yaw-problemet minskat rejält, rollarna kändes bättre också, ofta bara tvärstopp när rollen var klar men ibland blev det lite skakningar men inget som kändes som ett problem.
    Jag får se om jag hinner flyga lite mer imorgon.

  19. #39

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Så här flyger min ZMR250 nu, helt okej tycker jag förutom de där kasten när jag gasar på ordentligt.
    Ca 3.30 in i filmen syns det tydligt, vad är det som händer egentligen och vad gör jag åt det?
    Ibland känns det som om det är i yaw-planet den spinner runt, liksom sladdar till, ibland känns det mer som roll-planet, att den viker sig.
    https://www.youtube.com/watch?v=LZkY...yer_detailpage

  20. #40

    Standard

    Jag tycker det ser rätt bra ut - utan att vara någon auktoritet så ser det ut som den flyger rätt bra, kanske lite lös i yaw. Kan det vara så enkelt att den inte klarar av att hålla den upprätt när du gasar o svänger mycket? Testa att strypa maxgasen med 5-10% o ser om den fortsätter göra så. Flyger du 5030 proppar testa att gå upp til 5040 o ser om samma sak händer.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •