Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Helt ny med rc flyg

  1. #1

    Standard Helt ny med rc flyg

    Tjena gott folk!

    Nu ber jag om lite tips från er som kan! Jag har aldrig kört ett rc flyg tidigare så min kunskap är noll. Kom bara in på det via Youtube och det såg as kul ut! Så ja varför inte köpa ett hyfsat plan o ut o flyga lite? Söker ett plan runt 1000 lappen ink allt så kallad RTF? rätta mig om jag har fel. Vilket är de bästa planet runt den prisklassen? Är som sagt inte ute efter några monsterplan men heller inte något skit. Gärna de lätt styrda planen som är bra nybörjareplan. Dock vill jag inte ha något "bara" nybörjarplan utan det ska även fungera till de som kan flyga så man slipper köpa nytt efter nått år, ni förstår nog vad jag menar.
    + i kanten om det är ett plan man kan köra på kortklippt gräs vid start och laddning, vill ha det så verkligt som möjligt Tack!

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kolla om du har en klubb i närheten och kontakta dom. Nu är det ju ingen säsong men om nån månad drar det igång igen. Har du tur så flyger dom inomhusflyg så då kan du ju få kolla lite även nu under vintern.
    Sen hinner du nog göra av med några plan under de allra första åren så du skall absolut börja med nåt nybörjarvänligt och inget som du räknar med att växa i så småningom. Det är inte så enkelt att flyga som man kanske kan tro efter att ha kollat lite filmer på tuben så det jag nämnde först - kontakt med en klubb och få hjälp den vägen - är nog den bästa starten. Sen skall du nog fundera över budgeten för med bara en 1000-lapp tillgängligt så kommer du tyvärr inte så långt. Det är rätt många prylar som behövs när man börjar från scratch och det bygger tyvärr på kostnaderna. Ja - skräp går det alltid att få billigt men du skall nog lägga dig en bit över skräpnivån i alla fall.
    Sen kan du söka på t ex detta forum på nåt a´la nybörjare eller nybörjarflyg så kommer du att få mängder av träffar för de frågor du ställer har redan ställts hundratals gånger. Börja att kolla lite "gamla" råd - sen kan du gärna återkomma med mera detaljerade frågor när du gått igen ett antal nybörjartrådar och därmed ökat kunskapen och förståelsen.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Standard

    Hej

    Jag är själv relativt ny, började för ca 3-4 månader sen. Det första du gör är att du köper dig en simulator, Realflight Basic är bra men om du har en egen sändare så rekommenderar jag Realflight med interface, då kan du flyga med din egen sändare.

    Flyg, öva och testa olika plan, du kommer att krascha många gånger och därmed spara många kronor. På så sätt kommer du underfund med vilken typ av flygplan du vill köpa. Köp INTE flygplan innan du övat på simulatorn.

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    imbecill99 resonerar helt rätt men tyvärr så har nog tyvärr din budget spruckit redan där. Men att öva med simulator är alltid bra - sen är verkligheten ändå lite annorlunda eftersom en kvadd inte är lika enkel att återställa samt att de flesta blir mera nervösa när dom står med en riktig kärra som skall flygas. Men med hjälp av en erfaren RC-flygare så brukar en stor del av problemen elimineras. Så tipset att söka upp en närbelägen klubb (om det finns nån alltså - annars ännu viktigare med simulatorflyg) kvarstår.
    Roger

  5. #5

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    För något år sedan hade EKO ett plan som verkade riktigt hyfsat för ungefär den pengen.
    Typ Easystar fast ca metern i spv och med 2,4 och LiPo. Planet hade skevroder.
    Det var ju någon drive under ett par månader men visst finns det vettiga plan om man hittar just det erbjudandet.
    De som köpte planet sa att det var riktigt vettigt för den pengen och elektroniken var "typ" standard med servon och fartreglage.
    Att man sedan växer ifrån i stort sett allting inom ett år är ju tämligen klart för alla som börjat modellflyga ;-)
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  6. #6

    Standard

    Hej,

    Det är en bra början att skriva var du bor. Någon i närheten har kanske förslag om butik, klubb eller kanske har ett flygplan lämpligt för en nybörjare.

    Jörgen

  7. #7

    Standard

    Bixler 2 rtf kostar ca 111 usd + frakt, så hamnar nog precis inom budget.

    /rekommenderar dock starkt att du tar kontakt med närmaste flygklubb.

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2013
    Inlägg
    335
    Jobb
    CNC-operatör på Atlas Copco.
    Klubb
    Norbergs FK

    Standard

    Ja, fast med en bixler eller liknande så går det alldeles utmärkt att lära sig själv bara man funderar igenom saker och ting ordentligt innan, så jäkla svårt är det inte.
    Men det är klart att det är bra om man får hjälp också.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nu brukar man ju behöva lite mera än vad som ingår i en s k RTF-sats - t ex några batterier - och inte minst en hyfsad laddare. Visst kan det ingå nån form av laddare men tyvärr brukar dessa inte vara speciellt bra vilket kan gå ut över livslängden på batterierna. Sen vet vi alla som håller på med detta att vi behöver en del verktyg, lim, kontakter m m m m
    Sen kostar väl kärran (från Hobbyking i Hongkong) 111 $ + frakt 81 $ = 192 $.Detta motsvarar ca: 1475 kr. Lägger vi sen på moms + "hanteringsavgift" så hamnar vi i verkligheten på ca: 1850 kr - i mina ögon rätt långt ifrån 1000 kr.
    Men lyckas man få tag i den inom EU (backorder f n) så blir det billigare - typ 1400 kr inkl frakt (mycket billigare frakt inom EU). Men även detta överskrider ju budget med 40 % utan extrabatterier, bättre laddare m m så min invändning mot att budgeten nog var lite skral stämmer tyvärr.
    Sen är det mycket personligt om det är svårt eller inte att lära sig från grunden. Men en sak är säker - får man hjälp så reduceras krascher med påföljande reparationsbehov avsevärt - och oddsen för att slippa ideliga krascher förbättras likaså avsevärt.
    Roger

  10. #10
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Bixler-ish plan som många har misshandlat till förbannelse men ändå är i luften och finns i lager för en billig peng.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html

    Det är en PnF, dvs Plug n Fly, en modell som endast behöver kompletteras med radioutrustning och batteri. Det är standard 2200mAh som går i den så det går att få tag på rimligt billigt var som helst tillsammans med en enkel laddare, valfri radio med mottagare ny eller begagnad för en spottstyver.

    Borde hålla dig under kring budget

    En av mina favorit YouTubare, Bruce Simpson har ett gång filmer om hur han och hans polare flyger, krashar och återbygger sina AXN's
    https://www.youtube.com/user/xjet/search?query=axn
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fluf Visa inlägg
    Borde hålla dig under kring budget
    Knappast inom budget - bara kärran utan batterier, laddare, sändare och mottagare (och annat behövligt krimskrams) kostar ca: 750 kr hemma på köksbordet.
    Ni är väldigt optimistiska om vad grejorna kostar...
    Roger

  12. #12
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Knappast inom budget - bara kärran utan batterier, laddare, sändare och mottagare (och annat behövligt krimskrams) kostar ca: 750 kr hemma på köksbordet.
    Ni är väldigt optimistiska om vad grejorna kostar...
    Roger
    Om du köper nytt från HK international (för att de inte finns inte i EU lagret), budgetsändare med mottagare, LiPo laddare och 2200mAh LiPo, i motsvarande kvalité man kan vänta sig från standard RTF, 51$ fraktat, och 25% moms om du har otur. Det blir under 500kr fraktat och momsat, under 400 om du har tur. Och då är det nya grejer.

    AXN floatr från EU, fraktat och klar är under 600kr (75$).

    Så ja, det är inom budget, men nya saker.

    Med lite letande och tålamod kan man nog begagnad enklare Spektrum sändare med OrangeRX mottagare för ett bra pris så man fortsatt håller sig under priset 1000lappen med det kittet.

    Lättmonterat, och inte särskilt avancerade saker alls
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fluf - den du länkade till i EU-lagret hamnar på ca: 750 kr hemma i köket (82.82$ + ca: 15 $ i frakt). Varifrån du fått "under 600 kr" förstår jag inte men är det missuppfattat av mig så förklara gärna.
    Generellt till alla som relaterar (främst) till utländska butiker - anger ni priser så ange rätt priser inkl frakt och i förekommande fall moms (25 %) på både produktpriset och frakten (utanför EU). Sen, om man handlar utanför EU och fått "momsa", så tillkommer också en admin-avgift i "tullen" på minst ca: 100 kr.
    Detta med att vara noggrann är viktigt speciellt när det är nybörjare med tajt budget. Speca också exakt vilka prylar för att om några grejor påstås kosta t ex 51 $ och detta skulle motsvara "under 500 kr" så måste ju nybörjaren veta vad man räknat på och vad han skall beställa. Sen är det så att 51 $ ungefär motsvarar 390 kr, sen tillkommer moms med 98 kr samt adminavgiften på minst 100 kr. Jag får detta till ca: 590 kr och inte "under 500 kr". Sen kan jag hålla med om att mindre paket, men sällan flygmaskiner, kan slinka förbi tullen så att man slipper moms och adminavgift men är budgeten tajt så skall man absolut kalkylera med både moms + adminavgift så att man inte står där med okalkylerade merkostnader när grejorna dimper ner. Det är liksom roligare om det blir billigare än dyrare när grejorna kommit hem.
    Hursomhelst - de senast föreslagna grejorna kommer tillsammans att kosta ca: 1240 kr vilket visserligen är billigt men ändå ca: 25 % över budget. Sen kanske det är OK för den som skall handla men det vet vi inte. Dessutom ingår bara ett batteri (skulle jag gissa - ingen spec finns ju) så ett par ackar tillkommer ju minst. Ev också nån form av power supply till laddaren beroende på vilken laddare som räknats in i dessa 51 $.
    Ursäkta att jag är lite petig men jag har otaliga gånger sett väldiga glädjekalkyler och för mig personligen är inte dessa nåt problem men för en nybörjare med tajt budget, och som kanske inte heller handlat från utlandet tidigare, så kan ju både felräkningar och tillkommande avgifter bli sura poster i slutet.
    Roger

  14. #14
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Fluf - den du länkade till i EU-lagret hamnar på ca: 750 kr hemma i köket (82.82$ + ca: 15 $ i frakt). Varifrån du fått "under 600 kr" förstår jag inte men är det missuppfattat av mig så förklara gärna.
    AUTCH! My bad. Så van vid USD priser, men när jag kikade nu så var det EUR priserna jag utgick från och konverterade USD->SEK. Inte undra på att det diffade så mycket.

    Ignorera tidigare utlägg om priser för att nå 1000lappen.
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  15. #15

    Standard

    Alla rekommenderar Bixler eller Easystar som nybörjarflyg. Är det för att de håller bättre för att motorn inte är i nosen, eller är det för att de också flyger bra? Flyger de bra? Tänker på skevroderverkan och sånt som försvinner för att motorn är riktad bakåt. Jag menar, är det ett bra flyg att flyga för nybörjare?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    dom flyger i princip sig själva, otroligt lätta att flyga och lätta att få flygfärdiga.
    hållbar,lättflugen och inte allt för tråkig att flyga, kort sagt en bra nybörjar maskin
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Då får väl även jag rätta mig själv lite...
    Även om detta kanske inte är en idealisk förstamaskin så går den säkert att leka lite med den - http://www.der-schweighofer.at/artik...er#prettyPhoto
    Ca: 67 Euro inkl frakt f n (ca: 630 kr) är nog rätt billigt. Komplettera med 2 st ackar runt 2S400--450 - typ dessa - http://www.der-schweighofer.at/artik..._und_xh_und_eh
    Har trådskaparen ingen "powersupply" som lämnar 12 V likström och minst 2 A så kan man komplettera med t ex denna enkla 230 V LiPo-laddare som i alla fall klarar den batteristorlek som finns i denna kärra - http://www.der-schweighofer.at/artik...harger_25_watt
    Så - där finns kombinationen för bara ca: 830 kr inkl 2 extra ackar och en enkel 230 V LiPo-laddare- trots att jag själv hävdade att det inte skulle gå...
    Men - vill TS sen gå vidare så är det nog bara att betrakta kärran och sändaren som förlorade för då vill man nog ha lite bättre grejor. Så då sitter vi i den ursprungliga båten igen med att det är svårt att klara 1000 kr gränsen om det skall vara hyggliga grejor.
    Roger

  18. #18

    Standard

    När det gäller flygsimulator finns väl FMS som man laddar ner gratis och sedan köper man en sändare för några hundralappar. Inte fotorealistisk men flygkänslan är nog helt ok för att träna in grunderna med. Men som någon sagt, det innebär inte att man självklart går ut och flyger ett riktigt modellflygplan seden. Men en fördel är väl att man inser att det inte är så lätt som det ser ut på youtube när någon som kan flyger.

    Kanske våra inlägg skrämmer bort nybörjare men å andra sidan behöver man nog brinna så mycket för att flyga att man inte skärms bort. Annars är det tveksamt om man lyckas.

    /Mats

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 918
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av senmathal Visa inlägg
    Kanske våra inlägg skrämmer bort nybörjare men å andra sidan behöver man nog brinna så mycket för att flyga att man inte skärms bort. Annars är det tveksamt om man lyckas.
    /Mats
    Det har du nog helt rätt i Mats - brinner man inte för detta och har gett sig sjutton på att lyckas så finns nog egentligen inte heller intresset där för att lära sig och sen komma vidare och fortsätta som modellflygare. Efter att ha sett och kommenterat mängder av nybörjartrådar så har jag kommit till den insikten att vi inte tjänar nåt på att "gulla" och försöka påskina att detta är jätteenkelt och att alla utan problem kan lära sig att flyga - för riktigt så ser det inte ut i verkligheten. Ja - VILL man verkligen och har intresset så kan de flesta lyckas men hoppar man in i detta för att man sett nån häftig video på Tuben där nån riktigt duktig flygare visar "var skåpet skall stå" och man tror att man själv på kort tid kan bli lika duktig - då är man nog en aning blåögd tyvärr. Men det är som sagt bara mina egna tankar...
    Sen har vi ju fortfarande inte hört en enda kommentar av skaparen av denna tråd så det är svårt att veta om hans intresse redan svalnat... Hade jag själv varit i hans sits och varit genuint intresserad så hade jag nog hängt här och frågat både det ena och det andra.
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2014-12-19 klockan 09:11.

  20. #20

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Det där med att man tvunget ska kontakta en klubb för att komma nånstans är om jag ska vara helt ärlig skitsnack.
    Naturligtvis är det olika beroende på hur pass tekniskt bevandrad man är, alla är vi bra på olika saker, men nuförtiden finns det, till skillnad mot hur det var förr, oändligt mycket information på nätet.
    Det är även så att utvecklingen gått otroligt mycket framåt så alla ni gamla rävar (inget illa menat) som fortfarande sitter lite kvar i hur det var förr, håll tillbaka lite av tipsen, eller rättare sagt, nyansera bilden lite.
    Jag lärde mig flyga helikopter utan mer hjälp än vad google kunde ge mig för tio år sen. De få gånger jag flög flygplan för tjugo år sedan, med sladdrigt dubbelkommando och kladdande metanol, tror jag inte räknas längre. Då, för tjugo år sen var saken helt annorlunda. Information fick man muntligen från nån som visste (i en klubb oftast). Det fanns inget internet och de få böcker som fanns att låna på biblioteket var från sjuttiotalet...
    Nog om det, inte menat att starta något krig här, detta är bara mina åsikter i all ödmjukhet.

    Därmed inte sagt att flyghobbyn är något som vem som helst bemästrar utan att ge den lite tid. Man måste sätta sig in i hur det fungerar, ingen lyckas utan att försöka och försöka igen. Det är som att lära sig cykla.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •