Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Helt ny med rc flyg

  1. #21

    Robnors avatar
    Reg.datum
    okt 2014
    Inlägg
    31
    Jobb
    Pension
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Hej !
    För att göra det så billigt som möjligt vad gäller simulator, så finns det en 6ch simulator från Dynam med USB interface.
    kostar 290kr på Superbilligt.se.
    Jag använder denna för att styra simulatorn ClearViewSE. Denna kostar inget, men går att kompletera med andra plan och landskap. (kostar 15kr för tre extra modeller )
    Har själv övat på denna innan jag flög med min Cessna 182 (1400mm) från FMS.

  2. #22

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Robnor Visa inlägg
    Hej !
    För att göra det så billigt som möjligt vad gäller simulator, så finns det en 6ch simulator från Dynam med USB interface.
    kostar 290kr på Superbilligt.se.
    Jag använder denna för att styra simulatorn ClearViewSE. Denna kostar inget, men går att kompletera med andra plan och landskap. (kostar 15kr för tre extra modeller )
    Har själv övat på denna innan jag flög med min Cessna 182 (1400mm) från FMS.
    Bra tips. Även den billigaste simulatorn är det bästa sättet att lära sig grunderna med.

  3. #23

    Standard

    Jag började flyga för ca 2 år sedan. Att gå med i flygklubben var det roligaste jag gjort efter att ha lärt mig flyga först helis och sedan flyg själv.
    Det är så mycket roligare att flyga tillsammans än att bara stå ensam vid något fält.
    Mycket snart så har vi också tillräckligt med 250 multis i klubben för att anordna småtävlingar.

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Robnor Visa inlägg
    Hej !
    För att göra det så billigt som möjligt vad gäller simulator, så finns det en 6ch simulator från Dynam med USB interface.
    kostar 290kr på Superbilligt.se.
    Jag använder denna för att styra simulatorn ClearViewSE. Denna kostar inget, men går att kompletera med andra plan och landskap. (kostar 15kr för tre extra modeller )
    Har själv övat på denna innan jag flög med min Cessna 182 (1400mm) från FMS.

    Är ClearView gratis numera? När jag för flera år sedan laddade ner den fick man betala några hundra för den medan det fanns en massa gratismodeller. Prenumerationen var på livstid med gratis uppdateringar. Nu var det länge sedan jag flög med den men tror jag måste testa den nu. Det har säkert kommit någon uppdatering. Jag tycker att det är en helt Ok simulator även om den kanske inte kommer upp i samma klass som dom bästa. Sedan finns ju även FMS som är gratis. Men den är ju en lite enklare variant även om flygning är ganska realistisk.

    När det gäller att lära sig på egen hand tror jag att vi har lite olika förutsättningar. Möjligen har den yngre generationen en del gratis genom allt dataspelande. Jag tror dock att för de stora flertalet tar det ett antal krascher innan man får till det på egen hand. Det är mycket som ska koordineras på ett flygplan i jämförelse med en båt eller bil. Men har man lärt sig knepigheten med att styra emot sig har man ju en sak mindre att tänka på.

    /Mats

  5. #25
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard Helt ny med rc flyg

    [quote name=""Ålänning"]Alla rekommenderar Bixler eller Easystar som nybörjarflyg. Är det för att de håller bättre för att motorn inte är i nosen, eller är det för att de också flyger bra? Flyger de bra? Tänker på skevroderverkan och sånt som försvinner för att motorn är riktad bakåt. Jag menar, är det ett bra flyg att flyga för nybörjare?[/quote]
    De flyger faktiskt inget vidare med motor. Faktum är att alla plan med hög skjutande propeller är rätt luriga. Eftersom de inte skyfflar luft över vingarna så dyker planet först vid gaspådrag, för att sedan stegra när farten ökar på grund av att planen är optimerade för långsam glidflykt.
    Rollar är fullkomligt horribla. Man förlorar massivt mycket höjd. Titta på YouTube så förstår du vad jag menar. Det är iofs möjligt att flyga investerat, men det är mycket svårt. I princip omöjligt för en nybörjare.
    MEN
    Om man använder dem som de är tänkta, dvs använder motorn för att puffa dem rakt upp till lagom höjd för att sedan långsamt seglar ned eller puttrar runt med lite motorpådrag, så är de fantastiskt snälla. Släpper man spakarna så rätar de upp sig själva oavsett vilket läge de ligger i och flyger sedan plant. Utan gas flyger de dessutom så långsamt att man bokstavligen har tiotals sekunder på sig att fundera på korrektioner. Samt inte minst viktigt - En krossad nos är ingen katastrof. Allt det viktiga sitter i mitten av planet. Nosen går att laga många gånger med tejp etc innan planet måste kasseras.

    Sent from my SM-N9005 using Forum Fiend v1.2.14.

  6. #26

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    396
    Jobb
    IT
    Klubb
    Björklinge

    Standard

    Självklart är det kul att gå med i en trevlig klubb och lära känna nya vänner, det är inte det jag menar, men det är inte alltid det finns en klubb i närheten och det är heller inte alltid de trevligaste som håller till i klubben. ..
    Jag menar bara att det inte alls är tvunget, det går oftast bra att lära sig själv också, sen lurar man med sig några vänner och vips har man skapat en egen klubb!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •