Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Färg

  1. #1

    Standard Färg

    Tjena
    Vad använder ni för färg som är bra till airbrush? Jag har provat med vanlig färg som jag spätt. Blir ändå stopp i sprutan fort som ögat.

    Kvittar om den är vattenbaserad eller något annat, bara den är typ bäst.

    Mvh Robban

  2. #2
    Guzztens avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    199
    Jobb
    Färdtjänschaufför, Blekinge
    Klubb
    Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    Jag har inte sprutat så mycket, men just nu håller jag på med en linmodell. Den sprutar jag med airbrush och 2K billack. Jag spär ca 30% med thinner. Det blir skit på spetsen här med, och jag tror att det beror på för högt tryck. Jag kör med ca 2 bar. dessutom så är mitt munstycke "helt öppet" för att lägga större områden. Ska man finlira med linjer och mindre saker kan man nog köra med (relativt) högt tryck och lite färg.
    "Dry tip" får man nog som sagt av för hög luftströmning, oavsett färgtyp.
    Jag tycker dock att 2K var lättare än vattenbaserad, som torkar mycket fortare.

  3. #3
    Graff70s avatar
    Reg.datum
    jul 2022
    Inlägg
    67
    Jobb
    Arkitekt
    Klubb
    Tre Aviatörer

    Standard

    Det är svårt att säga.
    Alla färger har sina användningsområden.
    För "vanlig" målning använder jag antingen Vallejo model air eller AK.
    För fine line kör jag med ComArt eller basbillack.
    Stora ytor målar jag oftast med 2K.

  4. #4

    Standard

    Jag använder Faskolor, Hobbynox, Vallejo, Createx. Alla vattenlösliga.

    Faskolor började jag med... kläggade ofta igen, spottade mycket osv, men då var jag färsk nybörjare och gjorde knappast rätt.

    Nu är jag bara nybörjare och har använt Createx 4012 Reducer (ca 5-10%) mest med Hobbynox-färger för att tunna ut färgerna så de inte kläggar igen. Målat med Iwata 0,35 och det har funkat riktigt bra. Men jag har inte tänkt efter vad jag använt för färger när jag spätt ut, jag bara kör.

    Men man ska inte pausa länge, man ska måla när man ska måla. Eller så får man väl blanda i mer förtunnare?!

    Vissa färger ÄR för tjocka för 0,35 och MÅSTE tunnas ut.

    Så vilken som är bäst, ingen aning! Men i början funkade airbrush inte alla bra för mig, men vartefter började det funka som det skulle... så tiden/erfarenheten kanske övervinner "alla dåliga färger".
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Skulle du vilja ha den allra mest motståndskraftiga färgen eller lacken av alla som existerar, så skall du välja två-komponent polyurethan. Den kallas även 2-k båtlack. Den tål solljus och maskindisk, nitrometan, bensin och metanol.

    Nackdelen är att den är något ohälsosam, men applicering och torkning utomhus är ofarligt om du använder en halvmask med kolfilter, eller står med vinden i ryggen och inte andas in ångorna allt för mycket.

    Ytan blir betydligt hårdare och mer motståndskraftig och segare än gelcoaten på en ny plastbåt.

    Ytan blir väldigt hård och reptålig, men ändå seg så att den inte spricker. Den kan fås blank, halvmatt eller helmatt, möjligtvis med en tillsats av matteringsmedel (fint pulver av kiselalger).

    Du får vädra den och låta den härda i varmt väder i två eller tre veckor innan den blir riktigt hård, så att man skulle kunna gå på den med smutsiga skor, vore det durken på en båt.

    Den kan appliceras i tunna skikt med en färgspruta, eller penslas på som vanligt.

    Epoxy-lacker är sämre på de flesta sätt. Mjukare, sämre skydd mot UV-ljus och gulning.
    Senast redigerat av BJS den 2023-07-10 klockan 18:22.

  6. #6
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Ok, och det här med blekning är inte ett bekymmer på ett modellflygplan med vanlig 2-k billack heller. Den korta tiden ett modellflygplan är i solen varje år är obefintlig mot exempelvis en personbil. Vill man dessutom säkra mot blekning kan man välja att lägga baslack först (solid eller metallic) och sedan avsluta med klarlack så uteblir i princip blekningen helt även på mycket lång tid. Är man orolig för att färgen ska spricka så finns det även mjukgörande medel (används på varenda lackad plastdel på bilar) att ha i vid behov.
    Våga vägra Powerbox!

  7. #7

    Standard

    Tack för svar. Jag ska prova med dom färger ni nämner.
    Verkar som det inte är vattenbaserat som gäller.


    Mvh Robba jun

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Jag lackerade om min motorbåt med polyurethanlack. Den blev så jävla blank, att när båten fick snö på sig, var det nästan fullständigt omöjligt att gå på däcket, för det blev så extremt halt. Betydligt bättre ytskikt än på en ny båt. Stenhårt också.

    Polyurethan biter sig fast i underlaget på ett häpnandsväckande sätt dessutom, som epoxy, men bättre, givet att ytan är avfettad och helst något slipad / uppruggad.

    Jag använde ett torkställ (A-stativ) för mattor eller kläder, för att sprutlackera ett modellflygplan utomhus. Torkstället blev delvis lackerat det också. Det stod ute i regn i tio år. Inte en minsta tillstymmelse till rostangrepp. Benen började dock rosta trots att de var förzinkade, men inte stången eller delarna upptill som blev lackerade.
    Då hade jag inte ens försökt att preparera på något sätt alls.
    Senast redigerat av BJS den 2023-07-12 klockan 23:43.

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2018
    Inlägg
    576
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Ritare / konstruktör

    Standard

    Solljuset är normalt sett inget problem, men med sidenklädda äldre modellflygplan är det ett stort problem, har de inte lackerats med en färg som blockerar solljus. Klädseln blir skör som papper efter några år. Det beror förstås på hur många timmar flygplanet är ute i solen, eller hur många år det överlever utan att förstöras i ett haveri

    Det är därför som man brukade blanda in aluminiumpulver i dopen på flygplan eller Zeppelinare förr.

    Modern plastklädsel av polyester, tycks tåla ljuset väldigt bra under lång tid dock. Nackdelen är att det i princip inte stärker konstruktionen, lika lite som fåglarnas fjädrar eller dun.
    Senast redigerat av BJS den 2023-07-13 klockan 00:07.

  10. #10
    Bosse Janssons avatar
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    80
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Kungsbacka MFK och SMOS

    Standard

    Min gamla Smog Hog fick ett mycket tunt lager 2K Polyuretanlack (lösningsmedelsbaserad), som bränsleskydd.
    Det verkar stå emot vad som helst...!

    Nackdel: Luktar INTE gott att jobba med.... (till skillnad mot dope och annan cellulosalack, som jag inte har något emot...)

    :-)

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Smog Hog  1.jpg 
Visningar:	15 
Storlek:	138,9 KB 
Id:	76494Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Smog Hog  2.JPG 
Visningar:	12 
Storlek:	41,7 KB 
Id:	76495Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Smog Hog 3.jpg 
Visningar:	16 
Storlek:	137,3 KB 
Id:	76496

  11. #11

    Standard

    Hur är det med klarlack till vattenlösliga färger? Jag har såna, men jag vet inte om de klarar bensin, metanol, osv.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hur är det med klarlack till vattenlösliga färger? Jag har såna, men jag vet inte om de klarar bensin, metanol, osv.
    Jag har använt vatenlöslig färg som basfärg, och sen lackat med alkydklarlack (typ "Servalack") ovanpå, funkar bra på bensinkärror.
    Dock kanske mindre bra på metanolkärror, det är nog nitrot i bränslet som löser upp alkydlacken....
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •