Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Leif Thelin (och Spiggen)

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard Leif Thelin (och Spiggen)

    Hej,

    Vet det finns många gamla modellflyg-rävar här som varit med länge så jag provar lite frågor:

    Det är en kille på rcgroups som bygger en Spiggen nu och han undrar lite om Leif Thelin och jag lova jag skulle fråga på forum i Sverige om nån visste nåt mer om Leif Thelin. Så här är jag nu med lite frågor.

    Först, lever Leif Thelin än?
    Jag hitta en person på birthday.se som heter Leif Ingmar Thelin som är 88 år
    http://www.birthday.se/person/eaef58...7-9f1ff06d5a62

    Leif konstruerade sin Viggeninspirerade Spiggen modell 1966, och 1967 (maj numret) var det en konstruktionsartikel med ritning i amerikanska Radio Control Modeler, och Spiggen var även beskriven med ritning i Modellflygnytt nr 1 1968. Det var också reportage om hans Spiggen i Teknikens Värld nr 27 1966 och Teknik För Alla nr 1 1967.
    Dessa artiklar finns att läsa via länken nedan (de svenska har jag översatt till engelska):
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2301435


    Leif Thelin var i reklambranschen vet jag och bodde då, 1967, i Kungälv och var med i AeroKlubben Modell i Göteborg (som Leif för övrigt designade klubbmärket för).
    Hade Leif egen firma i reklambranschen?
    Hade han även en fotoaffär? I en bild i Modellflygnytt nr 1 1968 visas Leifs Spiggen i ett skyltfönster i en fotoaffär (se bild nedan).

    Om man läser lite gamla Modellflygnytt från 1960-talet så flög han lite RC-1 (F3A) men jag vet ej med vilken modell. T ex kom han på andra plats vid SM 1967 arrangerat av Starflyers på F8 Barkaby. Leif var även med på VM i RC-1/F3A 1967 på Korsika och kom på 14:e plats.

    Om nån vet mer om Leif Thelin och även om Spiggen så skriv några rader här. Kanske nån såg hans Spiggen flyga nån gång? Tydligen var hans Spiggen ett stort dragplåster på flygdagar då i början när modellen kom. Bl a flög Leif med sin Spiggen på en flygdag på F5 i Ljungbyhed 21 maj 1967 som tydligen flygskolans ledning var imponerad av.

    /Bo
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	002_TFA_nr1_1967.jpg 
Visningar:	310 
Storlek:	120,0 KB 
Id:	49516   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	003_MFN_nr1_1968.jpg 
Visningar:	234 
Storlek:	179,5 KB 
Id:	49513   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Spiggen_MFNnr3_1967.jpg 
Visningar:	209 
Storlek:	80,9 KB 
Id:	49514   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	RC-1(F3A)_SM_1967.jpg 
Visningar:	183 
Storlek:	64,9 KB 
Id:	49515  
    Senast redigerat av bem den 2014-12-21 klockan 14:21.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •