Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Frsky Taranis + APM

  1. #1

    Standard Frsky Taranis + APM

    Tjenixen!

    Försöker få till Taranisen med min CX-20 och dess flightmodes. Vill ha enligt hur den medföljande radion fungerade men får inte riktigt till det i praktiken med hur det ska gå att lösa. Så ni kunniga, kika på min lilla bild och kom gärna med förslag hur detta ska lösas

    I teorin är det ju extremt enkelt, så ska säkert funka lika bra i praktiken hoppas jag, medföljande radion fixade ju det, om det nu inte är någon fullösning i den

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	flightmodes-01.jpg 
Visningar:	524 
Storlek:	46,2 KB 
Id:	49517

  2. #2

    Standard

    Det där med 6 st Flight Modes kan vara klurigt. Jag har ställt in det på en Turnigy 9x (enligt anvisningar på nån sida), en Futaba 10C (enligt lite tips från en sida) och en Futaba T14SG själv efter en del klurande. Taranis är ju känd för att kunna göra allt och lite till så det måste ju vara extremt lätt på den. =) Finns olika sätt, men teorierna är samma tänk mellan sändarna. Jag googlade och hittade både filmer och anvisningar hur man kan göra på Taranis.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Hittar dock bara dåliga lösningar än, någon som bläddrade väldigt snabbt mellan de olika lägena, vilket hade fått någon att krasha sin modell bland annat så det känns inte lovande, men beställde mig en 6-postions brytare som jag ska peta in en dag sen om det ej lyckas så här. Skam den som ger sig.

  4. #4

    Standard

    Den här mixen ger den funktion du vill ha....
    CH6 SE Weight(+40%)
    SF Weight(+60%)
    Tämligen simpelt...
    /Jonas

  5. #5

    Standard

    Ett annat sätt att växla mellan flight modes är att använda "custom switches" (CS) som det hette före version 2.0 eller "logical switches" (LS) som det heter efter version 2.0.
    Man väljer funktionen AND och skapar en CS för varje flightmode.
    CS1 - SF Up - AND - SE Up
    CS2 - SF Up - AND - SE Midle
    CS3 - SF Up - AND - SE Down
    CS4 - SF Down - AND - SE UP
    o.s.v.

    Sedan anger man att rätt flight mode skall aktiveras av rätt CS.

    Nu kan det vara så att jag har missuppfattat hela din frågeställning. Jag har aldrig hållit på med multikoptrar.
    I så fall ber jag om ursäkt.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    https://www.youtube.com/watch?v=KBISRi4NEO8

    filmen visar hur du gör.
    Peter

    Glöm filerna nedan. Finns inget där. Lyckades inte få in bilden.
    Bifogade filer Bifogade filer

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FinnbyFraggel Visa inlägg
    Den här mixen ger den funktion du vill ha....
    CH6 SE Weight(+40%)
    SF Weight(+60%)
    Tämligen simpelt...
    /Jonas
    Det där ser väldigt enkelt ut det med, orkar du förklara lite mer ingående vad det innebär i praktiken?

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av oddname Visa inlägg
    Det där ser väldigt enkelt ut det med, orkar du förklara lite mer ingående vad det innebär i praktiken?
    Du kommer att få -100, -60, -20 med SF bakåt och växla med SE, fäller du fram SF kommer du att få +20, +60 och +100 på kanal 6 när du växlar SE.
    Då får du sex fasta värden på kanal 6 som din APM kan trigga på.

    /Jonas

  9. #9

    Standard

    Då förstår jag precis! nu till den dumma frågan, i vilken meny ställer jag in detta sen i radion, antar man ska kunna fixa det rakt i den med och inte bara i companion?

  10. #10

    Standard

    I mixer menyn, där övriga mixar ligger.
    / Jonas

  11. #11

    Standard

    Hann inte redigera färdigt och hittade allt, ena värdet sen insert after antar jag och nästa?
    Då till frågan, ska båda vara positiva, och inte ett negativt?

  12. #12

    Standard

    Stämmer, och ja, positiva exakt som jag skrev.
    / Jonas

  13. #13

    Standard

    Men då tackar jag för detta, då ska det vara funktionsdugligt nu! Ser i alla fall helt rätt ut
    Blir inget test innan jag fått antennerna till X8R men nu är det i alla fall inprogrammerat och redo sen!

  14. #14

    Standard

    Åter till ritbordet! men bara halvt, tipset som FinnbyFraggel kom med fungerar helt ok, delvis!
    Får bara rätta värden i extremlägena så att säga, och ej i mittenpositionen på 3-lägesbrytare.

    Kan man justera in detta läge i radion på något vis så det blir rätt pwm-värde för läget som önskas?

    Kom fram till att man kan justera offset ganska ok, men då är det alltid 1-2 lägen som inte funkar! Så hur gör man som det är nu, men med lite mer kontroll så värdena funkar?

    Det funkar ju i sig och ger 6 unika positioner, men värdena per position är fel och måste justeras enskilt!
    Senast redigerat av oddname den 2015-01-01 klockan 17:52.

  15. #15

    Standard

    Det låter mer som att det är din FC som inte kan hantera alla sex värdena på rätt sätt.
    Går det att göra någon kalibreringen av FC mot mottagaren?
    Du kan även prova att ändra värdena till t.e.x 43 och 57 på mixarna för att förskjuta värdena något.
    / Jonas

  16. #16

    Standard

    Vet ej om det ger nåt, men så här gjorde jag med Futaba T14SG (klippt från min egen komihåg):

    Futaba T14SG APM - 6 FlightModes
    1. Räkna ut de 6 switchvärdena utgående från Mission Planner Flight Modes. Dvs 1160 1290 1420 1550 1680 1810 (130 mellan varje).
    2. LINKAGE MENU -> FUNCTION: Sätt kanal 5 till AUX1 och CTRL till SC (3-vägs-switch)
    3. REVERSE kanal 5
    4. Sätt SC i mitten och gå in i SUBTRIM och justera Kanal 5 tills du har värde 1550. Dvs ca +48
    5. Sätt SC rakt fram och ställ ENDPOINT på kanal 5 så du får värde 1810 och med SC emot dig så att du får värde 1290. Dvs så det står 5 AUX1 135 62 62 135.
    6. MODEL MENU - PROG. MIX: Gå in i mix 1 och aktivera den (sid 2) samt sätt -- till switch SF (2-vägs-switch)
    7. Sätt MASTER och SLAVE till AUX1 samt se till att bägge LINK är OFF och att TRIM är OFF.
    8. På sid 1 ställer du om LINEAR till POINT
    9. Ställ samtliga fem punkter till -50.
    KLART!
    Testa i Mission Planner, Radio Calibration... de olika switch-kombinationerna ska nu vara enligt siffrorna i punkt 1 och du kan ställa in vad som ska hända vid varje switch-läge. Manual är med swithcarna rakt fram.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Standard

    Förskjutning + offset blev den hjälpande lösningen Så nu funkar det fint! Funkade fint i början innan, men när man sen slog över 2-lägesbrytaren blev det något vajs, så det inte var samma värden mellan nästkommande värden såg det ut som.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •