Reklam

Resultat 1 till 4 av 4

mne: En frga gllande storlekar p rc-flyg

Standard En frga gllande storlekar p rc-flyg

Lnge suttit och varit frtjust i multicoptrar och deras funktioner al drnare, dock inom lagens ramar.

Men p senare tid har jag blivit vldigt frtjust i flygmaskiner med d jag insett att jag faktiskt skulle kunna ratta ett flyg hyffsat ltt efter att ha lekt i diverse simulatorer och insg att jag klarar det jag trodde skulle vara svrt.

D till det roliga, eftersom jag d r frtjust i drnare s tnkte jag gra mig en hyffsat st kopia av predator, ugglan och allt vad det heter, men i en lite strre storlek (n vanligt RC-flyg) fr att kunna husa ordentligt med batterier, en hyffsad kamera fr att kunna anvndas lite som en riktig drnare och givetvis fpv d jag kom fram till att flyga s r betydligt lttare n att frutse saker frn avstnd.

Frgan r d, finns det ngon lag om storlekar p RC-flyg? S hr rakt av tnkte jag mig en flygkropp p kanske 1.5-2m och sedan matchande vingar som ska hllas minimala men nd fungera bra.
    Eller r det hela bara en dum drm?

Tnkte anvnda mig av min 3x2m frs att frsa ut flygkroppen i delar med alla kaviteter i ngon form av skummaterial och sedan kl detta. Men innan man ens brjar fundera s r det ju skoj att veta om man bygger ngot som inte fr anvndas ens, innan

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Hejsan och vlkommen till en spnnande hobby!

Det finns mnga vgar att g, och 1,5-ish r en rtt bra FPV storlek fr att f effektivitet, stabilitet och utrymme nog att leka med dv. elektronik.

Det r en mindre vetenskap med allt vad det inkluderar med flyg frn A till . eletroniken som skall i, batteri, radio etc. Sedan r det en hel del till med FPV biten fr att det skall bli bra.

Mitt vnlig frslag r att brja i en enkel nda, brja med en exprimentplattform, en frdig flygkropp som r bevisat vl fungerande fr fpv, stryk och flygvnlighet och busig om man pushar den lite.

Med den frst f knsla fr flygning och vad det innebr, krascha ett gng gnger, reparera lite (del av hobbyn och frvnansvrt roligt). Kastvindar, korrigera med ryggmrgen och s vidare.

Steg 2, r att f igng din FPV utrustning, koppla in den, med OSD och/eller autopilot fr drnarbiten med return to home och liknande funktioner. Det r en del pill med detta och r en god id att ha en robust plattform att testa alla dina grejer p.

Nr du har allt p plats, dr ta all din kunskap, dina nskeml om placering, utrustning, brkapacitet etc och bygga dina egna projekt ifrn det.

Skulle fresl att du brjar kika p Bixler 3, erknt bra och tlig startkrra och ven utmrkt FPV plattform
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof p riktigt men anvnder samma forumnamn som jag har p mnga andra forum.

Standard

Storleken i sig r inga problem och d du verkar ha fr avsikt att ta hnsyn till lagar och regler s ger en stor modell en frdel.

Intressant nog s gr formuleringen av reglerna att man fr flyga en stor modell mycket lngre bort n en liten. Formuleringen antyder att man fr flyga en FPV modell s lngt bort som man kan se och flyga den frn marken. DVS Line of Sight.

Jag skulle siktat p ganska stora vingar fr att kunna flyga den lngsamt om du vill hlla dig inom synhll.

Jrgen

Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    1 277
    Klubb
    Vsby Modellflygare

Standard

Hej!
    Det bsta du kan gra r att frst lra dig flyga!
    Att flyga simulator r inte samma sak som att flyga i verkligheten och att bygga ngot eget i flygvg nr man inte kan flyga och inte vet vad som r viktigt vid ett flygplansbygge r inte en bra vg att g.
    G med i en klubb och ta hjlp av andra flygare, d lr du dig snabbare och behver inte hamna i en massa fallgropar och gra om samma fel som alla vi som flugit och byggt lnge gjorde i brjan.
    Bor du i stockholmstrakten s finns det en massa klubbar att vlja p.
    Sjlv r jag sedan 40 r tillbaka med i Vsby Modellflygare och hos oss kan du f prva p att flyga d vi har flera skolflygplan med dubbelkommando.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •