Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: En fråga gällande storlekar på rc-flyg

  1. #1

    Standard En fråga gällande storlekar på rc-flyg

    Länge suttit och varit förtjust i multicoptrar och deras funktioner alá drönare, dock inom lagens ramar.

    Men på senare tid har jag blivit väldigt förtjust i flygmaskiner med då jag insett att jag faktiskt skulle kunna ratta ett flyg hyffsat lätt efter att ha lekt i diverse simulatorer och insåg att jag klarar det jag trodde skulle vara svårt.

    Då till det roliga, eftersom jag då är förtjust i drönare så tänkte jag göra mig en hyffsat söt kopia av predator, ugglan och allt vad det heter, men i en lite större storlek (än vanligt RC-flyg) för att kunna husa ordentligt med batterier, en hyffsad kamera för att kunna användas lite som en riktig drönare och givetvis fpv då jag kom fram till att flyga så är betydligt lättare än att förutse saker från avstånd.

    Frågan är då, finns det någon lag om storlekar på RC-flyg? Så här rakt av tänkte jag mig en flygkropp på kanske 1.5-2m och sedan matchande vingar som ska hållas minimala men ändå fungera bra.
    Eller är det hela bara en dum dröm?

    Tänkte använda mig av min 3x2m fräs att fräsa ut flygkroppen i delar med alla kaviteter i någon form av skummaterial och sedan klä detta. Men innan man ens börjar fundera så är det ju skoj att veta om man bygger något som inte får användas ens, innan

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Hejsan och välkommen till en spännande hobby!

    Det finns många vägar att gå, och 1,5-ish är en rätt bra FPV storlek för att få effektivitet, stabilitet och utrymme nog att leka med dv. elektronik.

    Det är en mindre vetenskap med allt vad det inkluderar med flyg från A till Ö. eletroniken som skall i, batteri, radio etc. Sedan är det en hel del till med FPV biten för att det skall bli bra.

    Mitt vänlig förslag är att börja i en enkel ända, börja med en exprimentplattform, en färdig flygkropp som är bevisat väl fungerande för fpv, stryk och flygvänlighet och busig om man pushar den lite.

    Med den först få känsla för flygning och vad det innebär, krascha ett gäng gånger, reparera lite (del av hobbyn och förvånansvärt roligt). Kastvindar, korrigera med ryggmärgen och så vidare.

    Steg 2, är att få igång din FPV utrustning, koppla in den, med OSD och/eller autopilot för drönarbiten med return to home och liknande funktioner. Det är en del pill med detta och är en god idé att ha en robust plattform att testa alla dina grejer på.

    När du har allt på plats, där ta all din kunskap, dina önskemål om placering, utrustning, bärkapacitet etc och bygga dina egna projekt ifrån det.

    Skulle föreslå att du börjar kika på Bixler 3, erkänt bra och tålig startkärra och även utmärkt FPV plattform
    Flygplan - 1,8m EPP-FPV, 50mm EDF Katana, 1m EPP MX2 3D, DIY vingar, FunJet, Super Stearman 90cm, F16 64mm EDF
    Heli - T-Rex 600N, Gaui X4+Agusta A109, T-Rex 450+Bell 206, KDS 450Q FPV
    Multirotor - HK FPV 250, 3D printad 250, DIY hexa ~500 storlek
    Radio - Taranis + DSM2 modul, FatShark 5.8GHz
    Heter Olof på riktigt men använder samma forumnamn som jag har på många andra forum.

  3. #3

    Standard

    Storleken i sig är inga problem och då du verkar ha för avsikt att ta hänsyn till lagar och regler så ger en stor modell en fördel.

    Intressant nog så gör formuleringen av reglerna att man får flyga en stor modell mycket längre bort än en liten. Formuleringen antyder att man får flyga en FPV modell så långt bort som man kan se och flyga den från marken. DVS Line of Sight.

    Jag skulle siktat på ganska stora vingar för att kunna flyga den långsamt om du vill hålla dig inom synhåll.

    Jörgen

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det bästa du kan göra är att först lära dig flyga!
    Att flyga simulator är inte samma sak som att flyga i verkligheten och att bygga något eget i flygväg när man inte kan flyga och inte vet vad som är viktigt vid ett flygplansbygge är inte en bra väg att gå.
    Gå med i en klubb och ta hjälp av andra flygare, då lär du dig snabbare och behöver inte hamna i en massa fallgropar och göra om samma fel som alla vi som flugit och byggt länge gjorde i början.
    Bor du i stockholmstrakten så finns det en massa klubbar att välja på.
    Själv är jag sedan 40 år tillbaka med i Väsby Modellflygare och hos oss kan du få pröva på att flyga då vi har flera skolflygplan med dubbelkommando.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •