Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Varför brinner mina motorer?

  1. #1

    Standard Varför brinner mina motorer?

    Jag har en hexa med AX-4008-AX 620kv http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=46429 . Gick i backen idag pga motorhaveri och det är tredje motorn som brunnit. Varför händer detta?
    Christian

  2. #2
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Har du ställt timingen rätt? Har rätt propeller, kollat strömförbrukningen?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ja - att kolla strömförbrukningen på en ny setup är ju grundregel 1A så skippar man den så kan tyvärr allt hända. Skaffa i alla fall en strömtång/strömamperemeter för DC - finns på bl a Biltema för några hundralappar - http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...03-ACDC-15287/.
    Den är enkel att använda och kräver ingen inkoppling i strömkretsen. Sen finns det givetvis andra mätare också men personligen föredrar jag strömtången p g a att den är enkel att använda oavsett kontaktsystem på ackarna - och man kan använda den även till annat än modellflyg.
    Roger

  4. #4
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Lite off-topic, jag hoppas att trådskaparen inte misstycker :

    @McGregor Har du just den mätare som du länkade till och funkar den i så fall bra för att mäta på modeller ?

    Jag går allt mer över till att löda ihop all elektronik för att undvika problem med kontakter. Detta gör det svårt att mäta på varje motor. En tångamperemätare vore onekligen bra att ha. Men de jag har sett har varit klumpiga och är främst avsedda för starkström. Svårt att komma åt att mäta på de småkablar man vill mäta.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Mina motorer har brunnit när skruvarna som håller fast motorn går upp för långt upp i kopppartråden i motorn.

    Frågor från en mindre vetande:

    1. Vad menas med grundregeln 1A?

    2.Hur vet man vilken timing man ska ha och hur ställer man in den?

  6. #6

    Standard

    Strömtång införskaffad. Skall nu byta ut trasiga motorn och sedan mäta. Jag har bytt propellrar från 12 till 14" för ett tag sedan och kanske kan det vara en orsak? Skall också kolla motorfästesskruvarna.

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    dvogonen - tyvärr har jag inte denna version utan en tidigare variant från Biltema (min är gul). Men den har fungerat mycket bra alla år jag haft den,
    Peter1: "Grundregel 1A" brukar man lite skämtsamt säga när det är nåt riktigt grundläggande - som t ex att veta hur mycket ström en motor drar för att kunna bedöma om hela drivlinan är korrekt dimensionerad.
    Roger

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    231
    Jobb
    Lärare, har flugit plan sen 1980. Bygger quads och
    Klubb
    En gång i tiden, Emmaboda 1980

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    dvogonen - tyvärr har jag inte denna version utan en tidigare variant från Biltema (min är gul). Men den har fungerat mycket bra alla år jag haft den,
    Peter1: "Grundregel 1A" brukar man lite skämtsamt säga när det är nåt riktigt grundläggande - som t ex att veta hur mycket ström en motor drar för att kunna bedöma om hela drivlinan är korrekt dimensionerad.
    Roger
    Ja, se... Vad man kan tolka in - självklart! Tänkte på 1 Ampere=1A
    Peter

  9. #9

    Standard

    Tänkte försöka lyft med endast 5 fungerande motorer, men den var för ostadig för att göra detta inomhus...och för mörkt för att göra det utomhus. Har inte bytt motor än. Andra projekt kom i vägen..

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bertone Visa inlägg
    Strömtång införskaffad. Skall nu byta ut trasiga motorn och sedan mäta. Jag har bytt propellrar från 12 till 14" för ett tag sedan och kanske kan det vara en orsak? Skall också kolla motorfästesskruvarna.
    Hej
    Ja, det är orsaken till att de brinner upp. Men nu med tångamperemeter kan du verifiera detta.
    fredrik

  11. #11

    Standard

    Då behöver jag lite mäthjälp - var o vad mäter jag?

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    "Gasa" en motor för fullt och ha "tången" runt ena kabeln från batteriet. Ställ in på DC "strömmätning" (DC A) och kolla utslagen innan du "gasar" för fullt.
    Roger

  13. #13

    Standard

    Hur gasar man 1st motor? Jag satte tången runt en av sladdarna på batteriet o gasade alla motorer o kom väl upp i 50A, men med propellrarna monterade så vågade jag bara halvgas. Törs inte vara i närheten av den köttkvarnen vid fullgas! Herrejösses vad våldsamt det blir när man testar inomhus. Förutsätter att propellrarna måste vara monterade.

  14. #14
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Nej, du gasar inte alls!
    Först kollar du specen för motorn och använder detta som referens. Detta värde skall du inte överskrida. Nästa steg blir att kolla vad för ESC du och var dess max strömgräns går, att det står 40A behöver inte innebära att de tåler 40 A kontinuerligt.
    Först nu kan du försiktigt gasa, du gör det i små steg, för i slutet skenar strömmen iväg och då händer det saker som kan lukta illa.
    Oftast om man monterar större proppar behöver man gå ner i spänning, t.ex. från 4S till 3S.
    Lycka till.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  15. #15

    Standard

    Motorerna är specade för max 30A och rekommenderade esc är 70A (vilket jag har). Max volt är 19. Jag kör på 4S.

  16. #16

    Standard

    Full gas alla motorer: ca110A vilket ger 18A/motor. Betydligt mindre än vad som syns i osd'n när man flyger...

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du borde väl också kunna mäta ingående ström till resp reglage om du vill kolla varje motor separat. Dock inte utgående till resp motor.
    Roger

  18. #18

    Standard

    Har du möjlighet att mäta temperaturen med IR termometer efter att du hovrat en stund?

    Är det alltid samma motor som går sönder, i så fall så är det dags att kasta det reglaget.

    Jörgen

  19. #19

    Standard

    Har ingen ir, men jag testade köra hexan 1min på lägsta varvtalet och då var en motor aningens varm medan dom andra var kalla. Finns det något sätt att testa en esc?

  20. #20

    Standard

    Efter en flight brukar jag känna på motorerna och då är nästan alltid varannan motor varmare än dom andra tre. Tyvärr har jag inte haft koll på om det är samma motorer varje gång.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •