Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Ladda flera encells lipo samtidigt?

  1. #21
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Det står inget. Bara 3.7v 380mah 25C men antar att det inte går att ladda med 25C det är väl utaget?

  2. #22

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Tog det verkligen 80min med 1C ? Dvs 3x380= 1.14A laddström ?
    Då måste någon eller alla ackarna varit långt under hälsosam urladdningsnivå. Mätte du spänningarna på ackarna innan hopkoppling och laddning ?
    /A

  3. #23
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Laddar man med 1C från 80% urladdat ska det ta strax över 80 minuter till fullladdat så det är helt normalt.
    fredrik

  4. #24
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Ok så 80 min är ok. Bra då vet jag det.

    Nu nästa fråga min hyperion EOS 5idp laddar ackarna till 4.14V medans hubsan orginal laddar till 4.25 och det batteriet räcker nån minut längre. Är det hyperion som försöker vara lite snällare mot ackarna?

  5. #25

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bogieboy Visa inlägg
    Ok så 80 min är ok. Bra då vet jag det.

    Nu nästa fråga min hyperion EOS 5idp laddar ackarna till 4.14V medans hubsan orginal laddar till 4.25 och det batteriet räcker nån minut längre. Är det hyperion som försöker vara lite snällare mot ackarna?
    Jösses..... Ladda lipona till 4.19-20 volt så mår de bättre...
    Det bör du kunna ställa i din laddare....
    4.25 v låter farligt....
    Se även till att du kan trycka i runt 300 mah när du laddar dem....
    Alltså ca 20 % kvar i lipon efter flygning typ...

  6. #26
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Inga såna inställnings möjligheter tyvärr. Kanske är dags för en ny laddare. Den här har ju varit med i ganska många år nu ;-)

    Det är denna laddare jag har!

  7. #27

    Standard

    Det skall inte ta 80 minuter om du laddar på 1C. Om batteriet är HELT tomt (dvs troligtvis förstört) så skall det i teorin bli fullladdat på 60 minuter i praktiken så behöver den några minuter på konstant spänning på slutet också.

    Har du ställt laddaren på 1c? I så fall så står de flesta laddare och velar ett tag innan de tror att de hittat rätt laddström. Ställ i så fall in laddströmmen i ampere istället. Så för 3X380mA batterier ställer du laddaren på 1.2A.

    Om batteriet är för urladdat, dvs nere på 3.0v eller något sånt så brukar många laddare köra en recoveryladdning på låg ström, det tar också tid.

    Det vanliga felet som vissa laddare har med att de velar med balanseringen borde inte ställa till det här då den bara ser en cell.

  8. #28
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Hur lång tid det tar är upptill vilken laddare man använder sig av, vissa tar längre tid på sig i slutet för att de rekommenderade volten. Det kanske finns en funktion som kallas Fast bland laddprogramen, då struntar laddaren i att köra de dära sista volten och på så vis blir laddningen klar tidigare, men batteriet blir inte helt full laddade. Och det går bra att ladda till 4.25volt, men inte högre.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  9. #29

    Standard

    När jag tänker efter så fuskar min PL8 lite, den laddar med 4.208v i slutet när den kör med konstant spänning. Det gör att den får i strömmen lite snabbare och att den inte behöver ligga och ladda med några få mA i en halvtimma på slutet. Jag brukar avsluta när laddströmmen når 5% eller 10% av den inställda laddströmmen i konstantströmsfasen. Batterierna hamnar på 4.2v efter laddning.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •