Så jävla surt.
Var precis ute för att ta en kvälls-GPS-flygning med min DJI Phantom Vision 2 plus, över Eriksberg i Uppsala. Precis samma rutt som jag gjorde tidigare under dagen.

Ställer in koordinaterna och den sticker iväg, tappar kontakten efter några hundra meter (väntat, pga höghus och andra saker i vägen). Men hade lagt rutten på tillräckligt hög höjd för att inte köra in i något.

Rutten ska ta ca: 7 minuter, efter 10 minuter börjar jag bli lite orolig och börjar röra mig i den riktning där den ska dyka upp. Ingenting! Frågar lite folk som kommer från den riktningen men de har varken sett eller hört något.

Stack upp till affären några hundra meter från där jag bor (som var en waypoint, 58m högt) om de fått in något eller hört något. Ingenting.

Tar bilen och kör runt för att "leta" men kändes ganska lönlöst att leta i mörkret.

Behöver lite tips på vad man kan göra?
*Sätta upp lappar i området där jag bor.
*Polisanmäler den som försvunnen.
*Kontaktar mitt försäkringsbolag
*Går till webhallen och reklamerar produkten

Mer tips? Maila DJI?

Jag är övertygad om att det är fabrikatsfel - vet bara inte vem som ska stå för ersättningen. En i princip splitter ny produkt anser jag inte ska bete sig så här. Jag har varit mycket noga med att följa de föreskrifter som finns gällandes kalibrering av gyro inför varje flygning.

Blä, riktigt surt detta.

Någon som varit med om något liknande med en Phantom?

p.s RTH-funktionen verkar ju inte heller fungerat. Då den automatiskt ska återvända hem och landa vid 20% batteri.


/Jonas