Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Uppdatera mjukvaran Quanum Nova/ Cheerson cx-20

  1. #1

    Standard Uppdatera mjukvaran Quanum Nova/ Cheerson cx-20

    Läst att det det finns en ny förbättrad mjukvara, orginal är 3.12 och den nye 3.15.
    Nån som har testat?

  2. #2

    Standard

    Ska gå fint att uppdatera, men spara inställningar och liknande först, för säkerhetsskull. Sen läste jag om 2 inställningar som tydligen ändrades när man uppdaterade som skulle ställas om, men kommer ej ihåg vilka just nu.

  3. #3

    Standard

    Kan slänga in ett inlägg att jag själv uppdaterat min copter nu. Kör numera Arducopter 3.2 som jag fick sagt ska vara mycket trevligare och göra APMen mer lik naza (som jag är bekant med, så kanske roligare för mig :P )

    Samt för att få till modden jag mekade med så det funkar


    Enda jag gjort så här långt var ESC-kalibrering nu i efterhand bara då den var lite stingslig på gasen :P Ska testflyga imorgon igen! (råkade pajja ett batteri ser det ut som när jag skulle koppla in en sak :P )
    Senast redigerat av oddname den 2015-01-03 klockan 16:23.

  4. #4

    Standard

    Jaha, då kanske man har "pajat" den innan man flugit! Klåfingrig som jag är så tänkte jag bara koppla in den i datorn och kolla lite i missionplanner hur det ser ut men det skulle jag inte ha gjort! Efter alldeles för många tryck hit o dit efter att det hängt upp sig så tyckte smarte jag att jag lika bra kunde uppdatera till V3.2. Tror att den installerades men fick även upp nån felmeddelande.
    Kan tillägga att jag inte hade den kopplat med batteriet, endast usb.

    Hittade denna sida i missionplanner som jag hoppas nån kan säga att det ser rätt ut?:-)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMAG0525.jpg 
Visningar:	93 
Storlek:	59,5 KB 
Id:	49858

    Såg nu att jag kan kanske ska gå tillbaka till v3.15 istället som väl är helt klar, v3.2 är väl en beta version fortfarande?
    Senast redigerat av Peterv8 den 2015-01-08 klockan 04:48.

  5. #5

    Standard

    Jag tror det lyckades, jag kör nämligen med telemetri i min taranis som säger i princip samma när man startar, för den kalibrerar ju lite saker inför varje gång man startar. Sen säger givetvis en terminal lite mer.

    Men testa köra igång utan propellrar på givetvis! Se om allt snurrar som innan etc, snurrar vissa snabbare vid lutning åt ena hållet och liknande.

    3.2 ska vara skarpt såvitt jag vet, den kördes in utan några beta-inställningar i alla fall
    Senast redigerat av oddname den 2015-01-08 klockan 10:22.

  6. #6

    Standard

    Kanske bättre nedgradera till 3.15, den är väl mer utprovad?

  7. #7

    Standard

    Pratade med en som anses vara "the man" när det kommer till cx-20/novan som ansåg 3.2 vara bäst, men vet inte riktigt alla skillnader om jag ska vara ärlig Men den funkade för mig, lite saker att justera bara.

    Smaken är säkert som baken med, delad.

  8. #8

    Standard

    Okej då testade jag utan blad monterade och det verkar funka, inga problem med att "connecta"styrenheten med Novan och testade även att gasa lite och motorerna rusade. Provade även som du sa att tilta den lite och då ändrades motorljudet en aning så förhoppningsvis så lyckades jag på nåt sätt att göra rätt!:-D

    Who is "the man"?:-) Kan man få tag i han på nåt sätt om man får andra problem?:-)

    Finns det nån bra manual som beskriver hur man kopplar in sig till missionplanner på rätt sätt? Skall man ha batteriet kopplat, skall styrenheten vara kopplad till Novan mm mm? Har bl a läst att en del Nova inte har GPS aktiverat och failsafe funktionen med RTL inte är vald.

    Kollat på ardupilot sidan och lite youtube videos men får ingen bra bild/klarhet i hur man skall gå tillväga!

  9. #9

    Standard

    Denna användaren här; http://www.rcgroups.com/forums/member.php?u=560913 verkar folk anses vara "the man" när det kommer till cx-20, han har gjort en del med sin med och hjälpte mig lösa med telemetrin när det ej funkade

    Jag brukar ha batteri inkopplat för att slippa batterivarningar, har dock läst att man kan ta ett 9V batteri t ex och kontakter som passar och köra istället för ett LiPo för att minimera risker för skador och slippa batterilarmet.

    Ska kika om jag hittar något om missionplanner och guider

  10. #10

    Standard

    Tack, skall lägga till länken i mina favoriter!
    Vore kanon om du hittar nån lättförståelig guide, kopplar inte in den till missionplanner innan jag vet/lärt mig mer!

  11. #11

    Standard

    Är detta rätt sätt att uppdatera eller nedgradera mjukvaran för Novan?

    http://copter.ardupilot.com/wiki/ini...-firmware-apm/


    Vad är Mavlink? Skall man alltid göra det efter en mjukvaru uppdatering?

    Kan man sen kolla i failsafe att RTL är aktiverad?
    Är alla modes(SWA och SWB) ok eller måste man programera dom till rätt knapp?

  12. #12

    Standard

    Jag kör APMPlanner då jag tyckte det var lättare, var inga problem att uppdatera där, ganska tydligt med hur man gjorde.
    Du kan i alla fall i APMPlanner se vad som händer vid failsafe etc och ställa in.

    SWA och SWB används alltid med originalradion och du kan ställa in vilka modes du har i programmet på varje position

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av oddname Visa inlägg
    Jag kör APMPlanner då jag tyckte det var lättare, var inga problem att uppdatera där, ganska tydligt med hur man gjorde.
    Du kan i alla fall i APMPlanner se vad som händer vid failsafe etc och ställa in.

    SWA och SWB används alltid med originalradion och du kan ställa in vilka modes du har i programmet på varje position
    Tack skall ladda ner och kolla!:-)

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Peterv8 Visa inlägg
    Tack skall ladda ner och kolla!:-)
    AMP Planner kraschar varje gång jag startar det!? Jag kör W8 så det kanske inte är kompatibelt med det?

    Kopplade in novan i missionplanner igen och det funkade fint, kunde se en massa värde och såg bland annat att failsafe RTL var inkopplat.:-)
    Nu väntar vi på lite lugnare väder för en testflygning.:-)

  15. #15

    Standard

    Kör win 8 jag med så det ska fungera.

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av oddname Visa inlägg
    Kan slänga in ett inlägg att jag själv uppdaterat min copter nu. Kör numera Arducopter 3.2 som jag fick sagt ska vara mycket trevligare och göra APMen mer lik naza (som jag är bekant med, så kanske roligare för mig :P )

    Samt för att få till modden jag mekade med så det funkar




    Enda jag gjort så här långt var ESC-kalibrering nu i efterhand bara då den var lite stingslig på gasen :P Ska testflyga imorgon igen! (råkade pajja ett batteri ser det ut som när jag skulle koppla in en sak :P )

    Hur gjorde du med kompass kalibreringen? Är det bara ut och göra dansen eller skall man in i missionplanner och välja en kompass? Det är ju tre olika att välja men ingen liknar den vi har väl? Ovanför boxen där man väljer kompass finns 2 rutor som är ibockade(kommer ej ihåg vad det står)?

  17. #17

    Standard

    Nu vågar jag inte säga om det är helt rätt, men valde external Compass och utan vridning på den.
    Verkar fungera i missionplanner i alla fall, då den visar Söder som Söder när man vrider den ditåt

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av oddname Visa inlägg
    Nu vågar jag inte säga om det är helt rätt, men valde external Compass och utan vridning på den.
    Verkar fungera i missionplanner i alla fall, då den visar Söder som Söder när man vrider den ditåt
    I Compass menyn så har jag 2 ibockade rutor, Enable och Auto Dec. Sen står min på manual med rotation none. Går jag över i Flight data och kollar så verkar kompassen funkera för den visar mot norr och reagerar när jag snurrar på den. Ändrar jag den som du har gjort och går till Flight data och kollar så funkar kompassen likadant men går jag sen tillbaka till Compass menyn så är den tillbaka till manual, rotation none!? Rätt eller fel?

  19. #19

    Standard

    ja det är ju manuellt inställt i princip, ställer in det själv, så antar det är rätt så länge den verkar funka.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •