Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Laddare till 2s

  1. #1

    Standard Laddare till 2s

    Har beställt en Blade 200qx som första quad.
    Vad jag förstått så bör man köpa en separat laddare då den medföljande inte är så bra.
    Vad för någon rekommenderar ni?
    Funkar någon av dom billigare laddarna på tradera?

  2. #2
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Lägg gärna lite mer pengar på en bra laddare om du tänkt dig att fortsätta i hobbyn.
    iCharger lär vara erkänt bra. Själv har jag en gammal GT Power som fortf funkar bra för mina behov.
    Här t.ex:
    http://www.autopartner.se/elektronik-1/laddare
    http://rcflight.se/visaProdukter.aspx?grupp=38
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    iCharger 106B + är en utmärkt laddare för överkomliga pengar och den klarar man sig långt med. Det är dock en laddare utan eget nätaggregat (för 230 V) så endera laddar man ifrån t ex ett 12 V bilbatteri eller så köper man sig nån form av 230V/12 V nätaggregat. Initialt, till din Blade 200 QX, behövs ju väldigt låg laddeffekt så du kommer att klara dig långt med ett nätagg som klarar typ 12 V/5A (likström). Finns på bl a Jula och Biltema. Annars kan du ju välja en laddare med inbyggt 230 V nätaggregat men min egen erfarenhet av sådana är tyvärr helt obefintlig.
    Roger

  4. #4

    Standard

    Jag kör med en iMax b6ac+ och den funkar kanon till det jag pysslar med.
    http://www.kullagergrossisten.se/pro...oducts_id=6837

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av okelelle Visa inlägg
    Jag kör med en iMax b6ac+ och den funkar kanon till det jag pysslar med.
    http://www.kullagergrossisten.se/pro...oducts_id=6837
    Imax har bra och dåliga exemplar av samma laddare. hade 2st likadana den ena balanserade fullständigt åt skogen och den andra perfekt så jag vet inte hur kvaliteten är egentligen.

    Jag rekomenderar icharger och hyperion , det är dom två jag har kvar idag och är otroligt nöjd med.
    inte dom absolut billigaste laddarna men laddaren är ju nästan det som går mest av alla rcprylar som man har hemma
    så det kanske är värt att lägga en slant på dom .
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6

    Standard

    Jag beställde batterier på 950mAh innebär det då att en laddare med dessa specar inte klarar av att ladda batterierna? Li-po balans-Laddare för 7.4 eller 11.1 volt
    Laddar med 800mAh komplett med kabel
    Och DC-plugg/volt in 10-15 volt

  7. #7
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    jo da det gør den. hvor mange volt er det på. 1s = 3,7v 2s =7,4v 3s =11,1. Så som du ser her vil dine batt. stige med 3,7 for hver celle (s) de fleste mindre ladere kan lade fra 1 til 6 s. dog vil det gå langsommere jo flere s. Men samtidig, hvis du vil have dine batt til at leve længe lader du aldrig med mere en 1c. her vil det sige 0,95A

    som strømforsyning kan du bruge en gammel strømforsyning til en laptop. Lodde på et andet stik og det vil fungere med en slik så længe den levere mere end 10v

  8. #8

    Standard

    Tack för bra förklaring.

  9. #9

    Standard

    Vad tror ni om denna laddare? Och skulle man ev kunna mata den med spänning från en 60w bärbar datorladdare?
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...cessories.html

  10. #10

    Standard

    Laddaren jag fick med til min 130X fungerade utmärkt och laddaren som följer med 200QX verkar vara en mycket liknande design. Det kan till och med bara vara ett motstånd som skiljer för att ställa laddströmmen. 700mA på din och 300mA på 130X laddaren om jag minns rätt. Men när du laddat batterierna första gången så skall du så klart mäta spänningen på den direkt efter att du tar ut dem ur laddaren. Du vill inte att det skall vara över 4.2v eller alltför långt under 4.2v.

    Då jag blivit bränd av billiga laddare så hade jag behållit originalladdaren och sedan köpt en iCharger 106B om du fastnar för hobbyn.

    Edit: Tog bort rekommendation om parallelladdkort då den vanliga Blade laddaren ser ut att användas med en adapter till 200QX.
    Senast redigerat av Jorgen den 2015-01-01 klockan 17:10.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    PC-laddare brukar numera ofta lämna runt 20-21 V och de flesta mindre laddare, inkl iCharger 106B+, klarar bara runt 17--18 V inspänning. Så ett 12 V agg är vad du behöver. Finns hos bl a Jula och Biltema men där brukar dom användas till bl a bärbara kylboxar när man vill köra dom på 230 V.
    Roger

  12. #12
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Nej da taler vi nok ikke om de samme enherder. Det jeg taler om er strømforsyningen til laptop. Det er mest normalt at de levere rundt 12-15 v out og fra 5 til 9 A.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nätaggregat/laddare till bärbara PCs har i regel utspänningar på typ 19--21 V numera så jag måste nog tyvärr säga emot dig karstena. Förr fanns det bärbara PCs med nätagg/laddare runt 15 V men det är rätt länge sen. Efter övergången till Litium-ackar i de bärbara burkarna så har också spänningen i nätaggen/laddarna ökat. Jag har en gammal laddare till en HP-dator som lämnar runt 15 V men nyare PC-burkar från bl a HP och Lenovo ligger högre idag.
    Denna typ av 12 V-nätagg har jag själv använt - http://www.jula.se/catalog/bil-och-g...ndlare-604149/
    Dock inte just detta men ibland hittar man sådana här till vettiga priser - typ 100 kr eller nåt sånt.
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2015-01-01 klockan 19:03.

  14. #14
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    DUU McRegor, Nu er der vel ingen så går hen og tager strømforsyniongen til sin nye laptop og klipper ledningen av for at lodde på et andet stik -eller hu.

    Jeg skriver klar en gammel laptop. Når det er sagt, købte naboen en ny i november og den giver 16v 9A. Men jeg var faktisk ikke klar over at der var flere af de nye som gav rundt 20

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Karstena - det har under många år varit typ 19--21 V nätagg till bärbara. Jag jobbar inom den branschen och vi har mängder med sådana nätagg till maskiner som avvecklas så det är inget nytt påfund direkt. Det har säkert varit så under de senaste 10 åren - typ... 9 A nätagg är f ö väldigt ovanliga - i alla fall bland de som följer med maskinerna vid leveransen. Ofta är det numera typ 60--90 W nätagg vilket vid ca: 20 V motsvarar 3-5 A. Moderna bärbara är ju normalt rätt energieffektiva. Sen jobbar ju vi mest med "företags-maskiner" och inte de billigaste burkarna men gissningsvis så är laddspänningen relativt lika.
    Roger

  16. #16

    Standard

    Hittade en PC-laddare med dessa specar 11V 1.64A och 18w
    Skulle denna funka att mata t.ex Icharger eller liknande?

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nej - alldeles för låg laddeffekt såvida du inte bara skall ladda väldigt små ackar.

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Nätaggregat/laddare till bärbara PCs har i regel utspänningar på typ 19--21 V numera så jag måste nog tyvärr säga emot dig karstena. Förr fanns det bärbara PCs med nätagg/laddare runt 15 V men det är rätt länge sen. Efter övergången till Litium-ackar i de bärbara burkarna så har också spänningen i nätaggen/laddarna ökat. Jag har en gammal laddare till en HP-dator som lämnar runt 15 V men nyare PC-burkar från bl a HP och Lenovo ligger högre idag.
    Denna typ av 12 V-nätagg har jag själv använt - http://www.jula.se/catalog/bil-och-g...ndlare-604149/
    Dock inte just detta men ibland hittar man sådana här till vettiga priser - typ 100 kr eller nåt sånt.
    Roger
    HP 18,5 på många inklusive den jag skriver på nu. dock börjar det komma med lägre spänning nu av nån anledning, har 2 st samsung här båda har 12volt agg , en sony den är på 15v
    så jag skulle säga allt från 12-20v är vad jag har , och det bara i det rummet jag är i nu.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sitter med Samsung, HP, Lenovo och Asus just nu och alla ligger i trakterna av 19 V. Så tänker man använda ett beg nätaggregat till en bärbar PC så bör laddaren klara runt 20 V för de allra flesta nätaggregaten till bärbara för nåt eller några år sen ligger nog i den spänningsklassen. Tyvärr så är t ex iCharger 106B+ bara soecad till 18 V inspänning och man vet ju inte riktigt hur den påverkas av lite överspänning.
    Roger

  20. #20
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Sitter med Samsung, HP, Lenovo och Asus just nu och alla ligger i trakterna av 19 V. Så tänker man använda ett beg nätaggregat till en bärbar PC så bör laddaren klara runt 20 V för de allra flesta nätaggregaten till bärbara för nåt eller några år sen ligger nog i den spänningsklassen. Tyvärr så är t ex iCharger 106B+ bara soecad till 18 V inspänning och man vet ju inte riktigt hur den påverkas av lite överspänning.
    Roger
    Vet inte var gränsen går för 106 men min 208B säger voltage error med 1V för mycket spänning (33V)
    fredrik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •