Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hjälp, RMA till utlandet

  1. #1

    Standard Hjälp, RMA till utlandet

    Har en trasig produkt jag ska returnera till Singapore.
    Är det nån som returnerat saker utomlands och vet hur man går tillväga ?
    Den är ändå värd $80 så vill nog inte skicka med vanlig post så då återstår rekommenderat utrikesbrev.

    Vad jag läste mig till behöver man även deklarationspapper där man fyller i värdet osv.
    Skriver man bara ut den från tullverket och tejpar fast på paketet tillsammans med adressen ?
    Posten har en onlinetjänst där man köper frakten men är lite osäker på det här med deklarationen.

    Antar jag kan ringa till posten imorn men tänkte jag kollar om nån här har koll på detta.

  2. #2

    Standard

    Hej,

    Du bör nog kontrollera att de tar emot rekommenderade brev, vissa företag låter bli att hämta ut dem eller tar betalt för att åka och hämta dem.

    Om det skall gå rätt till och om du skall slippa problem med tullen när varorna kommer tillbaka så behöver du också göra en så kallad passiv förädling. Jag var tvungen att hantera det i efterskott en gång efter lite problem med saker som jag reparerade för en kille i Norge. Låt oss säga att timpengen blev ganska dålig på det jobbet om man räknar de timmar jag spenderade i telefon med tullverket för att reda ut det.

    http://www.tullverket.se/innehallao/...90d972174.html

    Jörgen

  3. #3

    Standard

    Tack för tipsen. Jobbigt att det ska var så komplicerat.

    Men man får väl ta det när man köper utomlands och inte hemmavid.
    Kommer skicka rekat då jag inte vill att det kommer bort. Vanlig post till Asien känns inte allt för säkert men kanske bara jag som är nojig. Har aldrig skickat RMA utomlands så får se detta som ett test. Funkar det bra så vet jag iaf hur jag ska göra nästa gång..

    Jag kan skriva här hur det gick sen om nån annan vill veta.

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Borde det inte fungera med en proformafaktura som det beskrivs här: http://www.posten.se/sv/Kundservice/...Home.aspx#tab2
    Det är ju en retur av en vara som du inte tar betalt för. Det är väl samma som man måste ha om man bär med sig något värdefullt på resa utanför EU som man ska ta med tillbaka hem.

  5. #5

    Standard

    Ah tack. Ska kika på det.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •