Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Mini-APM?

  1. #1

    Standard Mini-APM?

    Hej!

    Jag är van med 3DRobotics APM 2.5 och 2.6.
    Men denna APM Mini v3.1 (som tex RCTech säljer).
    Vad skiljer den från de andra? Något att tänka på?
    Vad saknar den? Erfarenhet? Egen GPS? Någon
    som använder? Till vad i så fall? Bra?

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Grimms avatar
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    148
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Östhammars Modellflygklubb

    Standard

    Jag har en HK mini APM i en 250 quad
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...ith_Leads.html och den funkar precis som en vanlig APM. Köpte även en micro Ublox 7 (8gram) GPS för att allt skulle få plats på den lilla 250:n. Det enda jag tyckte var annorlunda var att det var svårare än normalt att kalibrera kompassen men det kan ju bero på att motorerna sitter på så korta armar på en 250 så dom kommer nära kompassen. Man måste kapa en trace på kortet (som på den stora APM 2.5) om man ska ha extern kompass. Se bilden nedan.
    Kortet har ingen inbyggd GPS.

    Micro GPS med extern kompass
    http://hobbyking.com/hobbyking/store...LOX_7_8g_.html

    Tror att det är ungefär samma kort i annan layout som finns hos RCTech och hos Rctimer http://rctimer.com/product-1170.html

    Går att ansluta analog airspeedsensor till kortet och mini power modul.

    Här en mikroskopbild som jag tog på var man kapar trace för extern kompass på HK kortet
    (Finns motsvarande på RCTech kortet men på annat ställe...)
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Trace.jpg 
Visningar:	108 
Storlek:	60,5 KB 
Id:	49690

    Perfekt kort till en liten multi eller ett litet ultralätt drönar-flygplan.
    Jag tycker att det är skönt att ha RTL även i en liten FPV quad om man tappar videosignalen t.ex.

    Hoppas detta kan vara till nån hjälp..?

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    Jag köpte Mini-APM direkt från Kina (AliExpress) som ser ut precis som de som Rctech säljer. bägge exemplaren av dessa hade en död kanal ut. Men jag är helt säker på att de från RcTech är OK.

    Eftersom APM:Copter är opensource så klonade jag källkoden, justerade motor-> ut kanal definitionerna, byggde och installerade, och fick det att funka! Inte illa för en programeringaanalfabet som jag.

    /Uffe

  4. #4

    Standard

    Låter intressant. =) Funderade på om en Mini-APM skulle platsa i en TBS Discovery och att Mini-APM skulle palla den lilla storleken och att Discon lär ska behöva rätt små gains, om jag förstått rätt?

    Får väl beställa hem en och testa bara... :-D

    Hur är det med kablage, har APM 2.6, Pixhawk och denna Mini-APM olika kablar/kontakter?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    APM har ju vanliga servokontakter för in/ut gångarna, och JST för alla andra portar. Pixhawk har väl bara JST.

    Mini-APM har också bara JST-kontakter.

  6. #6

    Standard

    Den som RCTech har så ser helt annorlunda ut än den från HK!?
    http://www.rctech.se/se/Autopiloter/...1-p207c84.html
    Jag tycker inte de liknar JST? Om man jämför med tex APM 2.6 som jag har.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Man blir sugen på att testa en sådan. är det samma hålbild som naze och cc3d?
    För jag är ju APM fantast. Kan montera den på lillebrors mini han är inte så intresserad av att flyga acrobatiskt. Har ändå 4-6 olika gps liggandes att testa också.

  8. #8

    Standard

    Jag har en Mini på min flygalängequad med 17" proppar o den har funkat bra. Jag är också programmeringsanalfabet och det är ett mirakel att jag fått denna att fungera. Jag har extern gps m kompass samt 4-1 esc. Det var svårt att hitta info på nätet och det är definitivt inte plug-and-play. Sladdarna på min hade inga kontakter i den änden som skulle till övriga apparater. Köpte min hos Rctech.
    Christian

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Bertone Visa inlägg
    Jag har en Mini på min flygalängequad med 17" proppar o den har funkat bra. Jag är också programmeringsanalfabet och det är ett mirakel att jag fått denna att fungera. Jag har extern gps m kompass samt 4-1 esc. Det var svårt att hitta info på nätet och det är definitivt inte plug-and-play. Sladdarna på min hade inga kontakter i den änden som skulle till övriga apparater. Köpte min hos Rctech.
    Christian
    Jag har crimptång och allt. Har några apm 2.5 liggandes men dom är ju för mina större byggen.

  10. #10

    Standard

    Lämpar sig Mini-APM till byggen som behöver en lätt och/eller liten FC, eller finns det andra anledningar att välja Mini-APM?
    Den är ju betydligt billigare än APM 2.6 tex. Om jag tex skulle vilja sätta den i ett flyg med 2 m vingspann, funkar det OK? Så det finns nån kabelhärva som passar Mini-APMen och sen till vanliga "servo-kontakter"?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    från rctimer verkar man få med alla möjliga kabel härvor med färdig crimpta kontakter Det såg ju ut att vara mer elle mindre samma. Domdär mini apm kontrollerna brukar väl mest vara samma som orginal fast med omplacerade komponenter / dubbel sidiga för att få ner storleken på dom.

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Lämpar sig Mini-APM till byggen som behöver en lätt och/eller liten FC, eller finns det andra anledningar att välja Mini-APM?
    Den är ju betydligt billigare än APM 2.6 tex. Om jag tex skulle vilja sätta den i ett flyg med 2 m vingspann, funkar det OK? Så det finns nån kabelhärva som passar Mini-APMen och sen till vanliga "servo-kontakter"?

  12. #12

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    Naturligtvis är det inte JST kontakter, var fick jag det från. Hirose DF13 brukar de kallas.

  13. #13


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av ulwur Visa inlägg
    Jag köpte Mini-APM direkt från Kina (AliExpress) som ser ut precis som de som Rctech säljer. bägge exemplaren av dessa hade en död kanal ut. Men jag är helt säker på att de från RcTech är OK.
    Jag kan bara svara för den APM jag köpte, men det är en mini från Rctech och den fungerar alldeles utmärkt. Enda problemet är dokumentationen. Det följer ju inte med nånting, utan man får leta reda på det på nätet, som med dom flesta kinagrejor. Problemet var bara att utgångarna var numrerade på ett sätt på APMens kåpa, och på ett annat sätt i den dokumentation jag hittade, och på ett tredje sätt i verkligheten. Så det blev lite trixande och provande innan alla motorer verkade sitta på rätt utgång. Flyger gör den i alla fall.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •