Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

mne: nybrjare behver hjlp

Standard nybrjare behver hjlp

Hel alla, ny p detta med quad s behver all hjlp jag kan f knner jag =)

Kpte en beg quad av en hr p forumet, problemet r att nr man ska g ner s brjar quaden vobbla vldigt mycket, r inte lngt ifrn att den slr runt..

Det som sitter i r:
    HobbyKings KK2.15 styrkort
    Sunnysky x2212 1400kv
    Emax 25a simonk esc
    APC 8x3.8
    DJI F330 ram
    och kr p 3s 2300mAh

Har ftt till p & igain helt ok men s som jag fattar det s spelar det ingen roll med detta problem?

Roll (Aileron)
    p Gain: 102
    p Limit: 100
    I Gain: 102
    I Limit: 20

Pitch (elevator)
    p Gain: 102
    p Limit: 100
    I Gain: 102
    I Limit: 20

Yaw (rudder)
    p Gain: 250
    p Limit: 20
    I Gain: 250
    I Gain: 10

Tacksam fr svar

Standard

Nu vet inte jag vad KK2.1 har fr default vrlden men spontant knns dina gain lite hga fr en sn liten ram om jag jmfr med min KK2.0 p en 500 ram.
    Och ja, min wobblar ngot nr man sjunker kraftigt men inte s den tippar.
    / Jonas

Reg.datum
    Apr 2014
    Inlgg
    1 024
    Jobb
    Maskin frare

Standard

Det r rtt vanligt att ralla ramar woblar nr dom gr ner. Mer eller mindre. Det r vldigt svrt fr kontrollern att hantera att den gr ner i sin egen prop wash. Men propellrar s den hovrar p runt 40-60% och s hga pid som mjligt s ska den klara rtt okej hastighet att sjunka i.

Standard

tack fr svaren.
    FinnByFraggel: Default var 250. Har du ngot tips vad gain ka vara p? bara s man har ngot att g p.
    eAK: har sett att en del vobblar lite men inte s hr mycket som min gr, ska frska f det p film s ni ser. men det r som sagt inte lngt ifrn att tippa ver allts okontrollerat. Blir lite stabilare om man gasar p ganska mycket.

Standard

Hmm, ok....
    P min 200 quad med ett KK2.0 har jag roll och pitch P gain 65, P limit 100, I gain 25, I limit 20, yaw P gain 50, I limit 20, I gain 0, I limit 10.
    Allts betydligt lgre vrden n vad du har, men frhllandet mellan vrdena borde kunna anvndas som riktvrden.
    /Jonas

Standard

okej, tack ska prova med dom och g upp tills det blir lite bttre.
    Men vad gr alla vrden egentligen? s man vet vad man ska nda fall om ngot r tok?

Standard

Edit:tog bort orginalinlgget dr jag tipsade om en video som inte gick att lnka till hr men efter att jag kollat p den igen sg jag att den inte svarade riktigt p din frga vad alla vrden gr s nu tipsar jag om en annan video i stllet. Den svarar p vad alla vrden gr men inte varfr ngot som jag r intressera av.
    https://www.youtube.com/watch?v=LtocGBngSrA
    Senast redigerat av Redrobjem den 2015-01-04 klockan 13:38.

Standard

S som jag fattat det r P-vrdet fr hgt svarar motorerna fr hrt nr den inte r p set-point (dvs inte lngre r horisontell) och i stllet fr att hamna p set-point (horisontellt) efter korrigering verkorrigerar den endast fr genast behva svara igen men ven denna gng fr hrt och detta fortstter och coptern oscillerar. Lite som om den gick p ectasy. Propotional = med vilka proportioner coptern ska svara(?).
    r vrdet fr lgt svarar den med fr lite mototpdrag och den flyter omkring mer som om den hade rkt hash. Rtta mig om jag missuppfattat vilket r ltt med denna hobby har jag mrkt .
    Men vad I-vrdet och D-vrdet gr har jag inte hajat ngon som pedagogiskt kan frklara det fr oss nybrjare?

Har lst detta om PID for dummies http://www.csimn.com/CSI_pages/PIDforDummies.html men jag mste vara dummare n en dummie fr jag r inte med p slutet jag frstr brjan men kan inte verstta vad alla vrden motsvarar p vra coptrar.

I=Integral=integrerad Betyder ju summan av vrdena men hur verstts det till instllningen?

D=Derivat str fr frndringstakt samma frga hr hur verstts det till instllningen D? r det hur snabbt den ska reagera dvs vid vilken lutning eller procent ifrn set-point? Men det stmmer inte verens med vad han sger i videon ovan.
    Senast redigerat av Redrobjem den 2015-01-04 klockan 14:25.

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Piddar r sjukt svrt att frklara , jag jobbar med det till vardags och har gjort s i x antal r och ven undervisat i reglerteknik p gymnasie och vuxen utbildningar men anser fortfarande att jag inte kan frklara det p ett bra stt
    ska frska mig p ntt.
    P r den mngd den skall ka p p utgngen (quadens vinkel - din nskade vinkel * P) s fungerar p regulatorn har du den fr lgt kommer det ta tid att hitta till din nskade vinkel har du den fr hg s kommer den springa ver sitt ml och sedan minska fr fort s den gr frbi nedt vilket gr att den kommer vibrera ( sjlvsvnga )

I = r en kompensation och tillfixare nedlugnare, utan I s kommer vinkeln aldrig bli exakt den du vill fr det klarar inte P av utan i fixar till det sista, samtidigt som den bestmmer hur fort den ska f gra sin reglering, I tiden r egentligen den tiden det ska ta fr en P del i regleringen
    hm lter bara flummigt, det den kan gra r iallafall att jmna ut s det inte blir ngra versvngningar utan en mjuk landning p den nskade vinkeln.

D = en lite spkula . det som hnder hr r att den kollar p hastigheten p vinkelfrndingen och justerar mngden kraft den skall skicka p beroende p det. fr den en riktigt snabb frndring s skickar den p extra krm.

Stll grna mer frgor, tycker alltid man flummar ivg nr man pratar reglering
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Standard

I r som en broms fr p s den stannar p rtt stlle och D r en turbo fr p nr man stter gasen i botten?

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av okelelle Visa inlgg
    I r som en broms fr p s den stannar p rtt stlle och D r en turbo fr p nr man stter gasen i botten?
    lite s kanske man kan sga, fast det r framfrallt en reaktion p quadens rrelse som d kommer bli nytta fr i quaddens fall.
    man kan f till snabba exakta stopp p justeringen. mer snappy som jag brukar sga
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

Standard

Toppen forum det hr! Man lr sig saker

Standard

I attitude mode kan jag inte stlla in D p open pilot r det fr att den alltid strvar efter att vara horisontell i attitude mode?

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb

Standard

lngesedan jag hade en op nu s jag kommer inte riktigt ihg. men om jag inte minns fel s r det tv regulatorer som samarbetar dr s rate regulatorn r sjlva huvudregulatorn drav vill man nog inte ha en d till.
    har ingenting med quadens lge att gra iallafall
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

Standard

Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlgg
    lngesedan jag hade en op nu s jag kommer inte riktigt ihg. men om jag inte minns fel s r det tv regulatorer som samarbetar dr s rate regulatorn r sjlva huvudregulatorn drav vill man nog inte ha en d till.
    har ingenting med quadens lge att gra iallafall
    Stmmer nog fr p Integral ska man bara stlla in vrdena i antingen attitude eller rate helst den man anvnder oftast.

Standard

Tack fr superbra svar! =) Ska brja runt dina inst sedan g uppt lite i taget. Men p&i gain behver allts inte ha samma tal? Har fr mig att jag lst det ngonstans :-O

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb

Standard

Nej. Fr du damma dr r det mest tur
    |FPV STUFF|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    |FPV4FUN @ Youtube |

Reg.datum
    Apr 2014
    Inlgg
    1 024
    Jobb
    Maskin frare

Standard

P de flesta multis jag stllt in brukar I ofta funka finfint om det r dubbla P vrdet.

Citat Ursprungligen postat av INK Visa inlgg
    Tack fr superbra svar! =) Ska brja runt dina inst sedan g uppt lite i taget. Men p&i gain behver allts inte ha samma tal? Har fr mig att jag lst det ngonstans :-O

Standard

Angende I-vrdet r det s att den tar med tidigare felkorrigeringar i berkningen som verkorrigering och rknar ut s nsta korrigering inte blir lika stor sen fortstter s tills den uppnr acceptabelt resultat?

Reg.datum
    Apr 2014
    Inlgg
    1 024
    Jobb
    Maskin frare

Standard

Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlgg
    Angende I-vrdet r det s att den tar med tidigare felkorrigeringar i berkningen som verkorrigering och rknar ut s nsta korrigering inte blir lika stor sen fortstter s tills den uppnr acceptabelt resultat?
    Typ om den inte nr dit det ska och det blir ett fel s kan den ka fr att n dit den ska tills den nr en max grns. Sedan minskar den nr felet avtar.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •