Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Så blev det en quad.

  1. #1

    Standard Så blev det en quad.

    Efter velande, läsande, frågande så blev det äntligen en beställning..
    Hoppas Lindinger är en bra affär att köpa från..
    Har tidigare bara flugit Hubsan X4 och slog nu till på en Blade 200 qx och en Spektrum DX6, extra batterier och propellrar.
    Återstår att se om jag kan lära mej flyga kärran.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Kan bara tala av egna erfarenheter och för mig har Lindinger fungerat utmärkt. Tar väl typ en arbetsvecka att få hem prylarna.
    Lycka till med flygningen.
    Roger

  3. #3

    Standard

    Bra val av quad och sändare. Hade jag varit ny skulle jag också valt den kombon tror jag.

  4. #4

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Grattis...
    Du kommer bli supernöjd med den kombinationen..
    Och lindinger har jag personligen bara haft bra erfarenheter utav så lycka till nu...
    Kör du fast med programmeringen så bara fråga på så får du hjälp med det här...
    Följ setupen för dx9 /dx18 i manualen så blir det kanon..

    Pierre

  5. #5

  6. #6

    Standard

    Darkling. Körde du setupen rakt av? Jag är som sagt total nybörjare. Har laddat ner manualerna till både blade och dx6 samt sett lite youtubevideor. Antar att jag behöver ställa massa frågor när sakerna kommer

  7. #7

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matfarsan Visa inlägg
    Darkling. Körde du setupen rakt av? Jag är som sagt total nybörjare. Har laddat ner manualerna till både blade och dx6 samt sett lite youtubevideor. Antar att jag behöver ställa massa frågor när sakerna kommer
    Ja i stort sett.....
    Det jag har gjort annorlunda är att jag la in low rates och high rates på C switchen.... Alltså dual rates där (70 % respektive 100 %)...ingen expo!
    Sedan la jag throttle cut på H -switchen....
    Timern la jag på A -switchen också...
    Resten är enligt manualen med de olika flightmodes inkl switcharna.
    Kör på settings för dx9/dx18 så blir det perfekt!

  8. #8

    Standard

    Vad innebär low och high rates? Är det gaspådrag och i såna fall varför gör man det? Throttlecut, är det som de låter, slå av motorerna? Timern, är den bara för koll på flygtiden?
    Många frågor blir det

  9. #9

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matfarsan Visa inlägg
    Vad innebär low och high rates? Är det gaspådrag och i såna fall varför gör man det? Throttlecut, är det som de låter, slå av motorerna? Timern, är den bara för koll på flygtiden?
    Många frågor blir det
    Dual rates (high /low) är utslagsbegränsning... Det innebär att om man har 100 % så har du fulla utslag och om du sedan på low rates sätter ned utslag en till som manualen säger 70 % så blir quaden betydligt lugnare att flyga och inte lika stirrig som vid fulla utslag...
    Börja alltid på low rates i alla flightmodes första flygningarna och känn dig för innan du slår om till high rates!
    Helt rätt angående throttle cut... Motorerna stannar och du kan plocka upp quaden utan att behöva oroa dig att klippa fingrarna om du skulle råka stöta till gasspaken...
    Timern är precis som det låter den med.... Ställ in den på 5 minuter till att börja med och sedan räknar den ned till noll och då landar du....
    Kolla sedan hur mycket av lipons kapacitet du förbrukat och sätt om timern på lämplig tid igen...

  10. #10

    Standard

    Hur kan jag via 200 manualen tyda det med switch för dual rates. Ser ju var det står men inte hur man väljer vilken switch som stur det.

  11. #11

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matfarsan Visa inlägg
    Hur kan jag via 200 manualen tyda det med switch för dual rates. Ser ju var det står men inte hur man väljer vilken switch som stur det.
    Du kan lägga denna funktion på vilken switch du vill och vad som känns bäst för dig..
    Det gäller alla switchars funktioner....
    Du bestämmer själv hur du vill ha det.... Det är väldigt individuellt så det får du känna dig fram lite.... De settings du fått av mig är hur jag upplever det bra... Smaksak helt enkelt och det lär du dig med tiden men det är lättare att förstå när du har radion i handen förstås.

  12. #12

    Standard

    Men på inställningsbeskrivningen för DX9 i blademanualen hur ser jag där hur jag ställer in det? Eller är det i dx6 manualen det syns?

  13. #13

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matfarsan Visa inlägg
    Men på inställningsbeskrivningen för DX9 i blademanualen hur ser jag där hur jag ställer in det? Eller är det i dx6 manualen det syns?
    Alltså först så tycker jag du börjar med att lära känna din nya sändare.... Läs på instruktionsboken men framförallt knappra på och testa så lär du dig fortare.... Sedan kan du gå på quaden och programmera den...
    Det är i sändarens manual du lär dig programmeringen.... Det som följer med bladen är bara enkla settings för just den quaden ju

  14. #14
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Som nämnts tidigare behöver du inte programmera alla tänkbara inställningar innan du flyger första gången. Jag har inte någon 200qx, men jag antar att default för flightmode är något tämligen snällt läge. Det finns ingen anledning att byta mellan flyglägen till att börja med. Det är bara krångligt.
    Samma sak med high/low rates. Strunta i dem till att börja med. Lägg lite expo på alla kanaler och provflyg försiktigt. Om något känns helt galet så är det dags att fundera på vad du behöver ändra.
    Timer är bra att ha och är den finess jag skulle ha svårast att vara utan, men man klarar sig så länge man bara testflyger.

  15. #15

    Standard

    Ytterligare en "dum" fråga. Vad gör expo?

  16. #16
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Expo är en förkortning för "exponentiell". Utan Expo så är utslaget från styrspakarna linjärt mot hur du rör dem.

    Lätt att se på flygplan, svårare på en quad. Rodren rör sig exakt så mycket som spakarna rörs. Om du lägger på Expo så kommer styrutslagen från spakarna närmare mitten att ha mindre effekt än när man närmar sig ytterkanten. Rodren rör sig mindre än spaken när den är nära mittpunkten, men mer om spaken är nära ett ytterläge.

    Resultatet av expo är att quaden blir "snällare" att flyga. Vissa flygplan /quadar är helt hopplösa att kontrollera utan expo medan andra inte alls behöver så mycket.

    Hur mycket expo man behöver avgörs alltså både av personlig smak och hur quaden/flygplanet fungerar. Förutom i sändaren så kan man oftast ställa in expo i flygkontrollern i quaden. Jag kan förstå att det kan vara förvirrande att läsa in sig på detta för första gången.
    I teorin är det bättre att lägga inställningar som high/low och expo i flygkontrollern. Detta ger bäst möjlighet för styrdatorn att reglera quaden. I praktiken är det dock klart enklare att programmera radion, så börja med den.
    Senast redigerat av dvogonen den 2015-01-03 klockan 15:23.

  17. #17

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Vill du testa expo så tänk också på att det kan upplevas att när du rör spaken från centrum att det händer inget och helt plötsligt när du närmar dig ändläge så händer massor så var lite försiktig i så fall och börja med kanske 20-30% å se vad du tycker men personligen drar jag hellre ned utslagen i stället...
    Smaksak det med förstås och glöm inte att om du kör expo med spektrum så är det plus % du ska sätta och inte minus!
    Detta är olika mellan märken nämligen där tex futaba har minus...

  18. #18
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Lite off topic: Är det någon annan större tillverkare än Futaba som har -% på expo? FrSky och Spektrum har båda +%.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •