Reklam

 
Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Servons strömförbrukning

  1. #1

    Standard Servons strömförbrukning

    Hur mycket ström drar servon? Det står ju sällan.
    Och nu har jag två udda servon (tillverkare som är helt nya för mig) som sitter i en gimbal.

    GoTeck GS-9025MG
    http://www.altitudehobbies.com/gotec...tal-gear-servo

    När jag kopplar in en servotestare så funkar de som de ska (förutom ena som knattrar pga drevras, men det hör ej hit).
    När jag kopplar in en Fluke ampere-meter i serie med röda pluskabeln på acken så börjar servot vandra vänster-höger precis som om jag själv hade vridit på potentiometern på servotrimmern. Öh!? Hur som helst, då drar servona utan last 250mA per st. Dvs när de rör sig från bottenläge till bottenläge kontinuerligt. Om jag belastar dem... hur mycket ström drar de då? Hur brukar de dra? (jag kan ej testa, säkringen va slut i Fluken för att mäta över 300mA, typiskt). Om man håller i servoarmen, vad gör servot? Drar järnet tills nåt brinner? Pulserar? Drevras? 0,5 A? 1A? 10A? Nån med erfarenhet eller kunskap? Jag tänkte nog skaffa ny säkring och testa igen, men inte nu en lördagkväll...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hur mycket ström drar servon? Det står ju sällan.
    I ett annat forum postade jag följande svar angående vilken ström som servona i min helikopter drar:

    http://www.helisweden.se/showthread....l=1#post129580

    Det är svårt att göra jämförelser, en vild gisssning är att servona i en gimbal knappast drar mer ström än servona i min 600-helikopter.

  3. #3

    Standard

    Ett notoriskt svårt ämne. Det enda riktiga sättet är att mäta/logga strömförbrukningen för det aktuella servot ombord på den aktuella modellen under högsta möjliga roderbelastning. Om man håller i servoarmen (servot stallar) så får man förvisso veta den absolut största strömförbrukningen såvida inte servot brinner upp. Jag har erhållit båda varianterna som resultat men oftast klarar servot påfrestningen, åtminstone under kort tid.
    Mätexempel med utstallat Graupner DS368 (20 g high torque) med 5 V BEC grovt uppmätt med tångamperemeter: ca 0,5 A.
    Senast redigerat av pernstig den 2015-01-04 klockan 15:16. Anledning: mätexempel
    /Leif

  4. #4

    Standard

    Ok, då ska det mätas. Men jag fattar ändå inte vad min Fluke gör...

    Kopplar jag servot direkt till servotestaren så kan jag välja mellan
    - Neutral-läge (servot går till mitten)
    - Manuellt läge (man vrider själv på en potentiometer)
    - Auomatiskt läge (servotestaren gör att servot går fram och tillbaks ca 1 sekund per håll)

    När jag kopplar in Fluken på strömmätning mellan ack och servotestare (pluskabeln) så börjar servot röra sig som den gör i servotestarens automatiska läge. Oavsett vilket läge jag switchar om servotestare i. !?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

    Standard

    Det går inte att mäta höga strömmar med min Fluke 16 så jag brukar antingen använda en gammal Beckman DM27 (max 10 A) eller som sagt tångamperemeter. Jag misstänker att du får för stort spänningsfall då du kopplar din Fluke i serie med accen så att servotestaren vägrar fungera.
    /Leif

  6. #6
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Ok, då ska det mätas. Men jag fattar ändå inte vad min Fluke gör...

    Kopplar jag servot direkt till servotestaren så kan jag välja mellan
    - Neutral-läge (servot går till mitten)
    - Manuellt läge (man vrider själv på en potentiometer)
    - Auomatiskt läge (servotestaren gör att servot går fram och tillbaks ca 1 sekund per håll)

    När jag kopplar in Fluken på strömmätning mellan ack och servotestare (pluskabeln) så börjar servot röra sig som den gör i servotestarens automatiska läge. Oavsett vilket läge jag switchar om servotestare i. !?
    Tycker det låter som att du kopplar in Fluken fel...
    Det brukar vara en annan kontakt position för strömmätning på Fluken, kan felet ligga där kanske?
    Kör så det ryker!

  7. #7

    Standard

    Ska man mäta ström med min Fluke 77 (eller om det var 75 eller 79) så flyttar man "röda plus-kabeln" till endera strömmätningskontakterna och behåller den svarta i ground. Man kan antingen välja att mäta mellan 0-300mA eller upp till 10A, beroende på vilken kontakt jag använder vid mätningen. 10A-kontaktens säkring va tydligen slut så jag kan bara mäta max 300mA.
    Fluke: http://www.sglabs.it/public/SgLabs_F...seriesII_1.JPG
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Har du kollat om 300mA säkringen är hel?

    Alternativt så kan du mäta spänningen över Fluken när den är inkopplad för strömmätningen, det skall inte vara något spänningsfall över den.
    Kör så det ryker!

  9. #9

    Standard

    Jopp, den är hel, den mäter ju utan problem 0-300mA på 0-300mA-porten. Stora säkringen är slut.
    Får testa det där med spänningsfall över fluken...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    25
    Klubb
    Söderhamns Modellflygklubb

    Standard

    Hej Ålänning.

    Ett annat sätt att mäta strömmen är att du kopplar ett lågohmigt motstånd i serie med plus till servot. Du behöver dock veta vilket spänningsfall detta mostånd ger vid en viss ström. Samt att max spänningsfall är 100 mV. Denna maätning brukar kallas att man sätter en "shunt". Du behöver en Shunt på 100 mV och kanske 10 A. Jag menar att vid 10 A genom motståndet så har du ett spänningsfall på 100 mV. Har man du ett mätinstrument som mäter 100 mv vid fullt utslag så får du rätt ström. Detta är ett sätt att mäta stora strömmar med en vanlig voltmeter. Det fanns tidigare speciella visarinstrument med 45 mV max utslag som det fanns olika shuntar att koppla in för att få olika mätområden. Med dessa visarinstrument så var det viktigt att välja ett mätområde som låg bara strax över max ström för att få ett riktigt mätvärde.

    Mvh John Eriksson i Bollnäs.

  11. #11

    Standard

    Aha! Å andra sidan kan man väl köpa en tångamperemeter, men då är ju frågan... blir det rätt när man mäter på tex pluskabeln som går till en servotestare, den är väl knappast rent reisistiv? Det viktiga är ju att servoarmen får stå still i obelastat läge och sen att man tvingar den och ser vad det kan bli för ström...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    25
    Klubb
    Söderhamns Modellflygklubb

    Standard

    Hej.

    Tror att den lilla ström som en servotester drar är helt försumbar i detta fallet, kan inte vara så många mA. Men det är väl bara att göra två likadana mätningar med tångamperemetern. En med servotester och en utan servotester. Sedan mäter du alldeles efter acken men före servotestern i tomgång och jämför sedan dina mätvärden så ser du hur mycket servotestern drar.

    Mvh John -eriksson i Bollnäs.

  13. #13

    Standard

    Det luriga är ändå att servotestern går i läge "auto" om man mäter med fluken... =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Orsaken till att du får konstig funktion hos din servotestare kan helt enkelt vara att den får för låg spänning med Fluken inkopplad på 300 mA-området. Vanliga Flukeinstrument some exv. 70- och 20-serien har på 300 mA-området ett potentialfall på 6 mV/mA. Avläser du strömmen 250 mA så tappar du således 250*6 mV = 1,5 V på väg genom multimetern. Om spänningskällan är ett 4,8 V mottagarbatteri kan den resulterande spänningen 4,8-1,5 V = 3,3 V orsaka konstigheter i servotestarens funktion. Om du inte redan gjort det, kan du testa med en 6 V spänningskälla, då bör det fungera bättre. Ännu bättre är att du skaffar ensäkring till 10 A-området. Då blir potentialfallet bara 50 mV/A vilket gör mätningen enklare.

    Edit: Provade för kul skull att mäta strömmen på ett Hitec 65MG-servo som tycks likna ditt servo. Strömmen vid obelastat stillastående blev 6 mA och medelströmmen under en obelastad -60 till +60 gradersrörelse med maximal fart blev drygt 400 mA då servot matades med en 4,8 V NimH-ack. Den maximala strömmen som jag kunde uppmäta om jag höll emot servots rörelse så att det nätt och jämt orkade röra sig låg på knappt 1,2 A.
    Senast redigerat av Michael den 2015-01-05 klockan 19:56.

  15. #15
    Coxs avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    229
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Helst så behöver man ju använda ett oscilloskop för att kunna se vad som egentligen händer, det är ju inte bara maxströmmen utan även tiden som är viktig. Digitala servon verka kunna dra metydligt mera ström just pga att de uppdaterar oftare. Här finns några exempel; http://homepages.paradise.net.nz/bhabbott/Servo.html
    Kör så det ryker!

  16. #16

    Standard

    Jag ska testa 6V-ack! =) Måste laddas först bara... suck. Intressant detta. Blir köpa ny säkring på onsdag.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17
    KaptenGnissels avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    60
    Jobb
    Elektronikkonstruktör
    Klubb
    MM-Flyg

    Standard

    Se upp med hur du mäter. Att mäta ström är inte så trivialt som det kanske låter. Av flera orsaker. Det finns många fallgropar.

    För det första,
    Mät bara på sladden till servot. Annars får du med strömförbrukningen för testapparaten också.

    För det andra,
    Använd en låg-Ohmig shunt på 10-20A och mät spänningen över shunten. Räkna sedan ut strömstyrkan m h a Ohms lag. Ström = Spänningen över shunten / shuntens Ohmtal. De flesta DMM'er är idag såpass noggranna vid spänningsmätning att den korrekt kan mäta de få millivolt som hamnar över shunten när du testar ditt servo.
    Alternativt, använd de högsta mätområdet på multimetern (typiskt kring 10A). Detta för att du inte ska tappa spänning över den i multimetern inbyggda shunten som kan vara allt för högohmig att det skall bli någon spänning kvar över ditt servo om du mäter på de lägre milliampere-områdena.

    För det tredje,
    Använd ett intrument med s k True RMS förmåga.
    Ett servo belastar inte din kraftkälla som t ex en glödlampa gör. Strömmen genom ett servo är i hög grad pulsformad och därmed svår att mäta med ett konventionellt instrument. Man får ut ett mätvärde men detta kan vara lång ifrån sanningen om inte instrumentet har True RMS förmåga. Har inte DMM'en det klarar den bara att mäta en helt jämn likström eller en helt symmetrisk sinus växelström som inte har någon DC komponent och då blir mätvärdet galet, förmodligen för lågt..

    Som någon sa nedan är ett oscilloskop det bästa att använda om man vill studera asymmetriska strömkurvor.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	servo_curr_meas.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	26,9 KB 
Id:	49835
    Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •