Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Köp och Sälj Regler

  1. #1

    Standard Köp och Sälj Regler

    Hej.
    Varför är det otillåtet att tipsa om billigare produkt. Typ som jag nyss gjorde innan jag visste att det var otillåtet.
    Det är i mina ögon bättre för hobbyn i sig att köpare inte blir lurade.

    //Gustaf Andreasson

  2. #2
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Det finns många anledningar till denna genialiska regel som absolut skall vara kvar.

    *Jag äger min annons och dess innehåll - respektera det
    *Två produkter är aldrig exakt likvärdiga
    *Ingen blir lurad av att köpa någonting, så länge annonsören håller sig till sanningen
    *Söker man själv inte runt innan man handlar så får man skylla sig själv
    *Det är inte välgörenhet
    *Det är inte köptvång utan helt frivilligt
    *Det är off topic - då jag som säljare inte bett om det
    *Bättre pungslå säljaren än lura köparen?
    *etc etc
    Superhero

  3. #3

    Standard

    Det är din annons, visst, tycker ändå det bör vara ok att påpeka att det går att få exakt samma produkt från en affär för ett bättre pris.

    En zmr250 ram är en zmr250 ram.

    Svenskar som är dåliga på "internet" och engelska håller sig på svenska sidor och ser kanske inte kinesiska priser som för det mesta är mycket billigare. Sett flera annonser här där man sålt billiga grejer från banggood osv till ett pris som ligger 10-30% över nypris.

    Inte välgörenhet är kanske sant. Men jag ser iaf gärna att hobbyn blir större och mer brett accepterad.

    Ok. Har absolut inget att komma med ang. Köptvång eller ej.

    Om off topic vat förbjudet på riktigt så kommer vi inte så långt i några trådar här.

    Jag talar inte om att pungslå någon. Med 10-30% kr över nypris för något som är öppnat är för mig konstigt.
    Etc etc.

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gustaf Andréasson Visa inlägg
    Det är din annons, visst, tycker ändå det bör vara ok att påpeka att det går att få exakt samma produkt från en affär för ett bättre pris.
    Nej, det är inte din ensak. Säljaren vänder sig till köpare.

    Citat Ursprungligen postat av Gustaf Andréasson Visa inlägg
    Jag talar inte om att pungslå någon. Med 10-30% kr över nypris för något som är öppnat är för mig konstigt.
    Vad är då nypris? Svensk sida? Kinesisk sida? Priset direkt ur formsprutan? Ingen dör oskuld, livet klappar alla. Att du skall avgöra vad som är rätt pris i min annons är fortfarande inte din ensak.
    Superhero

  5. #5

    Standard

    Jag förstår att du tycker det.


    Jag har inte mycke att tillägga om du inte förstår vad skillnaden är.

    Är du Admin på rcff? Jag inte intresserad av din personliga åsikt. Jag var mer ute efter varför regeln är satt. Är det endast för att undvika tjafs så tycker jag regeln är feg.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag är en aning splittrad i sakfrågan men en sak är säker - uppger man som skribent här priser hos t ex Kinesiska handlare så skall man vara ärlig nog och räkna in frakt, moms (25 %) och den admin-avgift som "förtullningen" kostar - ca: 100 kr och uppåt. Är det EU-handlare så är det ju bara varans pris + frakt som är aktuellt. F ö är henke2 inte admin på denna site.
    Roger

  7. #7

    Standard

    Jag har skapat ett nytt ämne och flyttat ur eran konversation, det var inte meningen att man skulle kunna skriva i den tråden det låg i med reglerna.

    Vad gäller reglerna så tycker jag det är "fair", det är väl ändå upp till säljaren att begära det pris man anser sig vilja ha och upp till köparen att välja en produkt som för köparen är denna man vill ha. Alla vill inte beställa från utlandet, en del är helt enkelt nöjda med ett pris.

    Jag tror inte säljarna i vårat forum uppenbarligen är ute efter att lura köparen, det har hänt vid ett fåtal tillfällen att en köpare haft onda avsikter men att en säljare har haft onda avsikter har jag svårt att komma ihåg.

    Precis som McRegor skriver så är det sällan på kina saker som man räknar med alla omkostnader runt om en inköpt produkt och den faktiskta kostnaden är oftast högre än annonserat pris när man väl har produkten i sin hand. Visst slinker paket igenom ibland men man kan ju inte räkna med att varje gång lura staten?

    Leo angav dessutom att i priset ingår frakt, frakt inom Sverige är inte helt gratis. Oftast mycket högre än att skicka från Kina till Sverige. Kan du lägga in din länk igen så jag får se vad det var för produkt och pris du hade som var så mycket billigare?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #8


    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    180
    Jobb
    Automation på pappersbruk
    Klubb
    MFK Looping

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gustaf Andréasson Visa inlägg
    Det är din annons, visst, tycker ändå det bör vara ok att påpeka att det går att få exakt samma produkt från en affär för ett bättre pris.
    Jag håller med dig, men samtidigt så förstår jag Henke, det är inget roligt att få sin annonstråd förstörd av folk som vill klaga på ditten och datten.
    Men som sagt, det är ju bra att du vill upplysa om billigare alternativ, men det är nog inget bra att ta det i annonstråden. Bättre att avstå helt isåfall. Är det nån som vill tjäna en hacka så låt dom göra det. Det är ju enkelt att kolla upp priset innan man bestämmer sig även om man inte är så bra på engelska. Autoöversättningen i Google Chrome fungerar tillräckligt bra för det om man nu skulle vara helt kass på andra språk.

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Bra DrHanke att du bröt ut denna diskussion ur den ursprungliga "regel-tråden". Var själv lite tveksam till att skriva mitt inlägg men ansåg till slut att det ändå var relevant info vid prisjämförelser.
    Roger

  10. #10

    Standard

    Jag hittade just ramen för ca 188:- inkl frakt på ebay, Gustaf ge mig din länk så skall jag köpa en ram å redogöra exakta kostnaderna. Lottar sedan ut den och skickar den till en forummedlem för att få hela kostnaden Får vi se hur nära 300:- vi kommer...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Fast Hanke - den i detta forum utannonserade ramen var nog inte helt komplett om jag fattade saken rätt (saknade en arm)...
    Roger

  12. #12
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    jeg fatter ikke at nogen som ikke synes om prisen i en annonce, ikke holder sig fra at skrive i denne.

    En salgstråd er lagt ut for de som ønsker at købe. Er man ikke tilfreds med prisen holder man sin kjæt og går videre.
    det er direkte utidig at blande sig og man bør holde sig fra det.
    Om prisen er rigtig er op til evt køber at bestemme. Hvad den koster andre steder eller har kostet er totalt uvedkommende.

    Varens tilstand spiller heller ikke nogen rolde så længe det er oplyst

    Man blander sig IKKE i en andens tråd dersom man ikke er evt køber.

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    69
    Jobb
    Design engineer - Saab AB
    Klubb
    Norrköpings Radioflygklubb

    Standard

    Tycker man att ett pris är felaktigt så kan man, om man så tvunget måste, vänligt påpeka det till säljaren i ett PM, inte spamma ner annonsen med sånt.
    /Philip Thulin

  14. #14

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Intressant tråd. Utan att veta vad som annonserats och vad som funnits som alternativ.
    Man kan ju inte på något sätt jämföra ett pris från Kina med ett från Sverige till att börja med. Det är faktiskt en mycket större risk man tar när man köper något som kommer utanför EU även om det många gånger går bra.

    Däremot så kan jag nog tycka att man någon gång ser annonser där man bör varna.
    Exempelvis så finns det gamla saker som säljs "för under halva nypriset".
    Nu är det så att nypriset för en mycket bättre motsvarande grej kan vara långt under vad priset var för 20 år sedan.
    Jag skulle nog inte ens tänka mig att skänka en 35 MHz anläggning till en ovetande junior i dag om man tar ett exempel.
    Att säga att köparen i så fall får stå sitt kast om han inte gjort ordentlig källforskning är inget jag anser är rättvist.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  15. #15
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    I så fald, dersom man mener at have ret og behov, så hendvender man sig til sælger i pm. IKKE i den offentlige annonce!

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Intressant tråd. Utan att veta vad som annonserats och vad som funnits som alternativ.
    Man kan ju inte på något sätt jämföra ett pris från Kina med ett från Sverige till att börja med. Det är faktiskt en mycket större risk man tar när man köper något som kommer utanför EU även om det många gånger går bra.

    Däremot så kan jag nog tycka att man någon gång ser annonser där man bör varna.
    Exempelvis så finns det gamla saker som säljs "för under halva nypriset".
    Nu är det så att nypriset för en mycket bättre motsvarande grej kan vara långt under vad priset var för 20 år sedan.
    Jag skulle nog inte ens tänka mig att skänka en 35 MHz anläggning till en ovetande junior i dag om man tar ett exempel.
    Att säga att köparen i så fall får stå sitt kast om han inte gjort ordentlig källforskning är inget jag anser är rättvist.

  16. #16

    Standard

    Jag länkade inte direkt till nått. Och jag drog tillbaka min kommentar efter det att säljaren påpekat att jag brutit mot en regel. Jag bad också om ursäkt.

    Ramen finns på banggood. I detta fall var det en zmr250 som är från just Kina. Jag tycker att det är högst relevant att jämföra priser från hela världen.

    http://www.banggood.com/H250-ZMR250-...-p-933185.html

    Nu är det inte denna zmr250 annons som spelar nån roll han satte ett pris han ville ha och jag tror inte att han försökte vara ohederlig på något sätt.

    Skulle självklart inte tipsa om nått som jag själv inte skulle köpa, men det kan ju inte köpare eller säljare veta. Så vi säger väll att jag får knipa igen oavsett hur mycket det kliar i fingrarna.

  17. #17

    Standard

    Jag förstår inte riktigt vad som gör att risken ökar och vad risken kan vara.

  18. #18

    Standard

    Gustaf föredömligt att du gjorde det och bad om ursäkt

    Lite roligt ändå att se vad priset blir hemma då detta ofta diskuteras, jag tänkte göra en tävling om ramen å om du vill så får du vara domare Ska bara hitta på en lämplig tävling, förslag mottages!

    Köpte denna så får vi se om det är en scam eller om det ramlar ner nått paket... (kvitto i bifogad fil):
    http://www.ebay.com/itm/H250-ZMR250-...item462c2c917f
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	zmr250.JPG 
Visningar:	174 
Storlek:	70,3 KB 
Id:	49774  
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  19. #19

    Standard

    Ojdå. Vilken ära! Ser helst att den går till nån som inte har nån ram. Det vore coolt att se vad folk kan hitta på utan 3d-skrivare och andra avancerad produktionsmetoder. "Hemmabyggd 250-racing-ram med vardagsmatterial."

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gustaf Andréasson Visa inlägg
    Ojdå. Vilken ära! Ser helst att den går till nån som inte har nån ram. Det vore coolt att se vad folk kan hitta på utan 3d-skrivare och andra avancerad produktionsmetoder. "Hemmabyggd 250-racing-ram med vardagsmatterial."
    låter som vi är några som borde vara med då, vi byggde våra första 250s med en bit plast och en dremmel
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •