Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bricka/tray för finlirande taranis

  1. #1

    Standard Bricka/tray för finlirande taranis

    I dimman av tidigare problem med skumma batterier, kortslutningar av smådetaljer och liknande bestämde jag mig för att göra något jag vill ha och behöver för min flygstil. Kommit fram till att jag tycker om att spaka med 2 fingrar per spak och gärna med stöd för händerna, så därför tänkte jag tillverka mig en "bricka" för det hela.

    Designen är inget märkvärdigt, en enkel bricka med 2 vadderade kuddar för händerna och sedan något smidigt sätt att låsa fast taranisen så den inte ramlar. Detta är vad jag kallar första utkast och kommer utvecklas med nya idéer och lösningar, som synes är inga förslag på hur den ska sitta "fast" på min kropp med där Kommer nog börja med att fräsa fram de 2 trädelarna som kommer vara grunden till allt och kika på hur de ser ut.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Untitled-2-01.jpg 
Visningar:	499 
Storlek:	1,14 MB 
Id:	49758

  2. #2

    Standard

    Eftersom Taranis har möjlighet att ansluta lös modul bör du planera för att även den med ev. antenn eller kontakt ska få plats i "brickan".
    Jag gjorde en liknande variant till en Hitec radio för många år sen och då använde jag M6 skruvöglor för att fästa hakarna till selen i.
    /Jonas

  3. #3

    Standard

    Även om det ej syns (är ju på baksidan) är det tänkt att ha så man ska kunna ansluta lös modul (urskärning så att modulen kommer sticka genom) men då jag tänker köra i billigt material som plywood, så tänker jag tillverka första modellen utan egentligt "lullull"

    Men blir några testdelar utfrästa innan något huggs i sten så att säga, så man kan se så allt funka ihop etc.

  4. #4


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Så här gjorde jag min! Tillverkad av klickgolvplattor, lite gängstång, skarvmuttrar och skruvöglor. Funkar kanon! Spakarna är två skruvmejslar (!) från Biltema.

    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    7
    Jobb
    Tillverkar metallspån av rör och stänger.
    Klubb
    ?

    Standard

    Nice. Sitter och väntar på min första Taranis just nu (råkade ta SCS-Expressfraktså det lär ju dröjja )
    Är spakarna yttergängade eller har du gängat ett hål i dem ? såg ju helmysiga ut.
    Kanske man skall ha en blå och en röd topp för att se vad som är höger och vad som är upp?
    /Ulf
    Is it worth doing? No? Over do it anyway. For funzies.

  6. #6


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av methuso Visa inlägg
    Nice. Sitter och väntar på min första Taranis just nu (råkade ta SCS-Expressfraktså det lär ju dröjja )
    Är spakarna yttergängade eller har du gängat ett hål i dem ? såg ju helmysiga ut.
    Kanske man skall ha en blå och en röd topp för att se vad som är höger och vad som är upp?
    /Ulf
    Mejslarna, för 29,-/st, var långa stjärnmejslar med en mjuk gummivulkning över handtagen. Skaft/klinga var ingjutna i handtagen så det blev lite pyssligt att dra ur dem utan att skada handtagen. Sedan borrade jag bara med 4 mm borr i hålet efter klingan så blev det lagom presspassning. Och jag bara älskar dessa monster till spakar...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  7. #7


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Det där med spakarna var ju världsklass!!!!
    Sitter och svär över kalla metallspaka i vinterkylan.
    Du råkar inte ha en länk till dem?
    Drog du bara ut metallen ur plasten?
    Detta måste labbas med.
    Tack för det tipset kompis.

    // Mats W

  8. #8
    KaptenGnissels avatar
    Reg.datum
    mar 2014
    Inlägg
    60
    Jobb
    Elektronikkonstruktör
    Klubb
    MM-Flyg

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Gasman Visa inlägg
    Så här gjorde jag min! Tillverkad av klickgolvplattor, lite gängstång, skarvmuttrar och skruvöglor. Funkar kanon! Spakarna är två skruvmejslar (!) från Biltema.
    De där "spakarna" ser mycket trevliga ut. Det kallar jag nytänk. Skall definitivt provas.

    PS. Man borde väl kunna värma klingan försiktigt för att sedan dra ut den. DS
    Senast redigerat av KaptenGnissel den 2015-01-06 klockan 11:33.
    Återfallspilot - flyger både plankor och vispar

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    7
    Jobb
    Tillverkar metallspån av rör och stänger.
    Klubb
    ?

    Standard

    men så smart... tänkte inte så långt
    Is it worth doing? No? Over do it anyway. For funzies.

  10. #10


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Flygsmurfen Visa inlägg
    Det där med spakarna var ju världsklass!!!!
    Sitter och svär över kalla metallspaka i vinterkylan.
    Du råkar inte ha en länk till dem?
    Drog du bara ut metallen ur plasten?
    Detta måste labbas med.
    Tack för det tipset kompis.

    // Mats W
    Jag trädde på en tjock bricka över klingan, spände fast klingan i ett skruvstycke och bände sakta loss handtaget med brickan som skydd. Krävdes ingen fruktansvärd kraft men man måste ha någon form av skydd mot handtaget. Klingan har två utpressade vingar inne i skaftet. De är de som gör att det går lite tungt. Texten Biltema torkades enkelt bort med lite aceton.

    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...mejslar-71490/

    Idén fick jag när jag körde en stor, radiostyrd travers en gång. Stora, goa, mjuka spakar. Varför inte samma koncept på modellflyget? Det ger en fullständigt annorlunda och bättre spakkänsla. Men naturligtvis inget för tumspakaren...
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  11. #11


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Tackar för info.

    // Mats W

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •