Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Extravingen på F3A maskiner

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard Extravingen på F3A maskiner

    Hej.

    Jag tittade lite på bilder av F3A maskiner för aerobatics, och lägger märke till att vissa av flygplanen har en liten extra vinge på taket, som en dubbeldeckare, fast med förkrympt övervinge.

    Vad gör/tillför den vingen? Den är ju så mycket minde än huvudvingen så lyftkraften den tillför jämfört med huvudvingen måste vara försvinnande liten.

    Intressant att de marknadsförs a'la Italia också... Inte ofta man ser sådana damer i den hobbyn!
    http://www.sebart.it/img-120-140/Mit...oS-125E-00.jpg

  2. #2

    Standard

    Bra fråga, undrar samma sak. Har den på min Crack Yak Big och undrar vad den ger. Frågade på annat ställe och fick svar att den tar bort wag vid harriers också läst att den ger mer elevator kontroll.

    Mina gissningar är att den antingen ger lite lyft och sin höga placering ger lite stabilitet och/elller den ger vortexar som ger bättre strömning över stjärten vid stora anfallsvinklar.

    Men nån vet nog. Fantastisk bild
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	uploadfromtaptalk1420470746376.jpg 
Visningar:	143 
Storlek:	108,3 KB 
Id:	49799  

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Här finns en lite att läsa av någon som provat att använda en "takvinge":

    Design features of F3A-models

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Jag har två F3A maskiner med liten "toppvinge". Den lilla extravingen kallas på engelska "canalizer", på svenska brukar vi kalla den takvinge, ryggvinge.

    Det man vill uppnå är bl a bättre lyftkraft på flygplanskroppen i knife edge (KF) flygning och därav får sidorodret bättre effektivitet. Utan en takvinge tenderar luften att ge lite mer "spill över" från högtryckssidan (den som pekar neråt) till lågtryckssidan (den som pekar uppåt) på flygplankroppen i knive edge flygning, men med en takvinge dirigeras luften mer parallellt längs med kroppen och spillet över mot lågtryckssidan blir lite mindre. Kroppen "bär" lite bättre. Takvingen bidrar även till att luften flödar mer horisontellt över fenan istället för att böja av och flöda mot fentoppen. Luftflödet blir mer effektivt och fenan "bär" lite bättre vilket gör sidoroderutslagen lite mer effektiva. Man behöver således ganska lite sidoroderutslag i knife edge eftersom kroppen bär bättre liksom fenan och sidorodret blir effektivare. Man vill att luften på kroppen skall strömma så parallellt som möjligt i förhållande till flygriktningen eftersom det genererar mest lyftkraft. Jämför en vinge där man vill att luften skall strömma parallellt över vingen i flygriktningen för bäst lyftkraft (om luften börjar strömma snett ut mot vingspetsen blir lyftkraften inte lika effektiv).

    En "bukvinge" och en takvinge skulle nog ge än effektivare knife edge flygning. Och det finns plan som har det, t ex Sebarts nya PrometheuS F3A kärra som ser ut så här http://www.massimoselva.com/wordpress/?p=2305


    Kanske jag uttrycker mig lite otydligt men hoppas det går att förstå av min beskrivning vad takvingen har för huvudsyfte. Det finns säkert några ytterligare positiva effekter takvinge kan föra med sig (liksom negativa effekter).
    Luftflödet dirigeras effektivare efter flygkroppen och knife edge manövrer underlättas således som (punkt)rollar, rollande cirkel, knife edge looping osv.

    Praktiska prov som visar ovanstående:
    http://www.rcuniverse.com/forum/rc-p...isation-3.html
    (speciellt video i inlägg #66)

    http://www.rcuniverse.com/forum/rc-p...isation-4.html
    (inlägg #77)

    Kan intyga att MythoS 125E och MythoS Pro som bägge har takvinge och som jag flyger med har bra knife edge egenskaper som kräver ganska lite sidoroderstöttning.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2015-01-05 klockan 23:24.

  5. #5

    Standard

    Tack för utförligt svar!

  6. #6

    Standard

    Som en wingtip fence (vet inget svenskt namn) för knife edge helt enkelt.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Ja, det kan man säga. Man kan uppnå delvis liknande resultat som med en takvinge genom att sätta "fin fences" på fenan (som wing fences fast på fenan) som styr luftströmmen parallellt med fenan och hindrar att luften böjer ut och strömmar i riktning mot fentoppen. Man kan ju även sätta på "kropp fences" längs med kroppen.

    Själv tycker jag nog inte takvinge är så snyggt trots att jag har två maskiner med detta, lite elegantare med fin fences tycker jag nog det skulle vara.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2015-01-05 klockan 20:52.

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    119
    Jobb
    Data-Statare
    Klubb
    Uppsala Flygklubbs Modellflygare

    Standard

    Tackar för utmärkta svar från insatta!!!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •