Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: ............A

  1. #1
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard ............A

    Undrar hur många A man teoretiskt kan belasta ett sådant lipobatteri med?

    Har inte riktig koll hur man beräknar.

    Minimum Capacity: 5000mAh
    Configuration: 5S1P / 18.5v / 5Cell
    Constant Discharge: 25C
    Peak Discharge (10sec): 30C
    Pack Weight: 677g
    Pack Size: 144 x 49 x 41mm
    Charge Plug: JST-XH
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  2. #2

    Standard

    Teoretiskt 5000mAh x 25 = 125000mA dvs 125A kontinuerligt och 150A kortvarigt.
    Min erfarenhet är tyvärr att tillverkarens uppgift om "discharge rate" (urladdningsförmåga?) ofta är överdriven. Som exempel är mina 3S 2200mAh märkta 35C men det faktiska värdet är bara 23C.
    /Leif

  3. #3
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Teoretiskt 5000mAh x 25 = 125000mA dvs 125A kontinuerligt och 150A kortvarigt.
    Min erfarenhet är tyvärr att tillverkarens uppgift om "discharge rate" (urladdningsförmåga?) ofta är överdriven. Som exempel är mina 3S 2200mAh märkta 35C men det faktiska värdet är bara 23C.
    Tack, det är som jag hade för mig, när jag gjorde beräkningen kom jag också fram till 125A och jag tyckte det blev så mycket att jag ville kolla om det var rätt.

    Om jag vill belasta med 60-70A bör det räcka till...eller?
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Tack, det är som jag hade för mig, när jag gjorde beräkningen kom jag också fram till 125A och jag tyckte det blev så mycket att jag ville kolla om det var rätt.

    Om jag vill belasta med 60-70A bör det räcka till...eller?
    Ja, det ligger du ju långt under specifikationen så det skulle jag inte oroa mig för.
    /Leif

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Fast det beror lite på märket.
    Dyrmärken är ofta överspecade 0-30%
    Hobbyking är ofta överspecade 10-60%
    Ebay är ofta överspecade 200-400%
    fredrik

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pernstig Visa inlägg
    Teoretiskt 5000mAh x 25 = 125000mA dvs 125A kontinuerligt och 150A kortvarigt.
    Min erfarenhet är tyvärr att tillverkarens uppgift om "discharge rate" (urladdningsförmåga?) ofta är överdriven. Som exempel är mina 3S 2200mAh märkta 35C men det faktiska värdet är bara 23C.
    Kan man mäta det? Eller går det att räkna ut? Misstänker att vissa ackar jag har haft har vart likadana. Dvs 2200 25C flera st, men de levererar med helt olika ork.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  7. #7

    Standard

    Man mäter inre resistansen och beräknar max godtagbar belastning med hjälp av formeln Imax= √(6*C/Ri)
    (där C är kapaciteten i Ah och Ri är uppmätt inre resistans i Ω på cellen med högst värde)
    Sedan får man max "discharge rate" som Imax/C.
    Formeln I= √(6*C/Ri) är empirisk och bygger på hur stor värmeutveckling man kan tillåta i cellerna.
    Ri (och därmed max Dch rate) i LiPo-accar är starkt temperaturberoende så om man ska jämföra mätvärden så måste man göra det vid samma temperaturer.
    Jag mäter inre Ri vid 21 grader C med Wayne Giles "LiPo ESR Meter"
    /Leif

  8. #8

    Standard

    Åh! Är det annars en iCharger-laddare som borde stå på inköpslistan så får man en bra laddare OCH Ri-info om ackarna så man kan räkna ut C? Vad står 6an för i formeln?

    Ändrar Ri med åldern på acken?

    (har märkt att vissa äldre ackar landar på 3,9V efter en storageladdning, jämfört med nyare som hamnar på tex 3,75V, har det också att göra med att acken börjar bli utjänt eller nåt?)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    ...Vad står 6an för i formeln?...
    6:an kommer från hur stor värmeeffekt som kan tillåtas med avseende på cellens kapacitet. Alltså (1 Ah>6 W, 2,2 Ah>13,2 W et.c.

    http://www.maac.ca/docs/2013/lipo_ba...__rev3_toc.pdf
    Senast redigerat av pernstig den 2015-01-05 klockan 19:28. Anledning: Lagt till länk
    /Leif

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Ri ändras definitivt med åldern på acken. Gamla utslitna ackar brukar ha ganska högt värde.

  11. #11
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    6:an i formeln är bara en konstant, egentigen en temperaturkoeffecient, men om du mäter vid cirka 20graderC så ska du sätta 6.
    fredrik

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    6:an i formeln är bara en konstant, egentigen en temperaturkoeffecient, men om du mäter vid cirka 20graderC så ska du sätta 6.
    Jag kanske tolkar dokumentet som jag länkade till i #9 http://www.maac.ca/docs/2013/lipo_ba...__rev3_toc.pdf på fel sätt, så här står det:

    "The equation is based on internal resistance of the LiPo battery and limit on heat produced
    within a cell during discharge. When cell internal heat dissipation is limited to 6-watts per AmpHr,
    the cell will degrade slowly in normal use and provide long life. (The 6W/Amp-Hr value is a
    number developed from years of field use and experimentation. As long as the heat generated
    inside a LiPo cell does not exceed 6-watts/ Amp-Hr, the LiPo battery will not be damaged due to
    heat). The 6-watts/Amp-Hr figure is much like the Watts/pound approximation used by RC
    modellers for many years to determine the size of battery power needed for Aerobatics, Sports,
    or Scale flying."
    /Leif

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •