Hej på er !

Ganska ny på detta med rc plan men jag har fastnat helt för det !

Har flugit ett cessna 182 1400mm från FMS tidigare och tyckte att det var ganska lätt.

Tanken fanns hela tiden att en ny kärra skulle införskaffas om det skulle bli en lågvingad eller ett edf visste jag ej.

Nu fick jag ett critical mass från rochobby som är grymt snyggt ! , men jag har ett par frågor ang planet och dess egenskaper.

1. Planets CG skall vara 50mm in från leading edge och den är åt skogen för baktung ! Min fråga är hur jag skall balansera upp planet? Jag testade att hänga ett par jigghuvuden fram i planet och dessa vägde totalt 70g men planet var fortfarande baktungt.
Skall planet vara med magen uppåt eller nedåt vid mätningen?

2. Planet skall ha ett 11.1v 2200mah batteri och detta har jag laddat med en imax balans laddare , i manualen står det att flygtiden är max 3min på totalt 5min kapacitet? Denna motorn är mindre än i cessnat och på det batteriet och det planet slutade jag flyga vid 7min ungefär så varför skulle 3min vara max?

3. Hur mycket skall klaffarna gå ut för bästa bromsförmåga och så att det ej går för långsamt vid landning ? Har ställt dom på ca 40%

4. När jag mäter high rate / low rate på alla roder så skall jag mäta avståndet som blir från nedersta till översta läget och ta värdet som blir och det är det totala värdet?

Hoppas att ni förstår mina frågor

Mvh Jonathan