Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Rochobby Critical Mass frågor

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    9
    Jobb
    Personbilstekniker

    Standard Rochobby Critical Mass frågor

    Hej på er !

    Ganska ny på detta med rc plan men jag har fastnat helt för det !

    Har flugit ett cessna 182 1400mm från FMS tidigare och tyckte att det var ganska lätt.

    Tanken fanns hela tiden att en ny kärra skulle införskaffas om det skulle bli en lågvingad eller ett edf visste jag ej.

    Nu fick jag ett critical mass från rochobby som är grymt snyggt ! , men jag har ett par frågor ang planet och dess egenskaper.

    1. Planets CG skall vara 50mm in från leading edge och den är åt skogen för baktung ! Min fråga är hur jag skall balansera upp planet? Jag testade att hänga ett par jigghuvuden fram i planet och dessa vägde totalt 70g men planet var fortfarande baktungt.
    Skall planet vara med magen uppåt eller nedåt vid mätningen?

    2. Planet skall ha ett 11.1v 2200mah batteri och detta har jag laddat med en imax balans laddare , i manualen står det att flygtiden är max 3min på totalt 5min kapacitet? Denna motorn är mindre än i cessnat och på det batteriet och det planet slutade jag flyga vid 7min ungefär så varför skulle 3min vara max?

    3. Hur mycket skall klaffarna gå ut för bästa bromsförmåga och så att det ej går för långsamt vid landning ? Har ställt dom på ca 40%

    4. När jag mäter high rate / low rate på alla roder så skall jag mäta avståndet som blir från nedersta till översta läget och ta värdet som blir och det är det totala värdet?

    Hoppas att ni förstår mina frågor

    Mvh Jonathan

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Nåt svar och nån motfråga...
    1 - Om man kollar i bygganvisningen så står det 50 mm/3.5" och 3.5" är ca: 88 mm så vad som gäller är svårt att veta. Hur stor rotkorda har vingen ? En grundregel kan vara att TP bör ligga runt 30 % av kordan mätt från framkanten.
    2 - Det står max 3 minuter på "full gas" och så länge kör i alla fall aldrig jag på fullt skaft- Det är oftast bara några sekunder åt gången. Men flyg t ex 5 minuter med varierat gaspådrag och mät sen hur många mAh du kan ladda in i acken. Du bör inte flyga längre än att du behöver ladda i max ca: 1700--1800 mAh i en 2200-ack.
    3 - Eftersom du fortfarandet får räknas som nybörjare så strunta i att använda klaffarna - det tar bara bort fokus från flygning/landning. Flyg in dig på kärran innan du börjar testa med klaffar och se till att kärran är på hög höjd vid de första försöken så att du inte får en otrevlig överraskning.
    4 - Roderutslagen mäts ofta som typ +- 9 mm - alltså 9 mm upp från neutral och 9 mm ner från neutral. Kör på Low rates tills du flugit in dig på kärran och definitivt under premiärturen för annars kan det bli en otrevlig upplevelse - givetvis beroende på vilken kärra det gäller och hur den flyger men hellre små utslag än stora.
    Roger

  3. #3
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    Når jeg titter på dine bilder. Sæt propellen og crolet på, læg batteriet så langt frem som du kan og prøv så med cg på 7,5.
    Som du viser på et af bildene uden spinder og propell vil det blive helt galt. Det er jo en ganske tung propell på dette flyet og den sitter jo nærmest helt fremme på flyet og vil derfor utgøre rimelig stort utslag.
    du skal have landingshjul indreagen og alt utstyr i den, ved måling av cg.
    Senast redigerat av karstena den 2015-05-06 klockan 05:05.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    9
    Jobb
    Personbilstekniker

    Standard

    Förstår ej riktigt vad rotkorda innebär är det vingens bredd (spännvidden 1100mm ) och 30%av den totala längden ??

    Jag vill gärna förstå helt rätt så hjälp mig gärna =)

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Hittade en bild som bör förklara begreppen...
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	des_top.jpg 
Visningar:	177 
Storlek:	27,6 KB 
Id:	49848
    Roger

  6. #6
    karstenas avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    383
    Jobb
    Næringsmidelarbejder
    Klubb
    hangar4800-

    Standard

    obs obs dette flyet er meget hurtig til at tippe for over i starten med resultat at et propelblad brække af i bedste fald og motoren løsner. Vær lige ekstra obs i starten. I forhold til cessna er dette flyet meget hurtig og let på handlingen. Tingene sker NU

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    9
    Jobb
    Personbilstekniker

    Standard

    Hej på er !

    Tack för all hjälp ! Blir mycket klokare =)

    Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag troligtvis mätt ut rätt punkter för cg nu , jag räknade vingen till 25cm 250mm och 30%på det ifrån framkant är 7.5cm och 7.5cm in har jag gjort märkningar detta bör vara rätt va?

    Det innebär att avståndet blivit längre bak än vad manualen rekommenderar.

    Om jag nu behöver komplettera med någon vikt skall jag då göra det med tex klistervikter till bil fälgar?

  8. #8

    Standard

    Hej,
    klistervikter är ett utmärkt hjälpmedel. Jag skulle testa med tyngdpunkt 7,5 cm från framkant som du tänker. Ju längre fram tp är, desto lättare att modellen står på näsan som Karstena skriver.
    Hittade en sida som rekommenderar 90 mm, men jag skulle som sagt testa med 75 mm.
    http://www.rcsmart.com.my/products/R...-Version/11088
    KristianB

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    9
    Jobb
    Personbilstekniker

    Standard

    Hej igen !

    Tänkte att jag kunde bifoga ett par länkar här så att ni får se hur jag har gjort och om detta är rätt
    Testade att ta jigghuvud som vikter bara för att få ett ungefär.

    http://www.ladda-upp.se/bilder/mxkdvfran/ ( CG ) med ca 60g vikt 7.5cm från kant )

    http://www.ladda-upp.se/bilder/ryzuskflpxdkts/ ( vikter )


    http://www.ladda-upp.se/bilder/qtyqeroyiwcxvo/ ( vikter )


    http://www.ladda-upp.se/bilder/cjskytrdmzgqe/ ( Första flygning med hög TP bak vilket resulterade i att planet gick lågt i baken men detta lyckades jag trimma in bra i luften men jag kommer ALDRIG att göra om det och jag förstår vad ni menar med att det är bättre med lite högre TP fram eller helt fördelat. )

    Tack för all hjälp !

    MVH Jonathan

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    "Ett framtungt plan flyger dåligt, ett baktungt flyger en gång"

    Så ja, satsa heller på lite för framtungt till att börja med, sedan kan man börja backa TP lite bakåt.

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    9
    Jobb
    Personbilstekniker

    Standard

    Jag bara tog förgivet att man mäter tp med planets mage uppåt stämmer detta? Gör man likadant på alla plan?

  12. #12

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Här är ett bra program (tror jag) för att mäta ut tyngdpunkten!

    http://fwcg.3dzone.dk/

    Sen spelar det nog inte så stor roll om man har buken uppåt eller neråt. Tyngden ('lodet') i kärran har dock en avgörande roll på stabiliteten. Sätter man fingrarna under vingen på en lågvingad kärra i rättvänt läge, vill den gärna tippa över. Håller man en lågvingad kärra på det sättet du gör på någon av bilderna så blir det ganska rätt.
    Retroholic!

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    9
    Jobb
    Personbilstekniker

    Standard

    Hej på er ! Har varit ute vid ett tillfälle nyligen för att skicka upp kärran i luften , dock är planet extremt baktungt...

    I min manual står det 50mm från leading edge , står vid balansering av din modell sätt planet inverted (vänt ) dvs med mage uppåt men när jag gör på detta vis och har så mycket som 105 g i nosen så är det baktugnt vad är fel?

  14. #14
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Med risk för att krångla till det men för att det skall bli mera korrekt bör det kanske nämnas för framtida modeller.
    Tyngdpunkten bör ligga ca 25-30% av vingens medelkorda, dvs. vingen kan ju vara tapererad/avsmalnande.
    Jag vet inte hur den aktuella modellen ser ut men jag antar att denna modell har en rektangulär vinge.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är det möjligen denna kärra - http://www.motionrc.com/rochobby-cri...p/#description
    Finns i så fall en lång tråd här där det kanske går att hitta nåt om vad TP bör ligga - http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1780901
    Roger

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Obs man mäter med batteri, huv, propeller och spinner. Dessa delar sitter vid eller framför tyngdpunkt, och det kan innebära att du behöver blya mindre. Det ser ut som du tagit bort de tre sista delarna vid din mätning.
    fredrik

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jo - det är ju liksom i det skick den skall flyga som man mäter - precis som Fredrik säger. Annars ger ju mätningen inget egentligt svar.
    Roger

  18. #18

    Reg.datum
    jan 2015
    Inlägg
    9
    Jobb
    Personbilstekniker

    Standard

    Min mätning som utfördes igår gjordes med komplett plan och jag testar med 50mm in 75mm in och 90mm in hur mycket viktee är normalt att man lägger? Vingen är avsmalnande mot skevroder och tjockare i framkant

  19. #19
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Här finns en site som förklarar hur man hittar MAC
    http://www.airfieldmodels.com/inform...amic_chord.htm
    Här finns en NASA-site som räknar ut det åt dej
    http://www.nasascale.org/howtos/mac-calculator.htm
    Här räknas CG ut
    http://www.nasascale.org/howtos/cg-calculator.htm
    fredrik

  20. #20

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Jättebra bild i första länken, Freddan!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Namnlös.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	24,7 KB 
Id:	52171

    Vill bara förtydliga att det är LÄNGS DEN BLÅ LINJEN man ska plocka ut tyngdpunkten, alltså på ca 25% från vingframkanten...
    Retroholic!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •