Reklam

 
Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 65

Ämne: Helicopter vs quadcopter?

  1. #41


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Är man nere i "leksaksklassen" (typ 1500 kr) så har jag förstått (av mina kompisar - ingen egen erfarenhet) att det finns enkla flybarless-koptrar som uppenbarligen har motsvarande stabiliseringsfunktioner som en Quad i "attimode" och alltså är enkla att flyga. Men de lär ju knappast ge samma acro-möjligheter som t ex en modern 700-heli med flybarless... Men "finessen" med en heli kontra en multirotor är väl att den är betydligt "manövrerbarare" så att man bl a kan flyga acro om man så vill. Eller att den helt enkelt är mycket snyggare än en multirotor-kärra - och det kan ju vara en avgörande skillnad till helins fördel. En snygg skala-heli är ju verkligen inte fy skam. Och vill man bara puttra omkring med en mindre sådan kan man ju välja nåt i "leksaksklassen" och då blir säkert inte heller reparationskontot speciellt stort.
    Roger

  2. #42

    Standard

    Den jag länkade till på Youtube kunde man ju göra akrobatik och den var en liten leksaksheli. Och inte för att anmärka ord men dom stora är också leksaker bara lite större och dyrare men dom används till lek .

  3. #43


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Redrobjem - om du har en Spektrum-radio så finns det ju diverse Blade-helisar (BNF) som fungerar bra och där det även går att flyga "acro" med vissa. Och dessa små "leksaker" (typ 50--100 g totalvikt) är ju dessutom väldigt tåliga. Men har du sett en duktig flygare med en 700-heli som flyger acro så tror jag att även du inser att det finns olika nivåer på våra "leksaker"...
    Roger

  4. #44

    Standard

    Nu har jag beställt en sådan här http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...r_Adapter.html sen får det bli en Aerofly RC 7 simulator.

  5. #45

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Redrobjem,
    Eftersom du har en Hitec Flash 7 radio som stödjer (förutom AFHSS/telemetri och G2 AFHSS) SLT (Secure Link Technology) protokollet för signalöverföring så finns det s k TX-R (Transmitter Ready) helikoptrar (och flygplan samt multikoptrar) som använder just SLT som du kan kika på. På motsvarande sätt som Spektrums "BNF" (Bind and Fly) modeller.

    Så antingen kan du skaffa en helikopter utan radio och sätter i valfria servon (om de ej följer med) som passar i den och en Hitec mottagare m m samt använda din Hitec sändare. Lite som att du bygger den själv, men helikoptern kan vara mer eller mindre färdigbyggd också.
    Eller så kan du kika på helikoptrar som är TX-R så du bara binder mottagare som följer med helikoptern (servon följer också med) till sändare som stödjer SLT dvs din Hitec radio. Utbudet av TX-R är inte så jättestort men det finns några helikoptrar har jag sett (och flygplan).
    Eller så kan du förstås köpa ett färdigt paket med helikopter inkl sändare och allt övrigt som behövs att komma i luften - t ex Ready to Run (Spektrum).

    Hade du haft en Spektrum Radio t ex DX6 Black Edition hade utbudet av helikoptrar varit större, BNF helikoptrar som de heter, och man kan alltså binda mottagaren i dessa modeller till en Spektrum radio och komma igång snabbt med dessa. Som McRegor var inne på.
    Sen går det ju ha en Spektrumradio med en Anylink 2 adapter och då kan man använda både BNF och TX-R modeller om man tycker det är viktigt.

    Fundera lite över hur du vill använda din nuvarande Hitec Flash 7 radion för framtiden i olika typer av modeller (multikopter, helikopter och kanske flygplan). Visserligen kan man ha flera sändare men kanske lite enklare ändå att ha en enda i början som kan användas till olika typer av modeller så långt som möjligt.
    Blade har rätt många bra helikoptrar för nybörjare och de har ju helikoptrar som i en och samma helikopter har nybörjarläge, mellanläge och expertläge. Och du kan köpa dem i Sverige och reservdelar i Sverige om det är viktigt för dig.
    En lite mindre helikopter (ca 200-250 storlek) kan du flyga med inomhus t ex i gymnastikhall och de mindre (100-120-130) kan man flyga lite med hemma om man är försiktig.
    Sen var det det där med storleksbenämning på helikoptrar som kan vara lite förvirrande men man brukar dela in de eldrivna helikoptrarna i:
    Mindre än 100, 100-120-130 (mini/micro), 200-250-300 (små), 400-450 (mellan), 500-550 (mellanstora), 600, 700 och större (stora). Viss överlappning kan finnas förstås.
    Hur helikoptrarna har fått sin indelning har delvis med rotorbladets längd att göra delvis med motorstorlek att göra men det går inte säga direkt hur stor en helikopter är förrän man kikat på dess specifikation då tillverkare kan dela in sina helikoptrar lite olika. På de stora följer dock rotorbladets längd hyfsat (t ex 600 =ca 600 mm rotorbladslängd).

    /Bo

  6. #46

    Standard

    Bo - Tack för bra info och förtydligande av begreppen. Jag tar gärna emot tips på bra butiker i Sverige att kolla på helikopter. PM.a om det strider mot forumpolicyn att göra reklam, kommer inte ihåg allt i den.

    /Robban

  7. #47

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Jag tror att en Blade 200 SR X skulle funka bra som en första helikopter. Den finns dels som BNF (för Spektrum radio) och RTF (med en enklare radio).

    Några finesser med denna som underlättar nybörjarflygandet och vidare en bit:

    • Beginner mode—limited flight envelope with self-leveling and a low bank angle limit
    • Intermediate mode—self-leveling and a high bank angle limit
    • Experienced mode—full stick control with no bank angle limit
    • Panic button that can automatically return the 200 SR X to steady flight with the push of a button


    Du kan inte använda din Hitec Flash 7 radio då vilket är lite synd eftersom den inte har stöd för det sändningsprotokoll som Spektrum använder (DSM2 och den nyare DSMX).

    BNF: http://www.bladehelis.com/Products/D...ProdId=BLH2080
    RTF: http://www.bladehelis.com/Products/D...ProdId=BLH2000
    Reservdelar: http://www.bladehelis.com/Products/R...=Parts+Listing

    Exempel på svensk återförsäljare:
    BNF: Rubin RC (har även reservdelar i lager)
    RTF: Goggla så hittar du flera svenska butiker som säljer den (vet ej om de har i lager)

    Och sen läsa på om Blade 200 SR X här:
    http://www.rcgroups.com/beginner-tra...-electric-599/
    http://www.helifreak.com/forumdisplay.php?f=365
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=2239400

    Sen kollade jag efter TX-R (SLT) helikoptrar och det är ganska begränsat utbud. Verkar i stort sett bara vara Heli-Max helikoptrar men de verkar inte ha nån utan radio med i paketet:
    http://www.helimaxrc.com/helicopters/index.html
    Möjligtvis att Novis FB200 kan funka som nybörjarhelikopter men då följer ju radio med. Vet ej om det går att få tag i en sån i Sverige och om det finns bra med reservdelar.

    Kolla även in de svenska helikopterforumen, nybörjardelen här:

    http://www.rcheli.se
    http://www.helisweden.se

    Finns förstås andra helikoptrar som kan funka bra med din Hitec Flash 7.
    Och det finns andra vägar att gå, som köpa en mer avancerad helikopter, kanske lite större som 450 storlek, från början och ta hjälp an nån helikopterflygkunnig med dubbelkommando.
    Fast det har sina fördelar att börja med en lite enklare och billigare helikopter och sen köpa en mer avancerad om man får blodad tand.

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2015-01-11 klockan 15:19.

  8. #48

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Att tänka på är också att en större modell är betydligt mycket lättare att flyga än en liten....
    Samma sak när det gäller flygplan..
    Så mycket stabilare i luften helt enkelt.
    Men 200 sr x är nog en kanon heli att börja med..
    Inte så mycket pengar heller om man drar den i backen
    //Pierre

  9. #49

    Standard

    Bo - Den var verkligen intressant panikknappen är ju suverän att ha kan jag gissa då vågar man öva svårare saker på hög höjd lite mer kanske. Ska vänta tills jag flygit i simulator först dock.

    Pierre - Jo men man blir mer nervös med tanke på att dom är dyrare :S.

  10. #50

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    Tack Jorgen mycket bra förklarat då fattar jag collective pitch men hur sjutton får man en fixed pitch att gå åt sidan (roll) eller det kanske man inte kan det kanske bara är på billiga teknikmagasinethelisar man har det? Antar att en fixed pitch flyger upp/ner med gaspådrag och roterar med gaspådrag (eller avdrag) på stjärtrotorn?
    Tail rotorn har som du säger en separat motor i fixed pitch helikoptrar (det finns säkert något undantag) och varvalet på denä sköter rotationen. En fixed pitch helikopter har två servon som kan luta swashplattan, ett servo lutar den i längsled och ett i sidled. Innan det fanns mixfunktioner i sändarna så hade man samma layout på collective pitch helikoptrar också och ett tredje servo flyttade swashplattan upp och ner.

    Jag tycker mycket om de små helikoptrarna då det var på dem jag fick det att släppa med lite mer avancerad flygning. Men om man vill använda sin vanliga radio så gäller det att man har spektrum.

    Fixed pitch helikoptrar som Blade 200SRX tror jag blir en besvikelse jämfört med en 250 quad. Långsammare, mindre manövrerbar och tål mindre vind.

    För några kronor mer så får man en Blade180CFX vilken är efterföljaren till Blade 130X. Redan 130X var en mycket kompetent helikopter och på den nya så ser de ut att ha löst de små men irriterande problem som 130X drogs med.

    En annan favorit är Blade Nano CPX, tål ofantligt mycket stryk även när man crashar på hårda golv. Här finns det bra kinesiska kopior så man kan få en liknande helikopter med radio för 5-600kr.

    Annars är det som vanligt en Trex 450 pro eller klon som gäller när man skall börja. Klonerna tycker jag att har spelat ut sin roll till stor del då man gått över till flybarless. Elektroniken har blivit så mycket dyrare att det inte skiljer så mycket mot en original align.

  11. #51

    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    9
    Klubb
    Letar klubb norr om Stockholm

    Standard

    Det tog mig 1-2 månader innan jag "växter ur" min quad (Hubsan X4) som jag körde inomhus. Man lär sig att "nose in" och utomhus beter dig sig mer som ett flygplan i högre farter och det krävs en del för att få dem att svänga när de väl har fått upp farten. Orienteringen är inte lätt med quad, då alla armar ser likadana ut, me X4 har olika färgers LED så man lär sig snabbt och lättare blir det i skymningen. Släpper du i hovrar den av sig själv. Jag har dessutom tappat radiokontakt och då rasade den 30 meter ner mot asfalten. Bytte en motor (10:-) och propellrar och sen var det dags igen. Prova det med en helikopter (V922, Trex150 eller en 450) då blir det bara flisor kvar.

    En helikopter dansar omkring, något som du kan uppleva i lite bättre simulatorer, Real Flight exempelvis. Sen är helikoptern mycket mer vindkänslig och framför allt stiger den snabbt i höjd ner det kommer en vindpust och tappar höjd när vinden avtar. Lite som en jojjo, en dag där det blåser 5-10m/s (vilket är på gränsen för vad man skall flyga i) så pratar vi om 5-10 meter som det stiger och faller på ett ögonblick. Parerar man så är det lite som att få sladd, man parer för mycket och för sent. Så bara att hålla still är ett jobb. Heli går snabbare och det är lätt att man flyger för långt och tappar orientering. Bladen gör ordentligt ont och en V922 (25cm i rotordiameter) gör att man får skärsår. En 450 garanterar ett sjukhusbesök och en 700 har det varit 2 dödsfall förra året med rutinerade piloter. Mindre heli kan man flyga inomhus, vilket är tacksamt i vårt avlånga men kalla och blåsiga land.

  12. #52

    Standard

    Det du menar är att man alltså måste lära sig flyga om man ska flyga helikopter. =) Ju mindre helikopter, desto mer "dans" när det blåser japp.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  13. #53

    Standard

    Kikar lite på Nine Eagles då dom ofta har general link som går att binda med Hitec sändare. Dom finns även att köpa i Sverige Villket inte det alltid verkar göra med tex Blade. Är Nine Eagles nått att ha och vilken modell bör man kika på?

  14. #54

    Standard

    Fick hem adapter i går så jag kan köra min sändare till simulator. Så jag köpte Aerofly RC 7 och testade runt. Jag är imponerad över den simulatorn det kändes utan större erfarenhet som jag gissar att det är och flyga helikopter eller plan. Quaden kändes helt ok men ikväll ska jag köpa uppgraderingen så jag får fler multirotorer att välja mellan. Svårt var det i alla fall med helikopter så jag är glad att jag köpte simulatorn. Riktigt kul också.

  15. #55

    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    9
    Klubb
    Letar klubb norr om Stockholm

    Standard

    Jag har Aerofly på Mac och RealFlight på Windows. Aerofly är mer som en leksimulator och könns intr det minsta likt att flyga helikopter på riktigt. Flygplan känns bra och likt RF7, men då har kag inte flugit på riktigt så det kan man ta med en nypa salt. Quad är ungefär likadant i simulatorn, men jag tycker att det är enklare att dlyfa en riktig quad än simen, men då är jojo effekten vid vindpustar borträknad och även det att på riktigt är det sotr skillnad att flyga en liten quad i motcind än medvind, och feamför allt att få stopp på eländet i medvind innan man tappar orientering. I simmen blir quad en pixel lite väl fort.

  16. #56

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av piotrkundu Visa inlägg
    Jag har Aerofly på Mac och RealFlight på Windows. Aerofly är mer som en leksimulator och könns intr det minsta likt att flyga helikopter på riktigt. Flygplan känns bra och likt RF7, men då har kag inte flugit på riktigt så det kan man ta med en nypa salt. Quad är ungefär likadant i simulatorn, men jag tycker att det är enklare att dlyfa en riktig quad än simen, men då är jojo effekten vid vindpustar borträknad och även det att på riktigt är det sotr skillnad att flyga en liten quad i motcind än medvind, och feamför allt att få stopp på eländet i medvind innan man tappar orientering. I simmen blir quad en pixel lite väl fort.
    Okey en polare ska köpa Phoenix den ska ju vara bra för helikopter jag får testa den och jämföra. Är det Aerofly 7 du har?

  17. #57

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Phoenix är grymt realistisk vad gäller både multirotor och helikopter samt flygplan....(undantaget för jet kärrorna där den är långt ifrån realistisk....)
    Kört real flight också men håller phoenix högre absolut.
    Det kommer du märka av omgående när du sedan ska flyga live om man säger så.... En mycket bra simulator som garanterat kommer spara dig mycket pengar
    Värt varenda krona för en vettig simulator.... Även efter många års flygande så är den fortfarande nice att ha för att som i mitt fall just nu nöta 3d /aerobatic manövrar över vinterhalvåret tex.
    Köper du en så behåll den även efter att du lärt dig flyga och kanske tröttnat på simulator för den är nice att plocka fram ibland ändå när man vill träna lite mer avancerad flygning...
    Senast redigerat av darkling76 den 2015-01-21 klockan 03:49.

  18. #58

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlägg
    Phoenix är grymt realistisk vad gäller både multirotor och helikopter samt flygplan....(undantaget för jet kärrorna där den är långt ifrån realistisk....)
    Kört real flight också men håller phoenix högre absolut.
    Det kommer du märka av omgående när du sedan ska flyga live om man säger så.... En mycket bra simulator som garanterat kommer spara dig mycket pengar
    Värt varenda krona för en vettig simulator.... Även efter många års flygande så är den fortfarande nice att ha för att som i mitt fall just nu nöta 3d /aerobatic manövrar över vinterhalvåret tex.
    Köper du en så behåll den även efter att du lärt dig flyga och kanske tröttnat på simulator för den är nice att plocka fram ibland ändå när man vill träna lite mer avancerad flygning...
    Jag har bara Mac så Phoenix är kört tyvärr. Man kan iofs köra Windows på Mac men dels måste jag köpa Boot camp och Windows. Men med tanke på att min dator jobbar på bristningsgränsen redan nu med Aerofly så gissar jag att om jag kör ett till operativsystem med bootcamp blir det för mycket. Har även en 3 år gammal bärbar PC men den är nog för klen är jag rätt säker på utan att ha kollat.

  19. #59
    jomos avatar
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    31
    Klubb
    Vallentuna, VMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    Jag har bara Mac så Phoenix är kört tyvärr. Man kan iofs köra Windows på Mac men dels måste jag köpa Boot camp och Windows. Men med tanke på att min dator jobbar på bristningsgränsen redan nu med Aerofly så gissar jag att om jag kör ett till operativsystem med bootcamp blir det för mycket. Har även en 3 år gammal bärbar PC men den är nog för klen är jag rätt säker på utan att ha kollat.
    Hej, var inte för säker på att din PC är för klen, Phoenix kräver inte alls mycket power. Phoenix hjälpte mig enormt mycket med att instinktivt spaka "åt rätt håll", dvs. med orienteringen. Sen flyger jag fortfarande som en kratta, men det är en annan sak Här är kraven:

    To successfully use Phoenix, you will need the following:

    • IBM-compatible PC computer with 1.0 Ghz Pentium 3/4 or AMD Athlon/64 compatible processor

    • Microsoft Windows XP / Vista / 7 / 8 operating system
    • 256MB system memory (RAM)
    • 1.5 GB free, uncompressed hard-disk space*
    • ATI Radeon 9800/NVidia Geforce Ti4200 with at least 128MB memory
    • Microsoft DirectX 9.0c or higher
    • DVD-ROM Drive for installation
    • 1 free USB 1.1/2.0 port
    • 100% DirectX 9 compatible sound card (optional)

  20. #60

    Standard

    Jag tyckte inte att det flöt perfekt på intels inbyggda 3000 eller 4000 grafik när jag provade att köra Phoenix på en laptop. Det är ungefär så slö grafik som du kan tänka dig på en dator som bara är tre år gammal. Fullt flygbart och det blev helt ok när jag drog ner detaljerna. Jag såg aldrig någon skillnad när jag drog ner detaljerna, det började bara flyta bättre.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •