Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: FPV verkar kul men hur är kvalitén?

  1. #1

    Standard FPV verkar kul men hur är kvalitén?

    Jag är ju helt inne på att skaffa FPV men har aldrig testat på det. När man kollar på diverse video på nätet där dom tar bilden från FPV kameran så är kvalitén alltid usel och störningarna många. Är det verkligen så kul att flyga när bilden är sådan? Kolla tex detta klippet http://youtu.be/bjLwLEDVy4E.

  2. #2

    Standard

    Han skriver att han använder Fatshark glasögon. Då kör han med största sannolikhet även en videosändare som ger honom möjlighet att ta emot signalen via antenn på dessa. Den sändaren är troligen en 5.8Ghz länk och dessa är mycket känsliga för störningar. Det räcker att flyga bakom en buske eller några träd för att bilden skall brusa lite.

    Går man ner i frekvenser får du en bättre penetration på signalen och det blir därmed en bättre bild.


    Självklart är det roligare att flyga med en stabil länk och om jag flyger med mitt flygplan har jag aldrig tappat videobilden då jag flyger högre upp och därmed har fri sikt till mottagaren. Jag flyger den med 1.2Ghz sändare.

    Med min lilla 250Quad tappar jag ofta signalen pga att jag då flyger närmare marken i skog och mark och den går via 5.8Ghz
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Standard

    Min bild är kristallklar när jag flyger. Dock så är bildupplösningen ingen höjdare om man inte lägger ut för en professionell hd länk.

    Det är bara när man börjar flyga innomhus, eller bakom en något *cough* los reglen *cough* som man får störningar.

    Allt beror på hur bra antenner man har samt videofrekvensfrekvens.

  4. #4

    Standard

    Varför har du inte 1,2 GHz på 250 om den ger mindre störning? Som nybörjare är jag ute efter ett färdigt paket då jag vill vara säker på att alla delar är kompatibla. Och alla färdiga paket jag kollat på är 5,8 GHz.

    Vad är det för stativ en del använder är det extra kraftfull antenn? Vad är nackdelen samt fördelen med 5,8 vs lägre frekvens tex 1,2?

  5. #5

    Standard

    Jag flög 1.3 på min 250 innan, problemet är att en 1.3ghz antenn är så löjligt stor i jämförelse mot en på 5.8.
    Efter att man har fått laga antennen x antal gånger börjar man tröttna på 1.3 på en 250.

    Lägre frekvens har längre räckvidd och går igenom objekt bättre. Tyvärr är antennerna större samt upplösningen är sämre då man har mindre bandbredd till videolänken.

    1.3 ghz bredvid en 5.8ghz antenn.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150109_131858[1].jpg 
Visningar:	208 
Storlek:	55,6 KB 
Id:	49886

    Sen har du problemet med att du alltid skall ha din rc länk på en lägre frekvens än videolänken. Annars kommer videolänken minks räckvidden på din kontroll länk. Något du absolut inte vill.

    Detta innebär att vill du flyga med video på 1.3 ghz, så bör du använda en LRS radio. Futaba verkar dock vara skapligt immun mot 1.3gh störningar. Medans FrSky och Spektrum inte är någon höjdare när mottagaren placeras i närheten av en 1.3ghz sändare.

  6. #6

    Standard

    Okey tack för bra svar. Kan man stärka upp mottagningen med en fet antenn i stället?

  7. #7

    Standard

    Beror lite på vad du menar.
    Du har valet mellan en antenn som täcker 360 grader, eller en med bättre mottagning men som är riktad.

    Eller så använder man både och med en Diversity mottagare, som växlar mellan antennerna beroende på vilken som har bäst mottagning för tillfället.

  8. #8

    Standard

    Om man väljer riktad är det 180° då?

  9. #9

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Det beror lite på vilken riktantenn man väljer.
    Annars får man skaffa en antennatracker.
    //Lasse

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sen antar jag att det finns frekvensområden som nämnts som kanske inte är helt fria att använda utan kräver licens - eller ?
    Liksom att det finns begränsningar avseende sändareffekten på videolänken. Ni som vet kan kanske komplettera den här tråden med vad som gäller så att man som nybörjare får lite mera grund att stå på.
    Roger

  11. #11

    Standard

    Fattar nada varför folk kör riktade antenner. Har klockren bild på 10× lagligt avstånd med mad mushroom antenner på 800mw. Kör man sen mindre grejer som quads så har jag klockren bild bra mycket längre än jag flyger (300mw sändare).
    Kör inte lika ofta på 5.8 men där hade jag inga större problem med bilden. Men har som minst 600mw för 5.8 och Kina klöver antenner.

  12. #12

    Standard

    Kan inte någon länka till bra antenner eller åtminstone berätta vad jag ska googla efter.

  13. #13

    Standard

    Vill du ha bland det bästa där finns för 5.8 ghz bandet så andvänd dessa http://www.truerc.net/canada/index.p...roducts_id=213. Samt en FR632 diversity mottagare.

    Sen på sändar/flyg sidan kan du använda vilken Höger cirkulärt polariserad (RHCP) antenn du vill. Dock skall den användas på en 250 så se till att skaffa en antenn med skydd runt.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2013
    Inlägg
    361
    Jobb
    Grafiker
    Klubb
    Hökaklubben - Halmstad

    Standard

    Om du kör med ImmersionRC/Fatsharks egna utrustning i säandare/mottagare och kvalitetsantenner så får du en perfekt länk som man knappt märker av om man kör bakom träkronor med.

    Jag kör bara 250mW-sändare t.o.m men min 2.4 radio tappade kontakten för att jag var bakom för många träd trots att jag fortfarande hade kristallklarbild.

    Men nej man har bara en lågupplöst analog bild du "kan" inte flyga FPV med digital överföring och hög upplösning på grund av fördröjningar.

    Jag flyger i detta fallet med Fatshark Dominator goggles och inbyggd mottagarmodul.
    + Svindyra(men svinbra) antenner http://www.skanehobby.se/antenner/28...-8ghz-set.html
    Och fatsharks egna 250mW-sändare http://rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=2600

    Denna kombon är oslagbar, klockren bild, inget strul.

    Jag började FPV med 1.2GHz på 800mW, mass strul, gigantiska omtåliga antenner. Störde ut 2.4 radion så att man var tvungen att byta till UHF-bandet om man ville flyga mer än 200 meter bort. Konstiga störningar i bildöverföringen av okända anledningar både på korta och långa avstånd, videolänken känns "mystisk" om man ska beskriva den med ett ord. Även med bra överföring har man aldrig så klockren bild som med min 5.8.

    Rekomenderar alltid 5.8 till nybörjare, det bara funkar.
    ________________________________________
    Mina maskiner

  15. #15

    Standard

    Om bilden är lika lågupplöst som på videon jag länka till hur kan man då se hur man ska flyga om det kommer tunna grenar etc? Känns det verkligen "som att man flyger" det verkar snarare som att man ramlat tbx till 80 talest tv apparater? Ingen i sthlm området som har lust att ge mig en livedemonstration du flyger jag har glasögonen på mig?

  16. #16

    Standard

    *COUGH* "Om du kör med ImmersionRC/Fatsharks egna utrustning i säandare/mottagare och kvalitetsantenner" *COUGH*
    Sorry, men fatsharks antenner är kopior på ibcrazys antenner. Hugo och ibcrazy vägra att släppa 5.8 dimensioner på sina nya antenner numera för att de inte skall kopieras och säljas kommersiellt.

    Samt

    Här har du en jämförelse från Redemptioner när det gälelr olika 5.8 mottagare.
    Milt sagt så presterar inte immersions dyra pappersvikt särskilt bra jämfört med de andra.

    http://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=29931281&postcount=11


    Jag rekommenderar starkt dessa två

    Sändare : http://www.surveilzone.com/5.8g-32ch...-tx-fpv-ws1195
    Mottagare : http://www.surveilzone.com/fr632-5.8...eceiver-WS1201

    Sen är det lite valfritt vad du använder för antenner på mottagaren, bara du byter till cirkulart polariserade.

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    Om bilden är lika lågupplöst som på videon jag länka till hur kan man då se hur man ska flyga om det kommer tunna grenar etc? Känns det verkligen "som att man flyger" det verkar snarare som att man ramlat tbx till 80 talest tv apparater? Ingen i sthlm området som har lust att ge mig en livedemonstration du flyger jag har glasögonen på mig?
    Inga problem alls, dock så får man såklart flyga en runda sakta först i området, de riktigt små grenarna syns inte.

    Två videos från charpu



    Och här är mina fesflygningar i jämförelse.



  18. #18

    Standard

    Och man ska inte glömma att det är på riktigt man flyger, inte i ett spel. =) Ska man bara joxa runt så är det en sak, ska man göra en snygg film så får man planera lite och göra lite förflygningar, annars får man nog räkna med att grenar hoppar upp och slår ner en.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Det finns HD men smakar det så kostar det. Vet inte hur det är med fördröjning eller penetrationen dock. *edit* 80ms fördröjning stod det visst.

    http://www.pitchup.se/dji-lightbridge


    Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlägg
    Om bilden är lika lågupplöst som på videon jag länka till hur kan man då se hur man ska flyga om det kommer tunna grenar etc? Känns det verkligen "som att man flyger" det verkar snarare som att man ramlat tbx till 80 talest tv apparater? Ingen i sthlm området som har lust att ge mig en livedemonstration du flyger jag har glasögonen på mig?

  20. #20

    Standard

    Vi måste nog tillägga att det krävs amatörradiotillstånd för att få använda 1.2/1.3Ghz video (har man det får man ha radiosändare på 1000W)

    På 2.4Ghz får man ha max 100mW och på 5.8Ghz är det max 20mW


    Detta betyder i praktiken att alla sändare på marknaden är starkare än vad PTS vill att vi skall använda...

    900mHz skall och får under absolut inga omständigheter användas till FPV i Sverige.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •