Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 39 av 39

Ämne: Bygga portabel quad X4, 680 mm - bästa tips på bestyckning önskas

  1. #21

    Standard

    Intressant. Hur bedömer du att den extra bottenplattan påverkar. Är den nödvändig? Tycker du den blir för mjuk utan eller?

  2. #22

    Standard

    Jag vet faktiskt inte ännu, men det blir ju som natt och dag när man sätter dit distanserna, det är då den blir vridstyv.
    Ska man inte lasta på tungt räcker det nog med en platta skulle jag tro, men med fällbara landningsställ och stor gimbal kan det nog bli på håret..
    Som sagt har jag en halv maskin kvar om du är sugen på att förstärka upp lite =)

  3. #23

    Standard

    Ok, låter fint. Jag ska kolla när jag får min maskin. Har beställt den och det tar väl ett par veckor till skulle jag tro.
    Hade du tänkt fästa gimbal i fronten av kroppen eller under, hängande?

  4. #24
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av urk Visa inlägg
    Jag hittade också den tråden. Dock har jag inte sett någon postning på ett tag och jag är nyfiken på att se uppföljningen.
    Inte så mycket att tillägga.
    Tycker det är en bra ram som möjliggör många olika setups beroende på vad man har för behov.
    Allt från renodlad FPV maskin med löjligt lång flygtid till GoPro maskin med lång flygtid eller Nex maskin med bra flygtid.

  5. #25
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av urk Visa inlägg
    Intressant. Hur bedömer du att den extra bottenplattan påverkar. Är den nödvändig?
    Inte i mitt tycke.

  6. #26

    Standard

    Här kommer lite bilder från gårdagens byggande. Hur jag ska fästa gimbalen är ännu oklart... Blir iaf på rails ned snabbfästen så den kan tas av snabbt vid transport

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skydive Visa inlägg
    Beställ inte kopior av DJI´s fällbara, det kommer vibrera rätt rejält och hur ska du kunna balansera dessa?
    Ska du ha fällbara är det DJI original som gäller.

    Jag skulle rekommendera Pixhawk alla dagar i veckan, en grym FC! Klarar alla ramar jag slängt i den i och du får allt och mycket mer än vad en Wookong klara, till halva priset! Köp i sverige av www.rctech.se, samma priser som att köpa utomlands (och jag har sökt igenom hela världens hörn efter en bättre deal)

    Från Himodel har jag beställt massor! Beställde tex motorerna förra veckan. Från att jag tryckte "order" tog det två dagar innan paketet var hos ombudet (!!) Beställer du från Goodluck med "gratis" frakt så kan du få vänta i månader inna grejerna kommer, just sayin!

    En extremt smart grej är att du kan självdeklarera ett visst belopp, sedan dela upp betalningen i två omgångar, en med det deklarerade värdet och ett med den resterande summan. Skulle du få en fråga om att visa kvitto kan du alltid skicka kvittot på den deklarerade summan.... Men så får man självklart inte göra, men det funkar.

    Xrotor kan du köra direkt som dom är utan att behöva programmera.
    Passa även på att beställa kolfiberrör och infästningar som du kan fästa din gimbal på, kostar 7usd st på Himodel, en propellerbalanserare kan vara ett bra grej också.

    Är det nått mer så hojta bara till!
    Klarar pixhawk motorbortfall på samma sätt som t.ex wookong och Naza V2?

  8. #28

    Standard

    Inte för hexor, men för x8 och octa så går det bra. Kommer komma vid nästa release av programvara sägs det.
    Det roliga är att det hela tiden händer så mycket med pixhawk. För 1.5 år sedan var apm knappt lika bra som naza, nu slår apm även a2 på fingrarna, utan att behöva införskaffa ny hårdvara.
    Köper du en pixhawk är du dessutom framtidssäkrad ett bra tag, den är många gånger kraftfullare än apm

  9. #29

    Standard

    Nice med bygge!
    Du kommer ju att köra liknande setup som mig men med skillnaden 340 kV motorer mot mina 580 kV.
    Jag hade också tänkt bygga X4 först och sedan hotta upp den till X8 när jag fått allt att fungera bra och lärt mig maskinen.
    Någon särksild anledning till att du kör X8 förutom säkerheten då?

    Jag funderar fortfarande på hur jag ska göra med landningsställen. Vore smidigt att ha något utfällbart och som fortfarande ryms i min peli men det kanske blir några enkla skumplastkuddar under. Det beror lite på gimbal.
    Vad hade du för gimbal? Jag tänker också fixa något snabbfäste för att snabbt kunna byta till en annan kamera.

  10. #30

    Standard

    Framförallt säkertheten men också lyftkraften på en liten maskin. Säkertheten är A&O om jag ska våga flyga ut över tex vatten med en kamera och gimbal för 10K.
    Jag kör en 3axis från gimbalshop.eu GHT Pro, kolla in den!
    Dessa snabbfästen har jag beställt: http://www.coollcd.com/smallrig-qr-r...rod_p1403.html
    Svindyra men det finns inte speciellt många bra lösningar där ute dessvärre. Finns billigare att köpa från kina som ser lika dana ut men då för 15mm rör.

    landningsställen kommer jag kunna ta av med en vingmutter bara. Det är nog det aboslut lättaste.
    Kvarstår dock att se om jag kan få dom att stanna innan slutläget... Om inte så slår dom i propparna, det visar sig snart I guess =)

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skydive Visa inlägg
    Inte för hexor, men för x8 och octa så går det bra. Kommer komma vid nästa release av programvara sägs det.
    Det roliga är att det hela tiden händer så mycket med pixhawk. För 1.5 år sedan var apm knappt lika bra som naza, nu slår apm även a2 på fingrarna, utan att behöva införskaffa ny hårdvara.
    Köper du en pixhawk är du dessutom framtidssäkrad ett bra tag, den är många gånger kraftfullare än apm
    Ok, tack för infon - jag kan absolut ingenting om pixhawk men vad du berättar så verkar den ju vara ett (mer än) vettigt alternativ till DJI's grejor. Har själv bara kört dji så var rekommenderar du att jag börjar läsa om pixhawk?

    Ett tips tillbaka: ha lite koll på vikten på din multi så det inte rasar iväg - det är lätt hänt annars.
    De där snabbfästena verkar väga 310 gr styck!

  12. #32

    Standard

    Börja läs på: http://copter.ardupilot.com/
    Finns eeeeenormt mycket info där ute, fördelen med Open Source!

    Vikten är 31g st, inte 310g :-p

  13. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skydive Visa inlägg
    Framförallt säkertheten men också lyftkraften på en liten maskin. Säkertheten är A&O om jag ska våga flyga ut över tex vatten med en kamera och gimbal för 10K.
    Jag kör en 3axis från gimbalshop.eu GHT Pro, kolla in den!
    Dessa snabbfästen har jag beställt: http://www.coollcd.com/smallrig-qr-r...rod_p1403.html
    Svindyra men det finns inte speciellt många bra lösningar där ute dessvärre. Finns billigare att köpa från kina som ser lika dana ut men då för 15mm rör.

    landningsställen kommer jag kunna ta av med en vingmutter bara. Det är nog det aboslut lättaste.
    Kvarstår dock att se om jag kan få dom att stanna innan slutläget... Om inte så slår dom i propparna, det visar sig snart I guess =)
    Den gimbalen borde gå att kunna fästa i fronten av ramen på något sätt. Vet bara inte hur eftersom jag inte har ramen ännu. Då slipper man dels lite av upphängningsanordningen och kanske kan klara sig med ett mycket kortare landningsställ också och på så sätt spara lite vikt.
    Jag har även sett denna ram som har kortare och manuellt fällbara landningsställ:
    http://www.alibaba.com/product-detai...showimage.html
    Man borde kunna köpa några liknande landningsställ någonstans.

  14. #34

    Standard

    Det går säkert, men i så fall måste batteriet sitta långt bak också, allt sammans väger 1.3kg. Den är 22cm hög, så maskinen måste iaf komma upp 25cm från marken.
    Kommer sätta den lite i framkant för jag vill ha batteriet baktill, hur mycket blir enkelt att justera med snabbfästena.
    Fördelen med snabbfäste är ju också att jag kan placera batterierna på samma ställe hela tiden oavsett om jag kör med ett eller två st, bara att flytta gimbalen då, vilket går snabbt om man bara märket ut på rören undertill.

    Lite orolig för hur jag ska göra med ställen bara... Kanske blir så att jag får bygga ned infästningen lite och ändra lutningen en aning.

    För en Gopro ganske dom ställen funkar, då du kan ha den precis i fronten, men i mitt fall är de för korta och dessutom inte fällbara. Hela meningen med 3-axis gimbal är ju att den ska kunna rotera 360 grader runt plus att blir stabil i Yaw

  15. #35

    Standard

    Sitter även och sneglar på motrfästen som ser intressanta ut.
    Vet dock inte om det är värt 80usd för 8 st. Vad tror ni?
    http://www.tarot-rc.com/index.php?ma...oducts_id=1217

  16. #36

    Standard

    Jag har inte uppdaterat den tråden på ett tag men numera kör jag min med en Nex5 och FPV-utrustning för flygfotografering. Jag är nöjd med ramen och har inte upplevt att jag behövt några av de delar som jag utelämnade för att spara vikt.

    Dubbla plattor låter som slöseri med vikt tycker jag.


    Citat Ursprungligen postat av urk Visa inlägg
    Jag hittade också den tråden. Dock har jag inte sett någon postning på ett tag och jag är nyfiken på att se uppföljningen.

  17. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UrsaMayor Visa inlägg
    Jag har inte uppdaterat den tråden på ett tag men numera kör jag min med en Nex5 och FPV-utrustning för flygfotografering. Jag är nöjd med ramen och har inte upplevt att jag behövt några av de delar som jag utelämnade för att spara vikt.

    Dubbla plattor låter som slöseri med vikt tycker jag.
    Kör du fortfarande med samma konfiguration, X4 och 15" prop?
    Har du flygtid på runt 30 min med den kameran? Det lät bra i så fall.

  18. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skydive Visa inlägg
    Sitter även och sneglar på motrfästen som ser intressanta ut.
    Vet dock inte om det är värt 80usd för 8 st. Vad tror ni?
    http://www.tarot-rc.com/index.php?ma...oducts_id=1217
    De ser ju tjusiga ut men funktion går ju före design. Och vet inte om de just har någon mer funktion som berättigar priset. Hur funkar det annars med X8-montage på de där?

  19. #39

    Standard

    Något nytt i byggandet?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •