Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Lärare - elev

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    pernstig - m a o ungefär samma som att lära en "lärande" fjärrkontroll kommandona från en annan fjärrkontroll. Utmärkt lösning men den lär väl kräva Multiplex-sändare i båda ändarna gissar jag...
    Roger
    Jag har i alla fall bara provat med MPX. Som lärarsändare funkade mc4000, Cockpit Sx 35 MHz, Cockpit Sx 2,4 GHz och ,som sagt, Royal Pro 2,4 GHz. Som elevsändare funkade båda mina Cockpit SX samt även en gammal Combi 80. Samma kabel i samtliga fall, original MPX med 7-polig DIN i båda ändarna.
    /Leif

  2. #22

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Unhappy

    Nu har jag provat med trainerkabel mellan en 35 Mhz Hitec och en 2,4 GHz Futaba. Fick en känsla av diskussionen ovan att de skulle kunna fungera tillsammans som elev- respektive lärar-sändare. Men det gör de inte.....
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  3. #23

    Standard

    Har du kabel o rätt kopplat så kan det bero av sändaren, i futaborna brukar man behöva aktivera trainer och switch i menysystemet och även ställa in hur trainersystemet ska uppföra sej (beroende på vilken radio) Normal har jag för mej tar ppm från slaven rakt av, mix o func. (function) är till för att lämna viss lärarkoll på aktuell kanal.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #24

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Jo, jag har lärar-Futabans trainerfunktion aktiverad för ett av modellminnena och elev-sändaren Hitec Laser6 ska ju leverera PPM som önskat. Med Hitec-sändaren avslagen ger spännningsmätaren utslag, så trainerkabeln funkar åtminstone åt ena hållet.

    Båda sändarna har vippströmbrytare för trainerfunktion. Antar att båda måste hållas aktiverade för att det ska funka att styra för eleven. Det borde eleven kunna få slippa kan man tycka. Men än har det inte lyckats för mej som sagt.....
    Senast redigerat av Stig H. den 2015-02-19 klockan 23:10.
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  5. #25

    Standard

    Du måste troligen ha Hitec påslagen och trainer knappen ska inte vara "intryckt" på Hitec.
    Och när eleven ska styra trycker läraren (Futaba) på sin trainer knapp.
    /Jonas

  6. #26

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Fortfarande ingen respons i rodren på modellen hur jag än försöker via elev-sändaren (Hitec). Trainer-svichen på lärar-sändaren kopplar i alla fall bort lärar-sändaren (Futaba) som den ska.

    Drivspänningen är väl densamma som batterispänningen - 9,6V i båda.
    Sprillans ny trainerkabel.
    Kan det ändå vara kanalordningen som spökar - trodde min Futaba och Hitec kunde samarbeta på den punkten.
    Senast redigerat av Stig H. den 2015-02-20 klockan 19:14.
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  7. #27

    Standard

    Du ska inte blanda in matningsspänningen mellan elev och lärar radio.
    Du ska (tills du vet att det fungerar) bara ha jord och signal (PPM) mellan sädarna och låta varje sändare drivas av eget batteri.
    På Hitec plockar du ur kristall eller sändarmodul om det finns.
    PPM-signalen är TTL (5V) oavsett batterispänning så använder du enbart den är risken för skador och fel minimal.
    Blandar du in batteri spänning på fel stift kan du bränna något.
    /Jonas

  8. #28


    RCFF - Administratör
    Gasmans avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    540
    Jobb
    Pensionär Tidigare Asset Manager på Västerås
    Klubb
    Strängnäs Modellflygare

    Standard

    Det är vanligt att två stift skall byglas på elevsändaren. Då stängs sändarsteget av så ingenting sänds ut. Det är också vanligt att elevsändaren får sin drivspänning via ett kontaktstift och alltså inte behöver/skall vara påslagen. Men det kan variera.
    Jag har också varit med om ett tjurigt fall (en SANWA-radio för eleven) där det visade sig att PPM-signalen var elektriskt inverterad mot lärarsändaren (en Hitec Optic). Då fick jag bygga en liten inverterare av en transistor och några motstånd innan det funkade.
    Kolla här om du kan hitta lite nyttigheter om hur kontakterna är kopplade på lite olika sändare.
    http://www.mftech.de/buchsen_en.htm
    //Mange

    Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
    Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

    www.strangnasmodellflygare.se

  9. #29

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    hitecfutaba.pdf Hitec pratar själva gärna om samverkan med Futaba. Bl.a. föreslår man att kristallen ska plockas bort på elevsändren.

    Den här Futaba-kabeln handlar det om. Av beskrivningarna på Manges länk framgår att DIN-kontakten för Futaba och Hitec stämmer bra överens. Men för pinnen i mitten har Hitec angivit "GND" och Futaba "+5V". Det kanske är där det kör sig.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	19803.jpg 
Visningar:	59 
Storlek:	64,0 KB 
Id:	50766  
    Senast redigerat av Stig H. den 2015-02-22 klockan 22:23.
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  10. #30

    Standard

    Men kabeln på bilden har en Din för Hitec och en rektangulära för Futaba.
    Att mäta är att veta, ta fram en multimeter och kontrollera hur kabeln är kopplad med Gasmans länk som referens.
    /Jonas

  11. #31

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Jonas, jag kollade som du föreslog och konstaterar att bara tre av sex stift har kontakt med varandra genom kabeln.

    DIN stift 2 med Squere stift 1
    DIN stift 5 med Squere stift 4
    DIN stift 3 med Squere stift 5
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  12. #32

    Standard

    Jag misstänker att den kabeln du har är för att köra ny Futaba mot gammal Futaba....
    Rimligen borde följande stift vara anslutna:
    DIN - Squere
    4 - 4
    6 - 2
    3-5

    Och då använder respektive radio sitt eget batteri och jag gissar att byglingen 3 - 5 i DIN är för att den radion ska stänga av sändaren.
    Förhoppningsvis har du inte grillat din Futaba genom att trycka in batteri plus (DIN 5) till PPM in (SQ 4) då det ena är minst 9V och det andra max 5V och TTL.

    /Jonas

  13. #33

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	trainerbox.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	26,7 KB 
Id:	50804Fick ett mailsvar från Hitec service US i dag. De säger att Hitec troligen inte är kompatibel mot någon av de de Futabasändare som har den fyrkantiga mikrokontakten för trainerfunktionen.

    Har sökt efter en buddy-box utan framgång här hemma. Finns att köpa i USA om man har lust att betala frakten på ca 350 kr.
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  14. #34

    Standard

    Låter märkligt, men det är ett svar som inte skapar dom arbete.....
    Jag gissar att det fungerar om du har en korrekt kopplad kabel.
    Och kabeln får man troligen löda själv om det ska bli rätt.
    /Jonas

  15. #35

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Jonas, om jag löder ihop en liten "konverterkabel" med DIN-hona och DIN-hane så att det blir kontakt :
    DIN - Squere
    4 - 4
    6 - 2
    3 - 5

    Helt riskfritt eller ?!
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  16. #36

    Standard

    Nästan rätt....

    DIN - Squere
    4 - 4
    6 - 2
    3-5 <- Byglas i DIN och ansluts inte till Squere.
    Och bygeln i DIN 3-5 är antingen för att stänga av sändardelen eller tala om för radion att den ska skicka ut PPM i DIN kontakten.
    Jag tror inte du har talat om vilken Hitec radio du har men om jag minns rätt så använde jag enbart stift 4 och 6 i min Hitec Optic 6 när jag körde den som elev radio och då plockade jag bort sändarmodulen på den.
    /Jonas

  17. #37

    Stig H.s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    250
    Jobb
    Byggnadsingenjör
    Klubb
    RCFF och Karlstads MFK

    Standard

    Jag har Hitec Laser 6 - en finfin RC-sändare om man inte är skrajsen för störningar då man som jag oftast flyger i tätort.

    När du säger "byglas" Jonas så antar jag att du menar att man förbinder de stiften i kontakten bara ?

    Stig
    2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

  18. #38

    Standard

    Japp, koppla ihop dom stiften, men du kan prova utan ihopkoppling först.
    /Jonas

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •