Reklam

Sidan 2 av 3 FrstaFrsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 52

mne: Fukt, sn och vatten men nd vilja kra?

Standard

Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlgg
    Strunta i en massa kemikalier och flyg nr det r vettigt vder istllet. S jkla kul r det inte att st ute i snlblst och regn eller sn nr man flyger - s jag tror knappast att det blir aktuellt. Varfr gra saker mera komplicerade n de r ?
    Roger
    Det r alldeles fr lngt kvar tills det blir fint vder och jag har en tendens att sna in p saker och hur ska jag d kunna hlla mig borta fr en s simpel sak som vdret .

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Thomas - nej, det har jag tyvrr aldrig gjort. Men nu tror jag inte att det var den typen av flygning som avsgs med den ursprungliga frgan... Men jag har flugit vldigt mycket vintertid under mina ca: 45 r som RC-flygare utan andra specialattiraljer n en sndarsck (och det bara under senare r - nr man var yngre s behvde man inget snt "bjfs").
    Och "Alldeles fr lngt kvar till fint vder" ? Hmmm - jag flg ute bde i fredags och i gr...och till p kpet utan sndarsck (kvarglmd hemma tyvrr). Men visst har jag flugit under vinterdagar med behagligare vder n under dessa dagar.
    Roger

Standard

Thomas - nej, det har jag tyvrr aldrig gjort. Men nu tror jag inte att det var den typen av flygning som avsgs med den ursprungliga frgan... Men jag har flugit vldigt mycket vintertid under mina ca: 45 r som RC-flygare utan andra specialattiraljer n en sndarsck (och det bara under senare r - nr man var yngre s behvde man inget snt "bjfs").
    Och "Alldeles fr lngt kvar till fint vder" ? Hmmm - jag flg ute bde i fredags och i gr...och till p kpet utan sndarsck (kvarglmd hemma tyvrr). Men visst har jag flugit under vinterdagar med behagligare vder n under dessa dagar.
    Roger
    jo jag har ocks flugit i helgen men med tv smbarn och heltidsjobb s gller det att dom fina dagarna nu i vinter intrffar p rtt dagar d jag har mjlighet att flyga och lgg p bekymret med att mrkret kommer tidigt. S det vore fint om man vgade flyga nr vdret inte var p topp ocks kanske inte om det vrker ner men lite vatten i luften fryst eller ej borde vara ok. Och som redan ptalats s r multirotorer knsligare eftersom dom inte har kpor alla gnger.

AnWis avatar
    Reg.datum
    Dec 2014
    Inlgg
    86
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

Standard

Nja, nu generaliserar du. Det r oftast sant att inrunners r tta men det finns ganska gott om inrunners som inte r slutna och outrunners har jag aldrig sett slutna.

Anders

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av AnWi Visa inlgg
    Nja, nu generaliserar du. Det r oftast sant att inrunners r tta men det finns ganska gott om inrunners som inte r slutna och outrunners har jag aldrig sett slutna.
    Anders
    ven om det kanske r irrelevant i detta fall s fanns det i alla fall fr ngra r sedan outrunners som var "slutna". Men som sagt - s r ju inte fallet med dom som normalt sitter i multicoptrar eller fr den delen ven i helisar och vanliga flygmaskiner.
    Och som nn nmnde - vill man absolut flyga multicopter nr det regnar eller snar ymnigt fr man kanske ta till "glasslds-tricket"... Det r nog bttre n att frska tta det som gr med plastidip el liknande.
    Roger

Reg.datum
    Mar 2009
    Inlgg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhttan

Standard

Citat Ursprungligen postat av AnWi Visa inlgg

Anders
    Nu antar jag att du menar mig? Jag menade inte att det inte kan komma in vatten i motorn. Det r dock inget problem, eftersom det inte finns ngra oskyddade ledningar, allt r vlisolerat i en borstls motor. Du kan utan problem stoppa ner en borstls motor under vatten under gng.

Reg.datum
    Mar 2009
    Inlgg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhttan

Standard

Hr finns frresten en del tips:

http://flitetest.com/articles/waterproofing-electronics

edit: lnkade till fel artikel

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 637
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

r man inte rdd fr vinter eller fukt s kan man ha s hr skoj.

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Kul "modell"!
    Rddningsauktionen vid 3:47 var ju lysande!

En sn sknhet (?) borde man ju kunna hyfsa till fr att se lite bttre ut...
    Retroholic!

Standard

Kr multirotor nu p vintern och har plastidippat allt, ESC gillar inte p.g.a vrmen att plastipdippas s krektskortslack r att fredra p dem. Alternativet r som i lnken "finnen" gav att epoxy limma reglagen. Vill nog hvda att bten som jag kr i saltvatten har betydligt vrre problem n mina multimaskiner eller flygmaskiner...
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Standard

Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlgg
    Kr multirotor nu p vintern och har plastidippat allt, ESC gillar inte p.g.a vrmen att plastipdippas s krektskortslack r att fredra p dem. Alternativet r som i lnken "finnen" gav att epoxy limma reglagen. Vill nog hvda att bten som jag kr i saltvatten har betydligt vrre problem n mina multimaskiner eller flygmaskiner...
    Hur har du gjort med mottagaren har du plastdipat den och i s fall frsmras inte mottagningen? Hur gjorde du med flygkortet?

Standard

Jag har en burk med flytande plastidipp som jag har mlat allt inkl mottagaren och styrkortet med servo kontakterna i s det r helt ttt. Antennerna gr ju ut s de pverkas ju inte alls av den operationen
    //DrHanke

Standard

Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlgg
    Jag har en burk med flytande plastidipp som jag har mlat allt inkl mottagaren och styrkortet med servo kontakterna i s det r helt ttt. Antennerna gr ju ut s de pverkas ju inte alls av den operationen
    Coolt gr det att ta bort om man mste? Du har ingen bild?

Standard

Tyvrr ingen bild nu men kan nog fixa under morgondagen. Det r hela frdelen med plastidipp att man bara kan skala av den om man behver gra ntt. Det kan vara lite pilligt ibland f av den men den lmnar inga spr alls efter sig.
    //DrHanke

Standard

Kan pst att elektronik tl rtt mycket fukt men lite kontakt/silikonspray kan ju vara bra. Dessa helt isolerade sprayer varnar jag fr, dom kryper in i kontakter och strmstllare och sedan r det svrt att f dom att fungera.
    Vad man ska tnka p r vl att gr man frn utifrn kyla in i vrme s bildas kondens. Ett tips jag fick av en fotograf r att ha en plastpse att dra ver (kameran) elektronik och i den mn det gr ta bort batterierna. Sedan fr det ligga inne och klimatisera sig innan jag tar av psen.

Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Tror liksom Bert att dessa behandlingar kan tillfra mera bekymmer n dom lser - om man nu inte bums mste flyga multicopter i sregn... Visst kan det kanske vara befogat vid enstaka tillfllen men min personliga sikt r att fr de allra flesta r det en verarbetad lsning som t o m kan skapa bekymmer.
    Roger

Standard

Tror liksom Bert att dessa behandlingar kan tillfra mera bekymmer n dom lser - om man nu inte bums mste flyga multicopter i sregn... Visst kan det kanske vara befogat vid enstaka tillfllen men min personliga sikt r att fr de allra flesta r det en verarbetad lsning som t o m kan skapa bekymmer.
    Roger
    Men DR Hankes lsning ser jag inte kunna orsaka problem.

Reg.datum
    Oct 2008
    Inlgg
    329
    Jobb
    Materialutvecklare

Standard

Nr jag plastdippade allt i ett sjflyg, s plockade jag bort alla skal mm p mottagare och ESC, s att elektroniken blev helt "ren". Det har fungerat kanon. Min sjflygskonverterade TwinStar blev helt vattenfull inombords vid premiren, men allt fungerar fortfarande nu ett par r senare.
    Jag har ocks hittat nn form av elektronik-fett att anvnda vid kopplingar mm dr fukt kan frekomma. En Amerikansk Fordprodukt. FoMoCo str det p den tuben. Det har jag kletat p vid kontakterna till mottagaren i en Catalina som jag inte doppat riktigt lika djupt ner i vattnet. Tror att det fettet hindrar att kontakterna oxiderar med tiden vid vattenmilj.
    /Lars

Standard

Sjlv anvnder jag krympslang p reglagen, och sen frseglar med plastidip, dock vet jag inte om det r 100% vattenttt. Fuktskert r det iallafall.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •