Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 52

Ämne: Fukt, snö och vatten men ändå vilja köra?

  1. #21

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Strunta i en massa kemikalier och flyg när det är vettigt väder istället. Så jäkla kul är det inte att stå ute i snålblåst och regn eller snö när man flyger - så jag tror knappast att det blir aktuellt. Varför göra saker mera komplicerade än de är ?
    Roger
    Det är alldeles för långt kvar tills det blir fint väder och jag har en tendens att snöa in på saker och hur ska jag då kunna hålla mig borta för en så simpel sak som vädret .

  2. #22


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Thomas - nej, det har jag tyvärr aldrig gjort. Men nu tror jag inte att det var den typen av flygning som avsågs med den ursprungliga frågan... Men jag har flugit väldigt mycket vintertid under mina ca: 45 år som RC-flygare utan andra specialattiraljer än en sändarsäck (och det bara under senare år - när man var yngre så behövde man inget sånt "bjäfs").
    Och "Alldeles för långt kvar till fint väder" ? Hmmm - jag flög ute både i fredags och i går...och till på köpet utan sändarsäck (kvarglömd hemma tyvärr). Men visst har jag flugit under vinterdagar med behagligare väder än under dessa dagar.
    Roger

  3. #23

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Thomas - nej, det har jag tyvärr aldrig gjort. Men nu tror jag inte att det var den typen av flygning som avsågs med den ursprungliga frågan... Men jag har flugit väldigt mycket vintertid under mina ca: 45 år som RC-flygare utan andra specialattiraljer än en sändarsäck (och det bara under senare år - när man var yngre så behövde man inget sånt "bjäfs").
    Och "Alldeles för långt kvar till fint väder" ? Hmmm - jag flög ute både i fredags och i går...och till på köpet utan sändarsäck (kvarglömd hemma tyvärr). Men visst har jag flugit under vinterdagar med behagligare väder än under dessa dagar.
    Roger
    jo jag har också flugit i helgen men med två småbarn och heltidsjobb så gäller det att dom fina dagarna nu i vinter inträffar på rätt dagar då jag har möjlighet att flyga och lägg på bekymret med att mörkret kommer tidigt. Så det vore fint om man vågade flyga när vädret inte var på topp också kanske inte om det vräker ner men lite vatten i luften fryst eller ej borde vara ok. Och som redan påtalats så är multirotorer känsligare eftersom dom inte har kåpor alla gånger.

  4. #24
    AnWis avatar
    Reg.datum
    dec 2014
    Inlägg
    87
    Jobb
    Allsysslare
    Klubb
    FK Gamen

    Standard

    Nja, nu generaliserar du. Det är oftast sant att inrunners är täta men det finns ganska gott om inrunners som inte är slutna och outrunners har jag aldrig sett slutna.

    Anders

  5. #25


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AnWi Visa inlägg
    Nja, nu generaliserar du. Det är oftast sant att inrunners är täta men det finns ganska gott om inrunners som inte är slutna och outrunners har jag aldrig sett slutna.
    Anders
    Även om det kanske är irrelevant i detta fall så fanns det i alla fall för några år sedan outrunners som var "slutna". Men som sagt - så är ju inte fallet med dom som normalt sitter i multicoptrar eller för den delen även i helisar och vanliga flygmaskiner.
    Och som nån nämnde - vill man absolut flyga multicopter när det regnar eller snöar ymnigt får man kanske ta till "glasslåds-tricket"... Det är nog bättre än att försöka täta det som går med plastidip el liknande.
    Roger

  6. #26

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AnWi Visa inlägg
    Nja, nu generaliserar du. Det är oftast sant att inrunners är täta men det finns ganska gott om inrunners som inte är slutna och outrunners har jag aldrig sett slutna.

    Anders
    Nu antar jag att du menar mig? Jag menade inte att det inte kan komma in vatten i motorn. Det är dock inget problem, eftersom det inte finns några oskyddade ledningar, allt är välisolerat i en borstlös motor. Du kan utan problem stoppa ner en borstlös motor under vatten under gång.

  7. #27

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Här finns förresten en del tips:

    http://flitetest.com/articles/waterproofing-electronics

    edit: länkade till fel artikel

  8. #28

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Är man inte rädd för vinter eller fukt så kan man ha så här skoj.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  9. #29

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Kul "modell"!
    Räddningsauktionen vid 3:47 var ju lysande!

    En sån skönhet (?) borde man ju kunna hyfsa till för att se lite bättre ut...
    Retroholic!

  10. #30

    Standard

    Kör multirotor nu på vintern och har plastidippat allt, ESC gillar inte p.g.a värmen att plastipdippas så krektskortslack är att föredra på dem. Alternativet är som i länken "finnen" gav att epoxy limma reglagen. Vill nog hävda att båten som jag kör i saltvatten har betydligt värre problem än mina multimaskiner eller flygmaskiner...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  11. #31

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Kör multirotor nu på vintern och har plastidippat allt, ESC gillar inte p.g.a värmen att plastipdippas så krektskortslack är att föredra på dem. Alternativet är som i länken "finnen" gav att epoxy limma reglagen. Vill nog hävda att båten som jag kör i saltvatten har betydligt värre problem än mina multimaskiner eller flygmaskiner...
    Hur har du gjort med mottagaren har du plastdipat den och i så fall försämras inte mottagningen? Hur gjorde du med flygkortet?

  12. #32

    Standard

    Jag har en burk med flytande plastidipp som jag har målat allt inkl mottagaren och styrkortet med servo kontakterna i så det är helt tätt. Antennerna går ju ut så de påverkas ju inte alls av den operationen
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  13. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DrHanke Visa inlägg
    Jag har en burk med flytande plastidipp som jag har målat allt inkl mottagaren och styrkortet med servo kontakterna i så det är helt tätt. Antennerna går ju ut så de påverkas ju inte alls av den operationen
    Coolt går det att ta bort om man måste? Du har ingen bild?

  14. #34

    Standard

    Tyvärr ingen bild nu men kan nog fixa under morgondagen. Det är hela fördelen med plastidipp att man bara kan skala av den om man behöver göra nått. Det kan vara lite pilligt ibland å få av den men den lämnar inga spår alls efter sig.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  15. #35

  16. #36

    Standard

    Kan påstå att elektronik tål rätt mycket fukt men lite kontakt/silikonspray kan ju vara bra. Dessa helt isolerade sprayer varnar jag för, dom kryper in i kontakter och strömställare och sedan är det svårt att få dom att fungera.
    Vad man ska tänka på är väl att går man från utifrån kyla in i värme så bildas kondens. Ett tips jag fick av en fotograf är att ha en plastpåse att dra över (kameran) elektronik och i den mån det går ta bort batterierna. Sedan får det ligga inne och klimatisera sig innan jag tar av påsen.

    Bert
    Difference between men and boys is the price of their toys

  17. #37


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Tror liksom Bert att dessa behandlingar kan tillföra mera bekymmer än dom löser - om man nu inte bums måste flyga multicopter i ösregn... Visst kan det kanske vara befogat vid enstaka tillfällen men min personliga åsikt är att för de allra flesta är det en överarbetad lösning som t o m kan skapa bekymmer.
    Roger

  18. #38

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Tror liksom Bert att dessa behandlingar kan tillföra mera bekymmer än dom löser - om man nu inte bums måste flyga multicopter i ösregn... Visst kan det kanske vara befogat vid enstaka tillfällen men min personliga åsikt är att för de allra flesta är det en överarbetad lösning som t o m kan skapa bekymmer.
    Roger
    Men DR Hankes lösning ser jag inte kunna orsaka problem.

  19. #39

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    När jag plastdippade allt i ett sjöflyg, så plockade jag bort alla skal mm på mottagare och ESC, så att elektroniken blev helt "ren". Det har fungerat kanon. Min sjöflygskonverterade TwinStar blev helt vattenfull inombords vid premiären, men allt fungerar fortfarande nu ett par år senare.
    Jag har också hittat nån form av elektronik-fett att använda vid kopplingar mm där fukt kan förekomma. En Amerikansk Fordprodukt. FoMoCo står det på den tuben. Det har jag kletat på vid kontakterna till mottagaren i en Catalina som jag inte doppat riktigt lika djupt ner i vattnet. Tror att det fettet hindrar att kontakterna oxiderar med tiden vid vattenmiljö.
    /Lars

  20. #40

    Standard

    Själv använder jag krympslang på reglagen, och sen förseglar med plastidip, dock vet jag inte om det är 100% vattentätt. Fuktsäkert är det iallafall.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •