Reklam

Resultat 1 till 3 av 3

mne: Vlja larmspnning p drivacce

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    294
    Klubb
    Trelleborgs modellflygklubb

Standard Vlja larmspnning p drivacce

Jag hoppas p tips vilken spnning jag ska vlj p larmet till telemetrin.

Frutsttning:
    10s 5800mah Zippy Compact 25c
    ca 3 Kw motor, drar 80A p max.
    Planet r 25% / 30 cc Slick 540, 1930mm spnnvidd.
    Brukar ha 35-40% kvar efter 8 minuters flygning.

Jag vill maxa fr att f ut mer flygtid, hur lg spnning kan/br jag kra till?

//Ola

Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    1 391
    Klubb
    Hglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

Standard

Det bestmmer du enklast sjlv eftersom lmplig larmspnning r hgst individuellt, beroende exempelvis hur mycket gaspdrag du oftast flyger med. Kolla helt enkelt med din telemetri vilken spnning acken hller efter exempelvis 8 minuters flygning.

Jag anvnder numera telemetri (Graupner HoTT) som mter frbrukad kapacitet (mAh) samt individuell cellspnning. P s stt vet jag exakt hur mycket jag plockat ur ackarna och fr tidigt veta om ngon enskild cell hller p att ge upp. Givaren mter upp till 150 A kontinuerligt och individuell cellspnning upp till 14 celler.

Reg.datum
    Nov 2007
    Inlgg
    414
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linkping

Standard

Hej,
    Jag brukar frska se till att ackarna aldrig gr under 3.75V/Cell obelastat efter flygning/urladdning. Absolut inte under 3.7V.
    Man fr mta sjlv vad det motsvarar vid belastning och vad man ska ha fr grnser satta i telemetrin. Sedan fr man ta med i uppskattningen hur mycket marginal man vill ha, man vill ju ha krm kvar fr minst ett landningsvarv nr larmet tjuter.

Sjlv har jag satt larmet till 3.3V/Cell (33V) i min DX18 fr mina 10s krror. Spektrum har en alldeles fr lg larmniv (3.0V per cell), man mste justera sjlv. Borde nog hja min egen larmniv ngot mer ocks.

Det r sllan eller aldrig att jag flyger s lnge att spnnings-larmet gr, landar nr timern har lpt ut. Har larmat ngon gng vid fullt pdrag med utslitna ackar, det vara bara att dra av gasen s tystnade larmet och jag kunde landa. Det r i sdana hr situationer telemetri och larm gr verklig nytta.
    /A
    Senast redigerat av andWho den 2015-01-12 klockan 18:02.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •