Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: DX6 och 200QX funkar ej, vad gör jag för fel

  1. #1

    Standard DX6 och 200QX funkar ej, vad gör jag för fel

    Har nyss fått hem min 200qx och dx6
    Provat att lägga till modellen och får den att "binda" ihop. Jag kan byta mode till samtliga 3 men ingenting händer när jag ökar på throtteln.
    Provade även att via spektrums hemsida ladda ner filen för 200qx men får inte det heller att funka
    Någon som har förslag?

  2. #2

    Standard

    Börja med att läsa manualen. Där står hur du ska arma den vilket du verkar ha missat.

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har du bundit den exakt enligt anvisningarna ? Det är inte så att du måste göra nån speciell spakrörelse innan kärran är "armerad" och redo att flyga ?
    Roger

  4. #4

    Standard

    Jodå jag försöker med "arming"
    I agilitymode piper den utan att motorerna startar
    I dom övriga 2 moden så piper den bara till och inget mer.

  5. #5

    Standard

    Jag har dragit båda spakarna inåt och den piper inget händer
    Provade igen och lämnade throtteln nere då helt plötsligt startade motorerena och vägrade sluta.
    Var tvungen att dra ur batteriet.
    Sen när jag försöker igen så funkar det inte

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Enda tipset eftersom man inte har grejorna är att läsa manualerna för både sändaren och Bladen och sen följa anvisningarna slaviskt. Är sändaren inställd på Mode 2 förresten ?
    Roger

  7. #7

    Standard

    Ja sändaren är inställd på mode 2

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Följ då anvisningarna för bindning och uppstart till punkt och pricka - sen kan du berätta vad som händer eller inte händer.
    Roger

  9. #9

    Standard

    Har läst.
    Får den som sagt i arm i agilitymode men då kan jag inte slå av motorerna även fast throttle är i botten

  10. #10

    Standard

    Jag har gjort till punkt och pricka inget händer
    Ifall jag istället kör throttel i botten höger sen vänster drar coptern iväg åt något håll med en jävla fart även fast throttel är i botten

  11. #11

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matfarsan Visa inlägg
    Jag har dragit båda spakarna inåt och den piper inget händer
    Provade igen och lämnade throtteln nere då helt plötsligt startade motorerena och vägrade sluta.
    Var tvungen att dra ur batteriet.
    Sen när jag försöker igen så funkar det inte
    Gör följande :
    Sätt i lipon i quaden samt koppla in den förstås med quaden på rygg.... Alltså lipon uppåt mot dig....
    Sedan håller du in bindknappen och slår på radion med rätt modellminne framme....
    Vänta 3 sekunder och du har nu bundit mottagaren till radion... Quaden blinkar först med blått sken och efter nån sekund fast blått.
    Sedan vänder du quaden om och har throttelspaken på noll.... Sedan drar du throttelspaken först åt höger ändläge sedan direkt till vänster ändläge....
    Nu startar motorerna upp och du har full kontroll...
    Se också till att lägga throttlecut på lämplig brytare dock ej bindknappen!
    När du landat..... Slå om brytaren du valt för throttlecut och motorerna stannar...
    Lätt som en plätt om du programmerat radion rätt efter dx9 /dx 18 manualen....
    Lycka till och börja med green mode med dualrates på 70 respektive 100 % och ingen expo!!!

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlägg
    Gör följande :
    Sätt i lipon i quaden samt koppla in den förstås med quaden på rygg.... Alltså lipon uppåt mot dig....
    Sedan håller du in bindknappen och slår på radion med rätt modellminne framme....
    Vänta 3 sekunder och du har nu bundit mottagaren till radion... Quaden blinkar först med blått sken och efter nån sekund fast blått.
    Sedan vänder du quaden om och har throttelspaken på noll.... Sedan drar du throttelspaken först åt höger ändläge sedan direkt till vänster ändläge....
    Nu startar motorerna upp och du har full kontroll...
    Se också till att lägga throttlecut på lämplig brytare.....
    När du landat..... Slå om brytaren du valt för throttlecut och motorerna stannar...
    Lätt som en plätt om du programmerat radion rätt efter dx9 /dx 18 manualen....
    Lycka till och börja med green mode med dualrates på 70 respektive 100 % och ingen expo!!!
    Toppen, ett steg i rätt riktning.
    Manualen min sa båda spakarna åt vänster men ditt tips höger och sedan vänster funkade.
    Däremot slår inte motorerna av när man drar ner throttel i botten (Men det kanske dom inte ska göra).?
    Tusen tack

  13. #13

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matfarsan Visa inlägg
    Toppen, ett steg i rätt riktning.
    Manualen min sa båda spakarna åt vänster men ditt tips höger och sedan vänster funkade.
    Däremot slår inte motorerna av när man drar ner throttel i botten (Men det kanske dom inte ska göra).?
    Tusen tack
    Bra....
    Nej motorerna ska inte stanna när throttlen är i botten... De är i såkallat idle mode där...
    Detta gör du med din valda throttlecut brytare som sagt när du landat...

    Bara flyga på nu....

  14. #14

    Standard

    Darkling!
    Du har gjort min kväll
    Jag hade aldrig kunnat somna om jag inte fått detta att fungera
    En noobfråga
    Varenda gång jag har brutit med throttlecut så måste jag alltså "arm" för att få igång motorerna igen. och jag antar det ska funka så ?

  15. #15

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matfarsan Visa inlägg
    Darkling!
    Du har gjort min kväll
    Jag hade aldrig kunnat somna om jag inte fått detta att fungera
    En noobfråga
    Varenda gång jag har brutit med throttlecut så måste jag alltså "arm" för att få igång motorerna igen. och jag antar det ska funka så ?
    Kanon....
    Japp helt korrekt....throttelspaken i botten sedan höger ändläge och vänster ändläge...
    En sak till att tänka på är att när du flugit klart och ska byta lipo för nästa flygning så aktivera throttlecut så att motorerna inte kan dra i gång i fall du råkar stöta till throttelspaken och något är galet.. Bara för din egen säkerhet...
    Så när du vänt quaden om och är redo att flyga så avaktiverar du throttlecut och du kommer höra ett litet pip som betyder att nu kan du aktivera motorerna...

  16. #16

  17. #17

    Standard

    Jag tror throttlecut blir min vän i nöden. Har nyss fått en skärskada i foten av en krashlandning.

  18. #18

    darkling76s avatar
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    235
    Jobb
    Engineer /3d artist
    Klubb
    Älmhults rc klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Matfarsan Visa inlägg
    Jag tror throttlecut blir min vän i nöden. Har nyss fått en skärskada i foten av en krashlandning.
    Aj då...
    Ja de där propparna är små men sylvassa och i kombination med ett högt varvtal skär dem igenom mycket så ja throttlecut är bra att ha koll på....
    För övrigt så är H -switchen kanon för den uppgiften men det är ju förstås en smaksak....
    Lycka till med flygandet och testa lite försiktigt i en idrottshall först eller en vindstilla dag ute naturligtvis.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •