Reklam

Resultat 1 till 6 av 6

mne: 2s 7.4volt hur lgt trs jag kra det p?

Standard 2s 7.4volt hur lgt trs jag kra det p?

Jag har nyss brjat med quad och testade efter 5 minuters flygning att mta cellerna, 3.8 volt var det kvar / cell.
    Hur lgt kan jag lta dom sjunka innan jag br/mste ladda utan att dom tar skada?

Standard

Jag tycker att 3.7-3.8v r ganska lagom efter anvndning, d brukar jag inte bry mig om att storage ladda batterierna eftert. P modeller med dlig flygtid s brukar jag dra ut det till 3.5-3.6v p den lgsta cellen. Mina batterier hller mycket lnge p det hr sttet.

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

3.0volt olastade och 2.6v under last r det absoluta fr li-po. Spnning r dock ett dligt verktyg fr kapacitetsmtning. Mt strm och tid istllet aka mah
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Standard

D jag precis sitter och laddar batterier infr lrdagens inneflyg s passade jag p att ladda ur ett batteri som lg p 3.68 volt per cell. Det hr gr inte att se genom att titta p en graf frn en vanlig urladdning, batteriet r d belastat genom hela cykeln och det blir en felaktig jmfrelse.

Batteri, 450mAh 2S desirepower.
    Startspnning 3.685v
    Urladdningsstrm 3A (6.6c)

Innan urladdningen s var batteriet helt perfekt balanserat, faktiskt bara ett par tusendels volt som skiljde. Efter 12 sekunders urladdning s brjade spnningen p cellerna skilja. Jag hade d dragit ut 8.5mAh frn att jag brjade urladdningen. Spnningen var d nere p 3.52v.

Efter 40 sekunders urladdning p 3A s gick den lgsta cellen ner till 3V och urladdningen avslutades. Den starkare cellen lg d p 3.14v Totalt s hade jag d laddat ur 30.5mAh, det r ungefr 7-8% av den totala kapaciteten som jag drar ur de hr batterierna om jag gr en full urladdning frn 4.2v till 3.0v.

Efter att batteriet ftt vila i ngra minuter s hade det terhmtat sig till mellan 3.25 och 3.3v p bda cellerna. Skillnaden mellan cellerna hade allts minskat med ca 0.1v.

Jag vill av detta dra slutsatsen att batteriet r ganska slut om man lser av 3.6-3.7v nr man ltit batteriet vila en lngre tid efter landning. Jag blev frvnad ver hur lite det var kvar, det rcker vl precis till att gra om en landning ifall det inte riktigt vill sig.

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Matfarsan,
    Har du en laddare dr du ser hur mnga mAh du laddat i LiPo batteriet efter en flygning?
    Om du har det s r det en bra metod att hlla koll s du inte drar ur LiPo batteriet fr mycket nr du flyger. Tumregeln r att man br ha ca 20% av kapaciteten kvar i LiPo batteriet efter flygningen. Har du t ex ett LiPo med 1000 mAh kapacitet s br du ha minst ca 200 mAh kvar efter flygning och sledes kunna f i ca 800 mAh vid laddning.
    Med fulladdat batteri flyg t ex 4 min. Ladda sen och notera hur mnga mAh du fr i tills det r fulladdat. Berkna med flygtid och batteriets kapacitet samt hur mnga mAh du kunde f i vid laddningen hur mnga procent av kapacitetet som blev kvar efter flygningen. Lt sga att du rknade fram att det var ca 30% kapacitet kvar, d kan du flyga lite lngre, ka flygtiden kanske en halv minut och gr om proceduren tills du vet ungefr hur lnge du kan flyga (vid normal flygning) utan att du gr under 20% av kapaciteten.
    Sen anvnder du timern i sndaren och (fr ev. nedrkning till) alarm nr instlld tid frflutit och det r dags att landa.
    Anledningen att man br ha ca 20% kapacitet kvar i LiPo batteriet r att batteriet kan ta skada om volten sjunker fr lgt (vilket det s smtt brjar gra under 20% och definitivt under 10% av kapaciteten vid belastning). Upprepade djupurladdningar kan skada LiPo batterieet. Sm billiga LiPo kan man kanske misshandla lite mer om man nu skulle vilja (dra ur lite mer) eftersom de inte kostar skjortan (men livslngden frkortas i regel). Lite dyrare LiPo fr man allt skta om enligt konstens regler om de skall f lng livslngd och prestanda som hller i sig lnge.
    Sen fr man ocks hlla sig inom LiPo batteriets specifikation p hur mnga ampere det kan leverera kontinuerligt (det s k C vrdet), annars kan batteriet skadas.
    Svllt LiPo batteri kan tyda p att man dragit ur batteriet fr mycket upprepade gnger och eller tagit ur fr hg strm ur batteriet.

Ngra enkla skteselrd fr LiPo om man vill att de skall kunna anvndas under lngre tid:
    - Flj 20% (eller 80%) regeln.
    - Balanseringsladda om mjligt s alla celler laddas upp till lika slutspnning (1 cell LiPo balanseringsladdas av frklarliga skl inte, liksom en del 2 cells LiPo kan ocks sakna balanseringskontakt). Alla LiPo klarar att laddas med 1C och nstan alla idag med 2C(eller hgre). Kolla specifikationen frn tillverkaren eller mrkning p batteriet.
    - Frvara LiPo p en sval plats, i alla fall inte p en varm plats.
    - Nr LiPo batteriet inte anvnds (frvaras) s br det vara laddat till ca 50-60% kapacitet. De flesta moderna LiPo laddare har ett s k Storage mode" lge som laddar LiPo batteriet till denna niv.
    - Om man inte prompt mste ladda till eller nra 100% kapacitet(4.20 volt per cell) s hller kapaciteten i LiPo batteriet i sig bttre ang antalet i- och urladdningar (cykler) om man njer sig med att ladda t ex 90-95% av kapaciteten, som kan bli nt i trakterna av ca 4.10- 4.15 volt som slutspnning p cellerna. Lt sga att jag njer mig med att ladda till 95% kapacitet, 5%mindre kapacitet ger inte s vrst mycket kortare flygtid (p 10 min r det en 1/2 minut, p 5 min 15 sek osv).
    Jag brukar nja mig med 4.18 volt som slutspnning fr mina strre LiPo och jag kan stlla in detta vrde i min Hyperionladdare (gr dock inte stlla in lgre vrde p min laddare men man kan frsts stilla in % kapacitet laddaren skall ladda LiPo batteriet till om man vill).

LiPo batterier tappar s sakteliga i kapacitet ju fler ladd-cykler det varit igenom.
    Med tiden (eller redan frn fabrik) kan den interna resistensen i en eller flera celler bli hgre och batteriet levererar inte lika bra prestanda (spnningen hller inte i sig lika bra under belastning). Mnga laddare kan visa den interna resistansen p varje cell vid laddning (t ex min Hyperion laddare kan det) s man kan kan d ha koll p nr ett LiPo batteri brjar bli smre. Till slut kan ett LiPo batteri ha tappat s mycket i kapacitet och kanske den interna resistansen kat i en eller flera celler s mycket att det r dags att frpassa det till tervinningsldan p miljstationen. Om LiPo batteriet har svllt (ofta beroende p att det dragits ur fr mycket upprepade gnger eller strmuttaget varit hgre n vad batteriet r mrkt att klara) kan det ocks vara dags fr tervinningsldan.

/Bo
    Senast redigerat av bem den 2015-01-17 klockan 17:18.

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Skert kloka ord. Jag har genom mitt elbilsintresse mrkt att temperatur r en tydlig nmnare som r viktigare n allt annat i princip.

Tesla har 7104st laptopceller i sina ackpaket. Det r en specialvariant av cell utan vertrycksventil och utan isolerande plasthlje. Istllet sitter de monterade i rack med glykol som cirkulerar runt dem. Man hller alltid 17grader kring cellerna. (i mn av att energi finns). Med detta recept s tar man extremt vl hand om cellerna trots laddning med ver 1.5C. Man har (givetvis) skydd mot ver och underurladdning samt rekommenderar att ladda till 80%, ngot som i de flesta fall inte r ett problem oavsett vad man anvnder sina batterier till.

Man lmnar 8rs garanti utan krav p service och med ondligt antal laddningar. Det r kaxigt och inget vi modellflygare skulle drmma om.

Temperaturen r just den sak som vi modellflygare r urusla p att hlla i schack, det tror jag r en stor bov.
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •