Reklam

 
Sidan 5 av 10 FörstaFörsta 12345678910 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 190

Ämne: Verkar som TS har uppdaterat sina regler...

  1. #81
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Och argument som att " Ta gärna upp en diskussion med TS och framför era åsikter." "Starta en förening och försök påverka".
    1. Vi är redan sålda av de två stora förbund vi trodde vi hade support från.
    2. Hur lätt är det att ge på sig en myndighet på egen hand? Lönlöst.
    3. Hur smarta är människor som sitter på vissa myndigheter? Det finns en anledning till att de tog ett jobb på minimilön och de glömmer jävligt snabbt att de egentligen sitter där till tjänst för, just det dig och mig, som betalar deras lön. Snabbt går deras arbetstempo in i det långsamma lunket där förändring är "jobbigt" och lättare att säga nej så man slipper göra något och i och med inget vinstintresse så kan man inte bli av med jobbet. Bara att lulla på. Dessutom har de makten. Jo sådana personer vill man gäääärna sitta i förhandlingar med. Not.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  2. #82


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    ...och vart tog förslagen vägen om hur det borde sett ut istället ? Nä - det är som vanligt mycket enklare att kasta skit på människor som trots allt engagerat sig i frågan.
    Roger

  3. #83

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Magnus - tror du att förbunden överhuvudtaget skulle få teckna nån ansvarsförsäkring om man har FPV-flygande utanför LOS inom sitt verksamhetsområde ? Jag tror (obs - tror - mera vet jag inte) att detta kan vara en av stötestenarna med tanke på de regleringar som trots allt finns runt luftfarten.
    Rent logiskt så är det nog svårt att som förbund försvara modellflyg utanför LOS och jag har inte heller egentligen sett några som helst rimliga motiv till att acceptera detta. De har då inte framkommit i denna tråd i alla fall. Man kommer nog i väldigt svåra gränsdragningsfall om man börjar tumma på detta och ett annat viktigt argument kan ju mycket väl vara att få en enkel gränsdragning.
    Innan du och andra ställer SMFF och RCFF "inför skranket" så skall ni tog tänka till både en och två gånger och komma med alternativa och genomförbara förslag över hur man istället borde utformat denna gränsdragning. Att bara klaga på att den är fel är inte speciellt konstruktivt om man inte själv har ett gångbart alternativ. Först då kan man diskutera skillnaderna och se om det är möjligt att förändra den befintliga gränsdragningen - inte genom att kalla folk det ena och det andra av mera nedvärderande art.
    Roger
    Varför är det så svårt att hitta motiv till att flyga utanför LOS? Är inte för att det är kul ett bra motiv är det inte därför vi pysslar med denna hobby. Det finns betydligt farligare motorsporten (Villket detta är) som utövas för att det är kul. Man ska inte riskera någons liv men det behövs inte det är lätt att sätta en högsta gräns och att ha speciella områden som övrig flygtrafik känner till och då främst lågflygande.

  4. #84
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    McRegor-
    "...och vart tog förslagen vägen om hur det borde sett ut istället ? Nä - det är som vanligt mycket enklare att kasta skit på människor som trots allt engagerat sig i frågan.
    Roger"

    Enkelt:
    1) FPV långdistans är modellflyg för att...DET ÄR MODELLFLYG.
    2) Kartor från TS där det är tydligt markerat var man får flyga eller inte, maxhöjd mm. Flygtrafik notifierat var det är tillåtet.
    3) Försäkring upp till var och en. Förr eller senare kommer det kunna gå att få en försäkring. Eftersom kända större olyckor med långdistansflyg hittills efter ...säg 8 år eller så... Är just det 0 st. Och antalet utövare växer konstant. Det finns pengar i detta. Så tack vare marknadskrafter (myndighetspersoner googla) så reglerar marknaden sig själv.

    Punkt. Klart. Frågor?
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  5. #85
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Detta visar lite mer hänsyn och flexibilitet än - "Det är inte modellflyg!"
    Det är betydligt säkrare än som nu, splittring och high Chaparall i lufthavet för folk flyger ändå och struntar i luddiga regler som dessutom inte kontrolleras.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  6. #86
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Ok..är detta det du vill ha framfört till T.S? Gillar särskilt raden "försäkring upp till var och en"..
    Men jag tror att det är tänligen meningslöst att föra en diskussion med några som redan vet vad som är felen,Myndigheter,modellflygorganisationer m.f.l..
    Så frågor på det du skrivit? Näe,tycker det talar för sig självt..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #87
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Så kan man också svara när man inte har några argument eller svar på tal.
    Tycker du att det gått bra för er hittills i denna frågan?
    (Notera att min kritik gäller VISSA myndigheter, och VISSA frågor inom förbunden)
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  8. #88
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Och för att svara på din fråga då jag HAR svar. Ja, försäkring är upp till var och en sålänge. Precis som tex motorcyklister som kör på bana. Där gäller ingen trafikförsäkring just därför. Inte konstigt och väldigt logiskt.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  9. #89

    Standard

    Att något inte går att försäkra innebär inte att det är olagligt och inte skall få utföras inom div förbund.

  10. #90
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    För övrigt intressant att det inte kommer några svar på vad som hände på mötet i Norrköping mellan TS och RCFF, varefter helt plötsligt var fpv distans ej modellflyg längre. Intressant fenomen det där med "locket på"....
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  11. #91

    Standard

    Jag kommer att tänka på ett klassiskt Ingemar Stenmark-citat, hur var det nu? -de går int att förklara för de' som inte vill begrip'

  12. #92
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #93
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Klippt från din länk-
    "Modellflyg definieras som flygning med modellplan styrt från marken och inom synhåll från piloten utan tekniska hjälpmedel (dvs. utan kikare & kamera) "

    Det VAR ALLTSÅ NI som stack fpv distansarna i ryggen! Då detta var ert förslag/svar på LFS. Då har du svarat på den frågan.
    Tror du att förtroendet för ert förbund ökat???
    Och anledningen till att ni inte tog upp strid är antagligen för att ni inte kan få in alla på en försäkring. Detta är svek i högsta grad, svart på vitt. Sedan undrar ni varför folk inte betalar medlemsavgift?

    Tack för länken förresten
    Senast redigerat av MagnusStrömqvist den 2015-02-20 klockan 19:28.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  14. #94

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Den krassa sanningen är nog att man inte släpper in modellflyget då man vill släppa in de kommersiella lågflygande 'långdistansare' typ denna http://www.vtol-technologies.com om några år. Man såg nog redan 2008 att det behövdes ett regelverk och avancerad teknik för detta och det bestämdes ju vid ungefär samma tidpunkt om ungefär samma regler att flyga inom synhåll för i stort sett över hela världen. Att beskylla våra modellflygförbund för detta verkar minst sagt långsökt.

  15. #95

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Den krassa sanningen är nog att man inte släpper in modellflyget då man vill släppa in de kommersiella lågflygande 'långdistansare' typ denna http://www.vtol-technologies.com om några år. Man såg nog redan 2008 att det behövdes ett regelverk och avancerad teknik för detta och det bestämdes ju vid ungefär samma tidpunkt om ungefär samma regler att flyga inom synhåll för i stort sett över hela världen. Att beskylla våra modellflygförbund för detta verkar minst sagt långsökt.
    Länken funkar inte.

  16. #96
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlägg
    Den krassa sanningen är nog att man inte släpper in modellflyget då man vill släppa in de kommersiella lågflygande 'långdistansare' typ denna http://www.vtol-technologies.com om några år. Man såg nog redan 2008 att det behövdes ett regelverk och avancerad teknik för detta och det bestämdes ju vid ungefär samma tidpunkt om ungefär samma regler att flyga inom synhåll för i stort sett över hela världen. Att beskylla våra modellflygförbund för detta verkar minst sagt långsökt.
    Inte långsökt alls eftersom det är fakta. Dock kan jag ha förståelse för att det trots allt var 6 år sedan och fpv anhängarna inte var så många. Trots det ett svek mot den grenen av modellflyget.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  17. #97

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    ... 1. Vi är redan sålda av de två stora förbund vi trodde vi hade support från.
    Kan du förklara på vilka grunder som du anser dig kunna förvänta "support" från RCFF, ett medlemsdrivet förbund som du överhuvudtaget inte är medlem i och vars forum, som bekostas av betalande medlemmar, du utnyttjar gratis?

    Du och andra är välkomna med konstruktiva och välmotiverade förslag till hur ett regelverk för FPV kan utformas. De inlägg du hittills bidragit med för inte saken en tum närmare en ändamålsenlig lösning som kan tas upp till diskussion med TS.

  18. #98
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Tja,vad du kallar folk betalar medlemsavgift (vi har faktiskt haft en ganska bra medlemsutveckling sen starten) och dina övriga mer eller mindre underliga slutsatser får du gärna ha,det har varit allt från mörkläggning till svek..
    Ditt förtroende känns för mig efter detta inte livsnödvändigt men RCFF har hela tiden varit transparent och öppet för alla så en massa konspirationsteorier verkar också skjuta över målet.

    Jag tror att det vore läge att innan du fortsätter med tiraderna borde vara hjälpt av läsa på VARFÖR det ser ut som det gör och att det finns de som flyger UAV som yrke här på forumet som har förklarat det hela för mig och andra hurdana utsikterna är för tillståndsgivning och även försäkringsbiten.
    Rolle Brebäck och jag gick tillsammans ut med ett dokument förra året om förbundens syn på denna del av vår hobby,jag har inte läst något här som ger något vettigt argument att föra vidare i en ev. diskussion i framtiden,RCFF mål är ju att värna om oss modellflygare och det ni vill är att vi ska engagera oss i något som vi inte kan,eller vill,ta ansvar för i dagsläget...
    Återigen,vi håller på med modellflyg,flygning utanför LOS är inte det.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  19. #99
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Michael - Har du ens läst tråden. Jag HADE varit medlem OM ni i RCFF hade stött hela modellflyget och inte knivhuggit oss fpv distansare i ryggen. jag är medlem i SMFF enbart för att jag flyger vanligt rc på en klubb och vill supporta dem. Kritiken jag framfört här, som jag också nämnt, gäller även dem såklart. Och varför skriver jag i ert forum som betalas av era medlemmar? Ja, nr 1 så kan jag göra det då det inte är förbjudet, eller? 2. RCFF har ett bättre forum än SMFF enligt mig och därför händer det att jag läser det.

    bokis-
    Ni har bra ökande medlemssiffror skriver du. Om inte ni censurerar sådana här trådar, och de är inte få, kommer det normalt tänkande individer in och läser och till skillnad till er FATTAR (ni har redan sett flera yttrat sig i bara denna tråd tex) vad ni gjort och tar avstånd till detta= ni förlorar medlemsinkomster. Förväntar mig inte att du eller vissa andra hör fattar detta i nuläget, men läs själv i er egen sammanställning ni sammanfattade 2008 (tidigare länk) "Vi beskrev modellflygsverksamheten i landet som bestående av 25 procent organiserade modellflygare via de två förbunden – resterande 75 procent modellflygare är inte anslutna till klubbar eller förbund. " 75%!! Kommer fakta fram genom ditt tjocka pannben? 75% som inte vill befatta sig med förbunden!! 75% där givetvis inte alla flyger fpv men detta är den starkaste tillväxtgrenen inom modellflyget så framtiden ör för oss, inte er minskande skara.
    Dessa utesluter ni ur förbundet med lama bortförklaringar och ologiska resonemang. Istället flyger denna majoritet av modellflygare och kommande, olagligt enligt gällande lagstiftning, runt om i landet på mer eller mindre lämpliga ställen.
    Ignorera dessa fakta, stick huvudet i sanden som dumma flygfän och låtsas inte om det. " Finns inte, det är inte modellflyg" likt min 6 åriga son helt låst på eget tänkande och omöjligt att få in en enda ny tanke trots helt överbevisad!

    Ovanstående tråd bevisar ert förfall och blunders i förhandlingar, ignorant och "låtsas som att det regnar" mentaliteten håller inte.
    Så sitt på din höga häst och skratta, jag med fler vet vilket håll ni är på väg.
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  20. #100


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    Michael - Har du ens läst tråden. Jag HADE varit medlem OM ni i RCFF hade stött hela modellflyget och inte knivhuggit oss fpv distansare i ryggen. jag är medlem i SMFF enbart för att jag flyger vanligt rc på en klubb och vill supporta dem. Kritiken jag framfört här, som jag också nämnt, gäller även dem såklart. Och varför skriver jag i ert forum som betalas av era medlemmar? Ja, nr 1 så kan jag göra det då det inte är förbjudet, eller? 2. RCFF har ett bättre forum än SMFF enligt mig och därför händer det att jag läser det.

    bokis-
    Ni har bra ökande medlemssiffror skriver du. Om inte ni censurerar sådana här trådar, och de är inte få, kommer det normalt tänkande individer in och läser och till skillnad till er FATTAR (ni har redan sett flera yttrat sig i bara denna tråd tex) vad ni gjort och tar avstånd till detta= ni förlorar medlemsinkomster. Förväntar mig inte att du eller vissa andra hör fattar detta i nuläget, men läs själv i er egen sammanställning ni sammanfattade 2008 (tidigare länk) "Vi beskrev modellflygsverksamheten i landet som bestående av 25 procent organiserade modellflygare via de två förbunden – resterande 75 procent modellflygare är inte anslutna till klubbar eller förbund. " 75%!! Kommer fakta fram genom ditt tjocka pannben? 75% som inte vill befatta sig med förbunden!! 75% där givetvis inte alla flyger fpv men detta är den starkaste tillväxtgrenen inom modellflyget så framtiden ör för oss, inte er minskande skara.
    Dessa utesluter ni ur förbundet med lama bortförklaringar och ologiska resonemang. Istället flyger denna majoritet av modellflygare och kommande, olagligt enligt gällande lagstiftning, runt om i landet på mer eller mindre lämpliga ställen.
    Ignorera dessa fakta, stick huvudet i sanden som dumma flygfän och låtsas inte om det. " Finns inte, det är inte modellflyg" likt min 6 åriga son helt låst på eget tänkande och omöjligt att få in en enda ny tanke trots helt överbevisad!

    Ovanstående tråd bevisar ert förfall och blunders i förhandlingar, ignorant och "låtsas som att det regnar" mentaliteten håller inte.
    Så sitt på din höga häst och skratta, jag med fler vet vilket håll ni är på väg.
    Magnus - detta inlägg ligger nog väldigt nära gränsen för ärekränkning så om jag vore i dina kläder skulle jag nog hålla en avsevärt lägre profil och visa i alla fall ett uns av respekt mot andra människor. Du vinner i alla fall inte min respekt genom dina nedlåtande inlägg !
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •