Reklam

 
Sidan 1 av 10 123456 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 190

Ämne: Verkar som TS har uppdaterat sina regler...

  1. #1

    Standard Verkar som TS har uppdaterat sina regler...

    Verkar som sagt att Transportsyrelsen den 9 Januari har uppdaterat sin text om UAS och FPV på sin hemsida.

    http://www.transportstyrelsen.se/sv/...uftfartyg-UAS/

    Det viktigaste att notera som jag inte hört ett ljud om att vi inom RCFF skulle ha varit med och påverket eller ens fått en fråga om:

    Så kallad FPV-flygning, eller annan flygning där föraren endast ser det som filmas från luffartyget, är endast tillåten under förutsättning att flygning sker med dubbelkommando och att luftfartyget hålls inom synhåll med blotta ögat för föraren.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  2. #2

    Standard

    Dumt tycker jag för när regler blir för svåra att följa slutar man att följa dom. Bättre att ha lite mildare regler som följs.

  3. #3

    Standard

    ja då kan 90% av flygfoto företagen lägga ner. DJI flyaway sändaren har väl inte ens port för att koppla dubbelkommando?


    Då kör jag på som vanlig och bryter lagen när jag ska ut och flyga imorgon.

  4. #4

    Standard

    Dubbelkomando för FPV och hela Stockholm har flygförbud större delen av dygnets ljusa sida jorå klart man kommer följa de reglerna.

    Sunt förnuft är bra men regler för reglernas skull är inget jag högaktar direkt.

  5. #5
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag har fått erbjudande från kolleger i usa om att köpa deras maskiner för nu har de i vissa stater börjat kräva pilotlicens för att få flyga drones, dubbel kommando kan jag leva med men undrar om kunderna är intresserade av dubbla kostnaden?
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    nu får man skaffa en dummysändare till frugan då så man kan få göra sina testflygningar korrekt här hemma. står ju inget om att den som
    håller i slavsändaren måste kunna flyga
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #7

    Standard

    Låter som beslutet är fattat av personer som inte har nån inblick i ämnet eller hur stort det är inom hobbyverksamheten.
    Annars hade dom haft väl mer kommunikation med rc flygförbunden och inte bara släppt den där bomben...

  8. #8

    Standard

    Undrar om hobbex informerar om detta

    Får mejl en gång i veckan om deras "drönar" sortiment
    http://www.hobbex.se/sv/artiklar/dji...PERNYHET%20DJI

  9. #9

    Standard

    Min 7-åriga grabb kommer få följa med ofta för dom verkar inte ha åldersgräns.

  10. #10

    Standard

    Jag tar med en spegel.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  11. #11

    Standard

    Suck!
    Vad säger EU reglerna om FPV? om dom är mildare så borde man väl kanske kunna slå TS på fingrarna med detta?

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om man får kosta på sig att bara tro så tror jag knappast att det är friare med ev EU-regler än vad vi har här hemma. Men gissningsvis finns det inga EU-regler ännu inom detta område men var så säker på att dom kommer så vi bör nog förbereda oss på att det blir ett ännu hårdare regelverk, tyvärr... Och för att "slå TS på fingrarna" krävs nog att man har mycket tyngd bakom sina yrkanden. Men som sagt - detta är bara spekulationer...
    Roger
    PS: Hittade denna artikel från förra våren - http://fpvcentral.net/2014/04/eu-com...es-for-drones/

  13. #13

    Standard

    Aj, men då jag själv inte sysslat med detta sålänge så måste jag ju ställa frågan sker det så ofta incidenter, olyckor så det krävs så skarpa regler som vi har nu?
    Du kan vi ju börja införa flermanna besättning på privatflyget, bilar i trafiken med kan man tycka?

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    har inte varit med om en enda incident, men det är knappast vi modellflygfolk som orsakar olyckorna utan dom som går till teknikmagasinet och köper sig en phantom och flyger inne i stan och krashar bland folk. det har dokumenterats x antal sådana händelser.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  15. #15

    Standard

    Det närmaste incident jag haft är en krock med ett och annat träd, eller en plantering ute i en åker bredvid flygfältet (finns nog en och annan los flygare som känner sig träffad här med).
    Jag tror helt enkelt transportstyrelsen är rädd för "Pappa Svensson" som fått en phantom i julklapp.

    Jag kommer fortsätta flyga min 250 inne i skogar och liknande tills den dagen då polisen börjar jaga alternativt störa ut buskflygare. Och vi vet alla hur pass stor budget de har till det.

    Större problem blir väl om man skall anordna ordentliga tävlingar, så som det har börjat göras i Usa, Australien och flertalet andra länder. Skulle inte vara skoj om transportstyrelsen dök upp med polisen, och satte stop för allt.

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Dubbelkommando är iofs inte så svårt att efterleva, för min del skulle jag kunna ta min första radio (Turnigy 9XR) och koppla kabel till trainerportern och sätta i händerna på min spotter. Det är ju roligare att flyga med en kompis ;-)

  17. #17

    Standard

    Vad innebär egentligen "dubbelkommando". Räcker det med dubbelkommando på enbart min beeper?

  18. #18

    Standard

    Om jag då flyger med skärm istället för googles så torde det ju räknas som att jag ser maskinen ? En slamkrypare... Har ju bara skärmen för att kunna kolla vad kameran ser...
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  19. #19

    Standard

    Rent logiskt borde det var så tycker man.

  20. #20

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    Undrar om hobbex informerar om detta

    Får mejl en gång i veckan om deras "drönar" sortiment
    http://www.hobbex.se/sv/artiklar/dji...PERNYHET%20DJI
    Kan med 100% säkerhet säga att de inte gör det.
    När debatten pågick någon gång förra året så gjorde jag ett försök att informera Hobbex kunder.
    Gick in på alla Hobbex "multisar" och skrev i omdömmes fältet en kort info om vad som gäller vid fpv flygning.
    Inte ett enda inlägg fick vara kvar, så Hobbex har inga planer på att informera potensiella kunder om vad de inte får göra med sin multikoptrar.
    //Lasse

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •