Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 190

Ämne: Verkar som TS har uppdaterat sina regler...

Trådad visning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #11

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Det behöver inte finnas någon lag som reglerar FPV eftersom TS som myndighet har riksdagen/regeringens bemyndigande att att besluta om föreskrifter inom sitt verksamhetsområde. Myndighetsföreskrifterna publiceras i transportstyrelsens författningssamling. TS tolkar INTE sina egna föreskrifter utan ger ut allmänna råd om hur en föreskrift bör tillämpas i olika hänseenden. Ur medborgarperspektiv är föreskrifter rättsligt bindande medan de allmänna råden utgör rekommendationer om hur de bindande kraven kan uppnås. En myndighets allmänna råd är inte alltid fullt uttömmande och ska därför inte uppfattas så att allt som inte behandlas i råden är tillåtet.

    Ur min synpunkt är diskussioner av den typ som förekommer i bl.a. den här trådens senare delar inte så meningsfulla, då de flesta med ett rimligt mått av sunt förnuft ganska lätt kan förstå innebörden av det material som TS publicerat. Sedan är det givetvis en helt annan sak om man håller med om det som TS skriver eller ej.

    Är man av avvikande åsikt finns det alltid möjlighet att ta upp problematiken med TS. Om FPV-flygarna verkligen är intresserade av hitta en ändamålsenlig lösning på hur FPV-flyg som hobbyaktivitet ska kunna bedrivas är vägen framåt, som jag ser det, att organisera en intressegrupp (exempelvis inom ramen för RCFF) som arbetar fram ett välmotiverat förslag som tas upp till diskussion med TS. Det behöver inte vara svårare än att någon FPV-flygare startar en tråd i detta forum där frågan om förslag till ett regelverk kan stötas och blötas.

    Hittills har jag inte sett några allvarligt menade ansatser i den riktningen från den till synes ganska fragmenterade FPV-kommuniteten.
    Senast redigerat av Michael den 2015-02-19 klockan 11:35.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •