Reklam

 
Sidan 8 av 10 FörstaFörsta ... 345678910 SistaSista
Resultat 141 till 160 av 190

Ämne: Verkar som TS har uppdaterat sina regler...

  1. #141

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Hur högt sparkar man en fotboll jämfört med en 250-quad inne i en skog?

    Finns det inte en 30-meters regel om hur lågt man får RC-flyga över vad-det-nu-är (läste detta i en lokal tidning då när någon flugit en Phantom i samma höjd som ett privatflyg). Frågan är ju hur man kommer från marken till 30m...

    RC-fält borde ha nån sorts "dome" runt sig, för allas säkerhet, något som borde stå i NOTAM tex. Menar då något som är lite större än 300m radie och 120m höjd så man kan flyga större flyg utan att svänga hela tiden. Tex.
    Ålänning
    Ditt förslag med en "dome" är ett bra exempel på konstruktiva förslag för att öka säkerheten för alla inom flyget!
    Tyvärr tror jag att det spricker på det praktiska, om man skulle införa permanenta NOTAM för alla modellflygfält i landet skulle det bli hundratals nya restriktionsområden (R-luft). De som planerar luftrummet måste även beakta piloternas praktiska kapacitet att hålla koll på all information samtidigt som man flyger och tittar omkring sig, därför undviker man nog att göra luftrummet alltför "rörigt" och är restriktiva med Restriktionsområden .

    Lite bakgrund. Jag har numera en fot i vardera lägret med avseende på RC och storflyg eftersom jag sedan förra året håller på att ta cert (motorsegel/segel). Det gör att jag kanske har ett bredare perspektiv som kan vara till nytta i denna tråd och därför har jag hoppat in här och där. Jag är inget proffs på detta, elev som sagt, men läser teorin och har ett drygt 20-tal timmar i luften såhär långt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SE-UJO.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	48,5 KB 
Id:	50750

  2. #142
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag tror detta p.g.a det som tidigare skrivits,vet gör jag inte.
    Jag vet dock att ingen hittils trots att frågan ställts vid flera tillfällen,vill driva detta inom RCFF vilket också försvåras att
    de som är mest förbannade på dagens upplägg inte är medlemmar ,vilket gör det omöjligt för dem att driva det hela inom RCFF.
    Utan det har mera blivit att RCFF ska driva det hela utifrån vad ickemedlemmar tycker.
    Du har ju definitivt chansen att göra nåt av denna fråga och föra den vidare men det fodrar ju att du är medlem samt lägger ner en hel del tid på det,där har det stupat hos andra som vi har tillfrågat.
    Och där står vi nu...
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #143

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Jag har nog ändå kollat minst 20 videor skogsflygning senaste halvåret och det ser inte ut som att piloterna har människor som bevakar gränserna till flygområdet. Eller att man har spotter brevid piloten, som kan se en bit bortom flygområdet för att se om människor är på väg in i området. Sen skulle jag uppskatta att i mellan 1/3 och 1/2 av filmerna finns inte ens en spotter brevid piloten. Här brister säkerhetstänket hos både nybörjare och proffs i min åsikt.

    Visst, jag vet absolut ingenting om förutsättningarna i varje skogsparti, men jag ser ett genomgående tema i filmerna och det är action, inte säkerhetstänk.

    Men det är svårt att försöka reglera allt, jag skulle gärna se mer frihet under ansvar om jag trodde att nästan alla kan leva upp till det. Det är något vackert och inspirerande i att bara ta sitt plan eller multi (och en kompis) ut nånstans där folk sällan är och flyga och njuta.

  4. #144
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Eftersom du inte har cert per-fredrik har du inget perspektiv i saken, när du flyger själv, då har du. Har själv varit motor och segelflygare och har tusentals timmar i sitsen som passagerare i reguljärt inte ens det är relevant i frågan.
    Jag trodde också att modellfyg var utmärkt på kartor, men så var inte fallet. Där gäller synen som enda regel, det är inte förrän nu som detta uppmärksammats, jag har själv varit på merän 1000m höjd överfältet med segelplan och läste i år att maxhöjd är 450m. Fleta gånger har privat flygare och polishelikopter flugit mellan mig och mitt modellplan, det krävs verkligen en uppdatering av reglerna för båda parter. Dom över modellflygfält har varit ett förslag från min sida i många år.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #145

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Man kan väl flyga vid strandkanten om man nu skall flyga lfpv, failsafe som aktiverar fallskärm vid fel. Att införa en sorts beacom i modellen är väl också ett alternativ. Sedan material- och viktgränser sättas då har man något att gå efter. Att ta kontakt med ett flygtorn kan väl också vara en sak som kan vara aktuell, för det är ju inte så att man behöver luftrymmet hela dagen. Bara som något förslag.
    Idén med höjd, och postionsrapporterande transponder är inte alls dum, det skulle lösa en stor del av problemet med kollisionsundvikande.
    Problemet här är trögheten i systemet. Det har varit på tapeten i många år inom luftfarten att införa krav på just sådana transpondrar, men idag krävs det bara om man ska flyga in i kontrollerat luftrum. I okontrollerad luft gäller visuella reglerna fortfarande.
    Så länge all luftfart inte är utrustad med ett gemensamt obligatoriskt system där alla kan "se" varandra i realtid går det inte heller att införa det på obemannade farkoster, alla måste ha samma helt enkelt.
    Dagens teknik med transpondrar bygger på att ett system på marken (som regel vid flygplatser med omnejd) skickar ut pulser som transpondrarna "svarar på", det skulle krävas en j-vla massa fler såna system om hela Sverige skulle täckas in. Dessutom sänder dessa transpondrar i planen ut med effekter på massor av watt, drar mycket ström och är ganska klumpiga.

    Så vi kan nog om sådär 10-20 år hoppas på ett nytt system när EASA (europeiska luftfartsmyndigheten) och FAA mfl har bråkat färdigt. Det är ingen liten sak att införa ny teknik i luftrumshanteringen, men UAS-tekniken har skapat ett nytt och med deras mått mätt akut skäl att bli klar.

  6. #146
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Vet att denna fråga med transponder var uppe när jag segelflög. Det är inte lätt att göra sig synlig i ett segelplan (segelplan är vita och moln är.....) . Jag förespråkade att dessa maniker skulle vara igång alltid, röstades ner på klubben med motiveringen att så stod det inte i reglerna och att det tog batteri. Idag drar de inte mycket ström så de kan till och med installeras i modellflygplan.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  7. #147

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Utan det har mera blivit att RCFF ska driva det hela utifrån vad ickemedlemmar tycker.
    Varför kan inte RCFF driva en fråga som berör modellhobbyn i stort, inte bara egna medlemmar?

    Som medlem skulle jag åtminstone vilja se vad som hittills diskuterats med myndigheter och vilka argument som ligger bakom LOS regeln, även om jag personligen bara har ett begränsat intresse av att luckra upp den regeln. Och det fick jag när jag läste om mötet 2008. Det protokollet borde vara länkat från säkerhetsreglerna för att få mer förståelse för varför reglerna är som dom är.

    Men en hel del har nog hänt de senaste 7 åren. FPV har blivit mycket mer etablerat och drönare säljs lättillgängligt på t.ex. Teknikmagasinet. På samma sätt som man 2008 kände en oro för att för stränga regler skulle bli verkningslösa för de 75% som inte var med i något av de två förbunden, på samma sätt känner jag nu att risken är med FPV-flygning idag. Jag tror att man måste våga tillåta FPV-flygning utanför LOS under vissa (säkerhets-)villkor. T.ex. kan det vara att man har spotters man är i direktkontakt med (alternativt kameror i alla riktningar) längs hela flygvägen, aldrig flyger över bebyggelse eller människor utanför LOS, flyger på en reglerad höjd (t.ex. max 120m, min 30m) i okontrollerat luftrum, har failsafe som hovrar eller slår av motorer osv. Regler som ökar förståelsen för risken i olika moment.

    Helt säkert blir det aldrig, men förhoppningsvis säkrare än att FPV-flygare gör som dom vill utan att känna sig välkomnade någonstans.
    Senast redigerat av High Five den 2015-02-22 klockan 13:06.

  8. #148

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Eftersom du inte har cert per-fredrik har du inget perspektiv i saken, när du flyger själv, då har du. Har själv varit motor och segelflygare och har tusentals timmar i sitsen som passagerare i reguljärt inte ens det är relevant i frågan.
    När jag varit uppe i luften själv och har insett hur svårt det är att upptäcka andra flygplan i luften får i alla fall jag ett annat perspektiv, som jag inte hade innan. Räknas förresten soloflygning som att man flyger själv, jag har några såna i min loggbok (samt ett 40/50-tal starter & landningar)?

    Har du (haft) PPL-cert och S-cert, då får du ursäkta mig men hur kan du få ihop vad du kan från dina utbildningar om luftrumsteori med att vilja ha ett godkännande från myndigheterna om FPV bortom LOS? Det går inte att kombinera idag, men det är kanon om det kan gå att få till i framtiden och där får alla som vill engagera sig.

  9. #149

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Vet att denna fråga med transponder var uppe när jag segelflög. Det är inte lätt att göra sig synlig i ett segelplan (segelplan är vita och moln är.....) . Jag förespråkade att dessa maniker skulle vara igång alltid, röstades ner på klubben med motiveringen att så stod det inte i reglerna och att det tog batteri. Idag drar de inte mycket ström så de kan till och med installeras i modellflygplan.
    Transpondrar i segelplan är ofta en annan slags manick än de som sitter i motorflygplan och TMG. Segelplansvarianten kallas FLARM och är bara till för kollisionsundvikande mellan segelplanen, bra pryl för övrigt och de flesta klubbar har infört tvång på sådana.
    Den som vi har i vårt TMG (jag är delägare) är en KT76 som är stor som en bilstereo (old-style) och jag kan lova att det syns på A-metern när man startar den. De finns i mindre utföranden idag och skulle säkert gå att montera på stora multis eller vingar men så länge marktekniken är gammal och inte täcker G-luft hjälper det inte idag.

  10. #150
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Per-F. Det jag reagerar mest på är när någon säger Nej, det går inte. Allt går!
    Jag ser att det finns utrymme för fler i luftrummet, gäller inte nära flygplatser eller passageraplan, dessa får vi inte störa. Däremot vet jag att med dagens moderna kartor och färdskrivare så vet piloten mer om vart denna kan flyga. Alla gör en färdplan innan de ger sig av, när man lägger in denna på karta eller skrivare talar dessa om vart och hur man bör flyga för att komma säkert fram, att lägga in zoner i dessa kartor skrivare är inga problem. Att bara flyga omkring utan mål är ändå inget roligt. Utrymme finns, det handlar bara om att samsas (lite som jägarförbundet, de vill fortfarande behålla makten och vilk därför inte släppa in en ny våg av bågskyttar som de vet med all säkerhet arr de inte kan kontrollera och som kommer slå ut krutvapenjakt).
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  11. #151
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    RCFF behöver någon/några som är engagerade som här ovan som vill driva frågan och som har intresset av att sätta sig in i problematiken för att komma någon vart..För det kommer att bli problematiskt,jag garanterar..
    Om någon tror att det finns en öppning för att flyga tex utanför LOS så är de mer än välkomna att prova,personligen kan jag inte se något här som skulle få TS att ändra inställning till den frågan.
    Att ändra regler om luftrummet så fundamentalt baserat på de riskkalkyler som görs känner jag är näst intill omöjligt men som sagt,om någon tror sig kunna göra detta så anmäl intresse till Styrelsen för RCFF..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  12. #152

    Standard

    Nu flyger jag varken fpv eller fullskala, men hur hanterar man fåglar uppe i luften?
    En svan på 10kg borde väl kunna ställa till med en del skada...

  13. #153
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Det är därför jag skrev Beacom tidigare, inom uas reglerna skall man markera sin farkost med fasta ljus grön/röd/vit som till fullskala för mörkerflygning, vilket jag påpekade inte fungerar på en multikopter då den kan flyga i alla riktningar och ger därför fel signaler till utomstående. Ta t.ex. när jag filmar så flyger jag 90% på sidan, alltså gör de ingen nytta. På en vinge fungerar de utmärkt, därför förslaget är inte riktigt genomtänkt.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  14. #154

    Standard

    Kenneth, Jag håller med att man ska gå in med målet att allt går, sedan får man justera efter vad som är realistiskt. Det finns jättefina appar typ Skydemon och Airnavpro för Ipads och plattor där man får varningar så snart man närmar sig en mast eller ett nytt luftrum. Men dom är inte obligatoriska, tvärtom ska vanliga VFR-kartan finnas med.
    Så länge det okontrollerade luftrummet bygger på att se och synas, inte som för IFR-trafiken baserat på instrument, strikta färdplaner och oavbruten trafikledning, måste vi acceptera den verkligheten. Och om det är nog svårt att se andra segelflygplan med 18m spännvidd hur svårt är det då inte att upptäcka något som är mindre än 1m? Sedan ska den som flyger FPV via en vidvinklig låguppplöst radiolänk upptäcka ett annat plan på kollisionskurs, kanske kommande bakifrån, och undanmanövrera; nej det funkar inte.

    Zooks,
    Ja hantera och hantera, en fågel i handen är bättre än en i propellern! Vissa risker är sånt man får leva med, birdstrikes är en sådan men det är inte vackert när den blivit strimlad.

  15. #155

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    RCFF behöver någon/några som är engagerade som här ovan som vill driva frågan och som har intresset av att sätta sig in i problematiken för att komma någon vart..För det kommer att bli problematiskt,jag garanterar..
    Om någon tror att det finns en öppning för att flyga tex utanför LOS så är de mer än välkomna att prova,personligen kan jag inte se något här som skulle få TS att ändra inställning till den frågan.
    Att ändra regler om luftrummet så fundamentalt baserat på de riskkalkyler som görs känner jag är näst intill omöjligt men som sagt,om någon tror sig kunna göra detta så anmäl intresse till Styrelsen för RCFF..
    Det omöjliga tar bara lite längre tid.

    De riskkalkyler du pratar om, finns det en förteckning över risker och hur man kalkylerar detta för att förstå ämnet djupare? Jag är modellflygare, inte utbildad pilot.

    Jag säger inte att jag tänker ge mig på att försöka ge mig på att ändra någons ståndpunkt, det brukar vara ganska svårt och ta tid och bra argument. Men jag vill förstå i detalj varför vi har regeln. Sen kan det leda till att jag tycker det finns argument för förändring, eller att det bara finns skäl att skriva bättre förklaringar till varför vi har regeln. I dagsläget så finns det ett stort glapp mellan förhoppningar/förväntningar hos nya modellflygare och LOS-regeln. Jag skulle vilja hitta nåt sätt att brygga det gapet, genom att förstå bakgrunden. Kanske för att skriva tydligare förklaring till varför vi har regeln, kanske för att påverka för ev. förändring av regeln om det finns utrymme för det.
    Senast redigerat av High Five den 2015-02-22 klockan 16:55. Anledning: Förtydligade vad jag vill göra.

  16. #156

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zooks Visa inlägg
    Nu flyger jag varken fpv eller fullskala, men hur hanterar man fåglar uppe i luften?
    En svan på 10kg borde väl kunna ställa till med en del skada...
    Utan att vara ornitolog skulle jag säga att de flesta fåglar är ganska marknära utom i flyttider. Modellflygsäsongen är 4-12 månader beroende på din inställning till väder och klimat. Flyttfågelsäsongen är nog kortare.

    Sen följer 0% av svanarna Transportstyrelsens regler och förordningar, i alla fall avsiktligt. När det gäller modellflygare vill jag tro att de flesta som känner till reglerna oftast följer reglerna avsiktligt och de övriga följer nog de flesta regler på rent sunt förnuft.
    Senast redigerat av High Five den 2015-02-22 klockan 14:27.

  17. #157

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Per-F. Det jag reagerar mest på är när någon säger Nej, det går inte. Allt går!
    Jag ser att det finns utrymme för fler i luftrummet, gäller inte nära flygplatser eller passageraplan, dessa får vi inte störa. Däremot vet jag att med dagens moderna kartor och färdskrivare så vet piloten mer om vart denna kan flyga. Alla gör en färdplan innan de ger sig av, när man lägger in denna på karta eller skrivare talar dessa om vart och hur man bör flyga för att komma säkert fram, att lägga in zoner i dessa kartor skrivare är inga problem. Att bara flyga omkring utan mål är ändå inget roligt. Utrymme finns, det handlar bara om att samsas (lite som jägarförbundet, de vill fortfarande behålla makten och vilk därför inte släppa in en ny våg av bågskyttar som de vet med all säkerhet arr de inte kan kontrollera och som kommer slå ut krutvapenjakt).
    Det finns jobb som pågår i Europa för att ta fram ett gemensamt regelverk. Vill man ha en lite populariserad presentation kanske denna länk kan vara läsvärd: http://www.sesarju.eu/sites/default/...tion_Phase.pdf
    Däremot detaljer är svårt att hitta, gissar att tillverkarna håller på att testa olika idéer som kanske är lite hemligt.

  18. #158
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Jag läste usa skall tillämpa licens som gäller i 24månadet, kan också vara en ide.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  19. #159


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Dock kan man misstänka att det kommer att vara få Phantom-ägare som lägger ner tid och pengar på en licens. De enda som man möjligen kan tänka sig (förutom de som flyger yrkesmässigt) är nog mera "långsiktiga" modellflygare typ de som skriver på detta forum. Det är i alla fall min personliga åsikt i den frågan.
    Roger

  20. #160

    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    414
    Klubb
    Jönköpings Radioflygklubb

    Standard

    Jag tror nog det blir nuvarande vilda västern med dessa phantomägare några år tills det visar sig hur man tänker använda luftrummet under 500 fot höjd. Men när regelverket kommer runt 2018 som tydligen är målsättningen för Europas BVLOS lär vi få veta. Och man kan ju undra hur mycket man kommer tänka på vårt glest befolkade land där det finns mycket luft som vi modellflygare kunnat använda ganska obehindrat. Och går det påverka? Det som är bra är att TS även i framtiden kommer bestämma över modellflyget och inte någon europeisk myndighet. Så bra kontakter hos TS borde vara prio 1 för förbunden.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •