Reklam

 
Sidan 2 av 10 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 190

Ämne: Verkar som TS har uppdaterat sina regler...

  1. #21
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Vad tillför dubbelkommando säkerheten ? spotter om man flyger med Googles kan jag köpa
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  2. #22
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Han med den andra radion tar över och räddar koptern eller huvudet på personen som den är på väg mot, är väl tanken med det hela.
    Spottern kan endast berätta att den gick in i huvudet på en person eller att den är på väg åt ett visst håll, men kan inte agera själv, vilket känns ganska meningslöst måste jag säga.

    Ett bättre förslag vore om det var en som med egen radion tog över när piloten får hjärnsläpp och denna har också googles på sig. Sedan toppar man med en spotter som också har en egen radio och tar över när han tycker att den är på väg åt något olämpligt håll.

    Dock så hjälper inget av ovanstående vid fel på koptern eller mot tomt batteri.
    Moment 22, den går i backen oavsett när flygningen är över.
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  3. #23
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Han med den andra radion tar över och räddar koptern eller huvudet på personen som den är på väg mot, är väl tanken med det hela.
    Spottern kan endast berätta att den gick in i huvudet på en person eller att den är på väg åt ett visst håll, men kan inte agera själv, vilket känns ganska meningslöst måste jag säga.

    Ett bättre förslag vore om det var en som med egen radion tog över när piloten får hjärnsläpp och denna har också googles på sig. Sedan toppar man med en spotter som också har en egen radio och tar över när han tycker att den är på väg åt något olämpligt håll.

    Dock så hjälper inget av ovanstående vid fel på koptern eller mot tomt batteri.
    Moment 22, den går i backen oavsett när flygningen är över.
    Det är väl sällan rutinerade seriösa piloter som är orsaken utan tekniska fel om det går åt skogen , sen kan det i sin tur bero på slarv av piloten av olika art eller bad luck
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  4. #24
    Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3 453
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

    Standard

    Så du menar att rutinerade piloter aldrig gör fel eller flyger olagligt?
    How
    DS-24 operatör.
    Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
    Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
    FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

  5. #25

    Standard

    På ett forum hänger många människor som kritiserar allt in i minsta detalj, efter en diskussion i en tråd är de flesta tolkningar utredda och de flesta intresserade vet vad som gäller.

    För en ensam fotointresserad som skaffat en dyr multirotor för att fota eller filma professionellt med så har denna oftast fått tips från säljaren eller så hänger denna på fejjan och får sällan samma information som RC-hobbyflygande fotografer fördjupat sig i.

    Skillnad på folk som vill fota och struntar i allt tekniskt bara det funkar... och folk som flyga med bonus: fotografering.

    Erfarenhet, många år på nacken, rutinerad osv... spelar ingen roll. Finns ändå folk som inte är lika strukturerade och noggranna som andra. Så är det väl på era jobb också? Finns folk som jobbat hur länge som helst inom ert område, ändå kan de tyckas vara aningen oskarpa på vissa områden.

    Vissa är de som är paragrafryttare och flyger inte om allt inte står rätt till. Andra är paragrafryttare, men ... när man ändå är på plats och allt funkar så nog ska det väl gå... -> flyger ändå, fast de vet vad som gäller. Och så finns det de som kan reglerna, men ändå inte har koll på det praktiska. Finns även de som kan RC-flyga och gjort det i decennier, men inte behärskar reglerna.

    Hur många RC-flygande proffs (professionellt = lever på det) finns det i Sverige? Och hur många amatörfotografer med tillstånd (intresserade och har det som extraknäck eller hobby) finns det? Hur många RC-flygare som flyger detta på skoj bara finns det? Och hur många "drönarflygare" finns det, dvs de som vill ha bilderna/filmerna? Hur många är det som råkar ut för nåt av alla dessa?

    Var är bristen hos de som har tillstånd som råkar ut för nåt?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #26
    Stiffes avatar
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    993
    Jobb
    Malmö
    Klubb
    Rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlägg
    Så du menar att rutinerade piloter aldrig gör fel eller flyger olagligt?
    How
    Nej att det sällan beror på pilotfel i handhavandet av själva maskinen när man flyger och om maskinen funkar rent tekniskt är det tex i GPS läge bara att släppa spakarna om man är osäker eller RTH om man skulle tappa den helt , till skillnad mot sven olle som köper en på skoj och har noll koll hur man styr , sen vilka ev bedömningar varje pilot gör var han tycker är Ok att flyga och flyger olagligt osv är en helt annan femma
    Bor i Malmö
    Dji S 900 - Z15 Gh 3 , Futaba 8 S , Phantom 2 - Zenmuse H3 3D - Phantom 3 PRO https://vimeo.com/user9839897

  7. #27

    Standard

    Jag ställde frågan till Transportstyrelsen och fick efter lite e-mail-växling följande svar.
    Värt att notera tycker jag är att jag frågade bland annat om man inte kan flyga med "spotter". Jag ställde frågan som följer "Jag utövar den (min hobby med FPV flygning) med stor försiktighet och en god portion av gott omdöme med en "spotter" vid min sida som hela tiden håller koll på farkosten och kan varna mig om han ser något annat i luften. Vidare kan han ta min sändare om det skulle behövas. Detta enligt er tidigare regler."

    ------------------------------------------------------------------------------------------------------
    ---- Transportstyrelsen svar angående deras omtolkning (förtydligande) av reglerna ------
    ------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Det är egentligen inga nya eller förändrade regler utan vi har bara försökt förtydliga och lägga ut mer information på vår hemsida. TSFS2009:88 är, som du skriver, ca 5 år gammalt och vi har inte gjort någon omtolkning av det. Föreskriften ska tillämpas vid all flygning utom synhåll, oavsett vad ändamålet med flygningen är (1 kap 1§). Detta innebär vidare att det krävs tillstånd (2 kap. 2§).

    Utom synhåll är ju motsatsen till inom synhåll och definitionen av inom synhåll lyder som följer (1 kap. 2§):
    ”Maximalt avstånd mellan piloten och luftfartyget inom vilket luftfartygets position och färdriktning hela tiden kan observeras visuellt utan kamera, kikare eller andra hjälpmedel, samt det avstånd där luftfartyget säkert kan manövreras på så sätt att kollision med andra luftfartyg i luften och personer eller egendom på marken kan undvikas. Med andra hjälpmedel menas i det här fallet inte glasögon eller kontaktlinser avsedda för korrektion av nedsatt syn.”

    Flyger man FPV kan man inte observera luftfartyget visuellt utan kamera, kikare eller andra hjälpmedel. Ska du därför på en laglig väg kunna flyga FPV kräver det att du har en medhjälpare som står bredvid dig och som kan uppfylla kraven för inom synhåll ovan och som när som helst kan ta över styrningen om det skulle behövas. Detta måste alltså kunna ske på ett säkert, snabbt och smidigt sätt så att inte kontrollen över luftfartyget förloras eller att undanmanöver inte kan göras i tid. Så om du kan uppfylla ovanstående så ser jag inga direkta problem med att du inte skulle kunna flyga på det sättet du gjort tidigare.

    Detta övervakas inte på något särskilt sätt.
    -----------
    Olsson

  8. #28

    Standard

    Folk krockar med bilar... dags ha en medhjälpare i bilen som kan ta över. Tänk, då skulle vi aldrig mer ha bilolyckor. Borde bli dags fundera ut hur man ska göra när man cyklar också? Börjar inte detta nötande att hitta undantag bara resultera med att allt blir mer och mer löjligt? Är detta endast i Sverige? Varför i så fall?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #29
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    "Så kallad FPV-flygning, eller annan flygning där föraren endast ser det som filmas från luffartyget"

    Ganska bra formulerat... använd två kameror. en för fpv som inte kan filma och en mobius om du vill filma när du flyger. problemet löst. indirekt står det att man inte får flyga med kameran som filmar..
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  10. #30

    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sm3xrq Visa inlägg
    "Så kallad FPV-flygning, eller annan flygning där föraren endast ser det som filmas från luffartyget"

    Ganska bra formulerat... använd två kameror. en för fpv som inte kan filma och en mobius om du vill filma när du flyger. problemet löst. indirekt står det att man inte får flyga med kameran som filmar..
    Det är FPV-flygning om man använder en FPV-kamera vilket du själv skrev om. Det andra alternativet som står efter ", eller" spelar ingen roll eftersom du ändå flyger FPV. Därmed måste du ha ett sätt för en annan pilot att ta över kontrollen om den är på väg utom synhåll eller på väg att störa annan flygverksamhet osv.

  11. #31
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Jesus...
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  12. #32
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MagnusStrömqvist Visa inlägg
    Jesus...
    Var? jag ser honom inte.

  13. #33
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Transportstyrelsen
    Utom synhåll är ju motsatsen till inom synhåll och definitionen av inom synhåll lyder som följer (1 kap. 2§):
    ”Maximalt avstånd mellan piloten och luftfartyget inom vilket luftfartygets position och färdriktning hela tiden kan observeras visuellt utan kamera, kikare eller andra hjälpmedel, samt det avstånd där luftfartyget säkert kan manövreras på så sätt att kollision med andra luftfartyg i luften och personer eller egendom på marken kan undvikas. Med andra hjälpmedel menas i det här fallet inte glasögon eller kontaktlinser avsedda för korrektion av nedsatt syn.”
    Läs det igen, läs det hundra gånger, det står Maximalt avstånd mellan piloten och luftfartyget inom vilket luftfartygets position och färdriktning hela tiden kan observeras visuellt utan kamera, kikare eller andra hjälpmedel.

    När jag flyger FPV-race stämmer detta till 99% av fallet. Jag flyger med goggles. Det står ingenstans att man faktiskt måste titta på koptern. Det står bara att du måste vara inom det avstånd då detta är möjligt. Så - mät upp avståndet hur långt du kan se, och sen flyg inom det avståndet, med goggles. Helt lagligt.

    Även om du lägger till "samt det avstånd där luftfartyget säkert kan manövreras på så sätt att kollision med andra luftfartyg i luften och personer eller egendom på marken kan undvikas" så förändrar det inte att dom definierar ett avstånd, inte att faktiskt titta.

    Jag har god syn, och kan därmed se saker min kopter gör inom c:a 500 meter från mig utan problem. Så alltså är all FPV flygning inom detta avstånd - även med goggless - 100% laglig.

    Q.E. fucking D.

    /Z
    Senast redigerat av MasterZap den 2015-02-19 klockan 09:44.
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  14. #34
    MagnusStrömqvists avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    401
    Jobb
    Teknisk säljare
    Klubb
    Höka Halmstad

    Standard

    Hehe ��. Nej jag ser ingen jesus heller i detta gytter av regler på regler fattade av personer utan verklighetsuppfattning. Ven orkar ens lyssna längre? Tror lagstiftarna att människor inte kommer flyga fpv distans för att de sätter upp sådana regler? Det kontrolleras dessutom inte heller... Så följdaktligen slöseri på skattemedel. Tur det är vår snart och fpv väder ��
    Byta/köpa? Hör av dig!
    Pistonpowered:
    112” 3W Mustang, DLA116cc rad
    90” Fokker D7 1/4, DLE55RA m autostart
    87” TC Flybaby, ASP 160 twin
    67” Bucker Jungmeister, Saito 125 4takt
    60” Fokker D7 m Saito 82B 4takt
    El drift: F3A sebart Wind Pro
    Sändare: Futaba 18MZ, 16IZ

  15. #35
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Dessutom notera mycket viktigt:

    Citat Ursprungligen postat av Transportstyrelsen
    Flyger man FPV kan man inte observera luftfartyget visuellt utan kamera, kikare eller andra hjälpmedel. Ska du därför på en laglig väg kunna flyga FPV kräver det att du har en medhjälpare som står bredvid dig och som kan uppfylla kraven för inom synhåll ovan och som när som helst kan ta över styrningen om det skulle behövas.
    Detta är alltså ett eget påfund (en s.k. "tolkning") utan stöd i lagtexten.


    Samt förstås:

    Citat Ursprungligen postat av Transportstyrelsen
    Detta övervakas inte på något särskilt sätt.
    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  16. #36


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Master Zap - och dessutom står det ordagrant på TS hemsida...
    "Maximala avstånd enligt Transportstyrelsens rekommendation är 120 meter i höjdled och 500 meter bort i sidled. Det omgivande luftrummet ska övervakas visuellt för att föraren ska kunna avbryta en flygning i god tid om något annat luftfartyg närmar sig området."...
    ...samt -
    "
    Så kallad FPV-flygning, eller annan flygning där föraren endast ser det som filmas från luffartyget, är endast tillåten under förutsättning att flygning sker med dubbelkommando och att luftfartyget hålls inom synhåll med blotta ögat för föraren."
    Sen kan man tycka vad man vill om dessa skrivningar men dom finns trots allt och det förväntas antagligen att vi skall respektera och följa regelverket så länge det är detta som gäller.
    Roger


  17. #37
    MasterZaps avatar
    Reg.datum
    nov 2013
    Inlägg
    158
    Jobb
    Datorgrafik, rendering, 3d m.m.

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Master Zap - och dessutom står det ordagrant på TS hemsida...
    "Maximala avstånd enligt Transportstyrelsens rekommendation är 120 meter i höjdled och 500 meter bort i sidled. Det omgivande luftrummet ska övervakas visuellt för att föraren ska kunna avbryta en flygning i god tid om något annat luftfartyg närmar sig området."...


    Se upp då detta är åter ett försök till tolkning utan stöd i lagtexten. Att saker står på transportstyrelsens hemsida betyder INTE att de har laga kraft. Finns lagböcker för det!

    Det roliga är att här försöker dom "rekommendera" ett faktiskt avstånd, i meter.... 500m... så långt kan jag hålla med dom, låter rätt rimligt, även om man kan se stora tunga multikoptrar eller seglare på betydligt längre håll och jag skulle utan problem kunna se min kopter betydligt högre än 120 meter (den syns ju egentligen bättre nerifrån än från sidan faktiskt).

    Här vore det bättre/"ärligare" att dom sade 120m p.g.a. att flygplan måste vara över 150m än att tro att ögon kan se sämre vertikalt än horisontellt

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg


    ...samt -
    "
    Så kallad FPV-flygning, eller annan flygning där föraren endast ser det som filmas från luffartyget, är endast tillåten under förutsättning att flygning sker med dubbelkommando och att luftfartyget hålls inom synhåll med blotta ögat för föraren."
    Sen kan man tycka vad man vill om dessa skrivningar men dom finns trots allt och det förväntas antagligen att vi skall respektera och följa regelverket så länge det är detta som gäller.
    Roger
    Återigen - en tolkning utan stöd i lagtexten. Att det står på TS hemsida har ingen särskild juridisk vikt.

    Finns länkar till faktisk lagext.

    /Z
    Zap Andersson | @MasterZap | Videos: http://www.youtube.com/user/ZapAndersson
    - - - - - - - - - - - - - - "The Ground is for Dead People" - - - - - - - - - - - - - -
    Admin i Facbookgruppen "FPV Sverige" och arrangör av http://KopterFest.com

  18. #38


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Då kanske du Master Zap kan länka till "lagtexten" om du hittar en sån för jag har aldrig sett nån reell "lagtext" - men finns det så är det bra om flera får tillgång till den så vi kan jämföra med TS "tolkningar". Men TS är ju den övervakande myndigheten så jag misstänker att dom har lite större "makt" och rätt än vad vi som enskilda modellflygare har. Allt finns inte beskrivet ordagrant i Lagboken utan i många fall kan det bl a finnas s k Förarbeten som förklarar mera i detalj vad avsikten med lagskrivningen var.
    Roger

  19. #39

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Det omgivande luftrummet ska övervakas visuellt för att föraren ska kunna avbryta en flygning i god tid om något annat luftfartyg närmar sig området."...
    Det är detta kravet jag tror man får väldigt svårt att uppfylla genom goggles. Säg att ett segelflygplan helt ljudlöst kommer glidande bakifrån; om man står och modellflyger på gammalt hederligt vis har man en chans att se planet men via FPV-brillorna är det omöjligt. Att få en multicopter eller vad som helst genom propellern/rutan när man flyger kan vara ödestigert.

    Det man ska komma ihåg är att alla piloter vare sig man är modellflygare, FPV-flygare eller sitter i planet ansvarar för sina egna handlingar om något händer, och att "störst går först" (eller den som har svårast att ändra kurs/har mest att riskera, har företräde) gäller i lufthavet.
    Sedan långt innan FPV fanns har modellflyget fallit under luftfartslagarna enligt ovan, men det är nu på senare år när tekniken för distansflygning utvecklats som det blivit ett "problem", ibland på grund av okunnighet hos utövarna och ett vi-mot-dom perspektiv.

    Diskussionen blir lätt att TS till varje pris försöker förhindra för FPV-flygare men utifrån deras perspektiv tror jag att det mer handlar om att få luftrummet att fungera för alla, såsom det alltid gjort tidigare.

    Per-Fredrik

  20. #40

    Standard

    Ibland går jag mot röd gubbe just saying ��.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •