Reklam

 
Sidan 5 av 11 FörstaFörsta 12345678910 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 215

Ämne: Kiss oneshot och andra varianter på högfarts escar

  1. #81

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Jag är oxå grymt nöjd med mina KISS 18A. Sablar vad bra min Blackout går, tyvärr är man ju en riktigt klantarsel och tror att man kan flyga som MetallDanny och BorisB. Tur att Blackouten är så tålig.
    Här är en efterbild.Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	after picture.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	102,6 KB 
Id:	51209

  2. #82

    Standard

    Ja din går grymt bra
    Vad är det för motorer / proppar ?

    Tycker inte krashen var så mycket klantighet, svårt att se såna där grenar hehe.

  3. #83

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Jag kör med Lumeniers fx-2206 (http://www.getfpv.com/fx2206-13-2000kv.html) med HQProp 6045 (Men det syns väl på min bild )

  4. #84

    Standard

    Verkar som en bra kombo. Jag får återkomma med video på min sen när jag har ställt in saker bättre. Min går dock inte lika fort med 5040 proppar men grym respons med KISS helt klart

  5. #85

    Standard

    Lite test. Känns inte så snabb med 5" men kul att testa.
    Känns helt klart mer responsiv.
    Får kanske sänka PID:sen lite. Nog på gränsen till för höga men är inge bra på att avgöra sånt. Tog det rätt lugnt med gasen. Får gasa mer nästa gång.
    Har för dumma tummar för att flippa på låg höjd Får träna mer innan det hehe.
    Inget batterilarm eller koll på förbrukningen än så därför jag landade ganska tidigt.

    Senast redigerat av Copterdude den 2015-03-16 klockan 17:55.

  6. #86

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    Lite test. Känns inte så snabb med 5" men kul att testa.
    Känns helt klart mer responsiv.
    Får kanske sänka PID:sen lite. Nog på gränsen till för höga men är inge bra på att avgöra sånt. Tog det rätt lugnt med gasen. Får gasa mer nästa gång.
    Har för dumma tummar för att flippa på låg höjd Får träna mer innan det hehe.
    Inget batterilarm eller koll på förbrukningen än så därför jag landade ganska tidigt.
    Den ser väl ut att flyga riktigt bra, tycker jag.
    Flippa på låg höjd, det provar inte jag heller, nej gör som jag upp med den högt. Testa med lite expo och se om du gillar det. Jag menar, den studsar ju inte så PIDsen borde var hyfsat nära men sen är det väldigt personligt hur man vill ha den inställd. Jag tror att om vi testat andras quaddar, som dom tycker är jättebra inställda så kanske man tycker att den är jättekonstig att flyga. Man vänjer sig vid sin inställning o tycker att andras quaddar är helmysko.

  7. #87

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Steflo112 Visa inlägg
    Den ser väl ut att flyga riktigt bra, tycker jag.
    Flippa på låg höjd, det provar inte jag heller, nej gör som jag upp med den högt. Testa med lite expo och se om du gillar det. Jag menar, den studsar ju inte så PIDsen borde var hyfsat nära men sen är det väldigt personligt hur man vill ha den inställd. Jag tror att om vi testat andras quaddar, som dom tycker är jättebra inställda så kanske man tycker att den är jättekonstig att flyga. Man vänjer sig vid sin inställning o tycker att andras quaddar är helmysko.
    Jupp ska träna lite grejor högt upp. Det tar lite tid att vänja sig hur dom känns mot vanliga reglage. Den droppar jue fortare när man drar av gasen så man får vara på alerten hehe.
    Fick iaf nytt reglage skickat idag. Skrev fel förut, det var
    en konding under plusterminalen som rök när jag pluggade i batteriet. Men hade extra så bara byta ut så funkade det.
    Kommer dock inte att flyga över åkrar eller ängar med denna i sommar när det är supertorrt. Litar inte på dem 100%, inte direkt kul om man startar en brand :P
    Har ett fint sandtag med massa hinder att flyga på så det blir nog bra.

  8. #88

    Standard

    Ok, jag har väntat ett tag och lyckades beställa några 18A KISS esc idag. De dök upp hos flyduino i ungefär 40 minuter innan de var slutsålda. Hur som helst, så har jag som sagt läst både här och RCgroups-tråden om att man bör "tvätta" och gå igenom de med förstorningsglas etc. Det jag undrar är hur jag kan fixa ihop en "current-limiter" som det har skrivits om i andra trådar. Verkar vara att fixa en 12V lampa som man kopplar i serie mellan lipo och ESC. Kan någon med bättre koll när det gäller elektronik ge exempel på en "svensk" lampa som skulle kunna funka? Alltså typ ifrån Kjell eller Biltema etc.

    Kan detta vara något?
    http://www.kjell.com/sortiment/el/bi...ampa-h7-p64035

  9. #89

    Standard

    Ska också bygga en sån sen. Vet inte exakt vilken sorts lampa som funkar dock. Ska kika på detta under helgen.
    Som nödlösningen använde jag en snabbutlösande säkring på 5A men kunde säkert kört 2-3A. Detta räddade förmodligen min motor. Detta är också bra att ha när man meckar med FC:et vid datorn med batteri i. Man slipper oroa sig att det ska bli brand vid datorn om reglaget får för sig att ta livet av sig :P

    Anyway, slutade tidigt så tog en tur på eftermiddan. Det märks verkligen vid snabba precisa manövrar att KISS är överlägset. Helt sjuk känsla vilken precision man får. Kan lätt säg att jag aldrig haft något som varit så kul att flyga under min RC karriär och det är tack vara KISS reglagen. Måste bara skaffa bättre batterier. Mina 4S 1300mah halvdör av min kombo med 2300Kv och 5x4.5 bullnose :P Vågar inte ens gasa mer än 80% då dom redan då blir hyffsat varma.
    Blir nog bättre med 1800mah 65C eller liknande som andra med liknande kombo kör.


  10. #90

    Standard

    Härlig fart. Uppdatera gärna här ifall du får iordning något med en lampa.

  11. #91

    Standard

    Current Limiter, Satt oxå igår sent på kvällen och tittade efter lampor, vet inte om denna blir rätt som finns på norrlands custom.

    http://webshop.norrlandscustom.se/ka...ampor.aspx?p=3

    530-3057

    GLÖDLAMPA 12V 26,9/6,7W

    PLAST/GLAS SOCKEL


    Var iaf samma beteckning med 3057 som han tippsade om i guiden han gjort, skillnaden på lampan i övrigt är att det är glas sockel på denna, men V och W verkar väl stämma?? och priset var inte alls mycket att bråka om i detta fallet.
    Flottan:
    PM300 - ZMR 250 Clone - RC Naze32 Explorer Tricopter v3 - Iconic-X FPV v2 - Iconic-X FPV v1 - Simple Tricopter 2.0 - FY Y6 - Bix3 - WingWing 84

    Min jutjub å Nylleboken

  12. #92

    Standard

    Det här är kanske överkurs men när man börjar se glödlampor som strömbegränsare så kanske man skall acceptera att det är ett problem och att det kostar ganska mycket pengar att bränna motorer.

    Det största problemet ligger i att bryta strömmen från batteriet om det är höga strömmar. Hur mycket drar en 4S 250 som mest och i genomsnitt under en flygning?

    Sedan behöver man mäta strömmen individuellt mellan batteriet och fartreglaget. Det löser man lätt med seriemotstånd och en OPA. Det skulle gå att lösa allt analogt men det går också att blanda in flight controllern, jag tror att det skulle gå att få det implementerat i Cleanflight ganska snabbt. Flight controllern vet ju om motorn borde dra någon ström och kan då stänga av tidigare om något blir fel.

    Har någon möjlighet (och ork) att tillverka kretskort?

    Jag kan nog rita ihop något.

    Eller är det bara att vänta på att Flyduino får ordning på sina prylar eller att någon annan fixar reglage som fungerar?

  13. #93

    Standard

    Som mest i luften? 60-70A på extrem maskinerna med 4s och 6x4.5. 80+ när man testar på marken.
    I genomsnitt? 5 min flygtid på ett 1800 mah batteri så ca 22A.

    Edit, syfta du per motor, så är det 12-25A vid 4s vid bänktest. Beroende på motor och prop.
    ~30% lägre när den väl är uppe i luften.
    Senast redigerat av Xermalk den 2015-03-19 klockan 13:48.

  14. #94

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kronblom Visa inlägg
    Härlig fart. Uppdatera gärna här ifall du får iordning något med en lampa.
    Ja det är kul att gasa på synd att batterierna tar slut så fort då bara hehe. Japp postar ett inlägg om jag bygger ihop en.
    Just nu är det inte så bråttom då jag redan flugit den ett par ggr dock.

    Citat Ursprungligen postat av Stisse Visa inlägg
    Current Limiter, Satt oxå igår sent på kvällen och tittade efter lampor, vet inte om denna blir rätt som finns på norrlands custom.

    http://webshop.norrlandscustom.se/ka...ampor.aspx?p=3

    530-3057

    GLÖDLAMPA 12V 26,9/6,7W

    PLAST/GLAS SOCKEL


    Var iaf samma beteckning med 3057 som han tippsade om i guiden han gjort, skillnaden på lampan i övrigt är att det är glas sockel på denna, men V och W verkar väl stämma?? och priset var inte alls mycket att bråka om i detta fallet.
    Fint, ska kika på den. Som du skrev så är priset bra, hoppas bara frakten är billig.

  15. #95

    Standard

    Det där är lite knepiga strömmar att hantera då den normala strömmen är så enormt mycket högre än vad motorn tål i kortslutning.

    Jag vet inte om de motorer som Emil (eAk) lindade om är ett bra exempel men de hade 4X0.18mm ledare, det ger 0.1mm2 totalt. Om vi säger att lindningens längd är 1m så blir kortslutningsströmmen antagligen 30-40A, lite beroende på hur mycket batteriet viker. Vi har kanske till och med lägre kortslutningsström med ett batteri som håller på att krokna än vid normal drift på full gas med ett friskt batteri.

    Det blir alltså svårt att få det att fungera om man bara bryter vid överström, skillnaderna är för små. Det går inte heller att bryta vid överström om efter några sekunders överström då motorerna verkar gå upp i rök på betydligt kortare tid än en sekund.

    Att låta en MCU jämföra motorernas ström är ett sätt att gå men jag tror det är överarbetat. Det kommer förhoppningsvis komma tillförlitliga reglage så småningom.

    Då reglagen blir strömlösa om det här löser ut så är det ganska viktigt att man kan ställa in det så att det aldrig fulutlöser, om det skulle fulutlösa så kommer det att vara när man accar fullt uppåt eller skall ta upp efter en dykning.

  16. #96

    Standard

    Med strömmätning per motor så ser det ut att få plats på ett ensidigt 36X36 kort men det blir lite trångt. Fördelen är att kortet är lätt att fräsa. Det kommer att behövas en handfull bygligar på ett ensidigt kort.

    Det är nog bättre att bygga tvåsidigt, endast mätmotstånden kommer på fel sida, det behövs bara några få genomföringar på kortet och lödningen av alla reglagen blir lättare på det sättet.

    Om någon är sugen på att fräsa ett kort och bygga en prototyp så kan jag rita klart ett kort.

  17. #97

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Med strömmätning per motor så ser det ut att få plats på ett ensidigt 36X36 kort men det blir lite trångt. Fördelen är att kortet är lätt att fräsa. Det kommer att behövas en handfull bygligar på ett ensidigt kort.

    Det är nog bättre att bygga tvåsidigt, endast mätmotstånden kommer på fel sida, det behövs bara några få genomföringar på kortet och lödningen av alla reglagen blir lättare på det sättet.

    Om någon är sugen på att fräsa ett kort och bygga en prototyp så kan jag rita klart ett kort.
    Min fräs kan göra kretskort. Inte testat än.

  18. #98

    Standard

    Är själv inte tillräckligt lärd för att förstå hur kretsen funkar men låter som en cool idé.
    KISS har regenerativ bromsning så det skickas tillbaka ström, är det något som kan påverka kretsen ?

    Ser iaf fram emot 30A versionen av KISS och hoppas dom är hållbarare. 220mm quad 2000kv 5x4.5 bullnose och 6S vore nått att testa Kanske batterierna klarar det bättre än 6"..

    Nån som sitter inne med nån info när KISS 30A kommer släppas ?

  19. #99

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    Är själv inte tillräckligt lärd för att förstå hur kretsen funkar men låter som en cool idé.
    KISS har regenerativ bromsning så det skickas tillbaka ström, är det något som kan påverka kretsen ?

    Ser iaf fram emot 30A versionen av KISS och hoppas dom är hållbarare. 220mm quad 2000kv 5x4.5 bullnose och 6S vore nått att testa Kanske batterierna klarar det bättre än 6"..

    Nån som sitter inne med nån info när KISS 30A kommer släppas ?
    Det blir nog till att byta lager ofta med 6s!

  20. #100

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av eAk Visa inlägg
    Det blir nog till att byta lager ofta med 6s!
    Jo det kan nog bli lite väl många RPM men vissa saker måste man bara testa för att det går hehe.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •