Reklam

 
Sidan 3 av 11 FörstaFörsta 12345678 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 215

Ämne: Kiss oneshot och andra varianter på högfarts escar

  1. #41

    Standard

    Mm 5x4 är lite snabbare 6x3 ger bättre acceleration. Och 6x4.5 är bara extrem .
    Jag har faktiskt inte brytt mig om att ställa pids olika för 5&6". Men sen så är mina pids inte perfekta heller.

    Re antenn, om det ät så att ramen blockerar signalen så är det bara att köra med högre antenn. Annars skall där bara vara en minimal siagnalförlust sålänge man inte är rakt ovanför eller under en cp omni.

    Annars är det riktantenn som gäller. Truerc släppte nydligen ett monster. 18.5 Dbi cp "Vulcan". Dock är den snordyr.
    Senast redigerat av Xermalk den 2015-01-22 klockan 09:54.

  2. #42

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Jag har ju problemet att det blir som om jag var rakt ovan för jag råkar alltid pitch förmycket när jag flyger tillbaka.
    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    Mm 5x4 är lite snabbare 6x3 ger bättre acceleration. Och 6x4.5 är bara extrem .
    Jag har faktiskt inte brytt mig om att ställa pids olika för 5&6". Men sen så är mina pids inte perfekta heller.

    Re antenn, om det ät så att ramen blockerar signalen så är det bara att köra med högre antenn. Annars skall där bara vara en minimal siagnalförlust sålänge man inte är rakt ovanför eller under en cp omni.

    Annars är det riktantenn som gäller. Truerc släppte nydligen ett monster. 18.5 Dbi cp "Vulcan". Dock är den snordyr.
    Senast redigerat av administrator den 2015-02-26 klockan 20:22.

  3. #43

    Standard

    Hrm, hade nog prövat att luta antennen lite bakåt då. typ 15-20 grader.

  4. #44

    Standard

    Jo 45 grader verkar vara aningen extremt för att vara ett allround alternativ men bra att veta vad som gör att han kan flyga så snabbt rakt fram.
    Ska öka min vinkel lite i taget så jag vänjer mig. Antennen försöker jag ha så långt bak det går och vinklad bakåt så den står rätt upp på högsta punkten när jag flyger. Brukar funka bra.

    Hjälper om antennen har långt skaft som nyare Spironets har t.ex.

    Citat Ursprungligen postat av eAk Visa inlägg
    He he 45grader.
    Tja då går det mer eller mindre nästan max fart för att hålla höjden

    Ska åka till typ fjällen eller något nu ett par dagar. Tar med helikoptern så man kan förhoppningsvis hitta någon fräck dal eller liknande att pressa kissen till max.

    Hur brukar ni göra med antennen?
    Jag har alltid problem att när jag ska flyga tillbaka får jag typ nästan ingen bild.

    Funderar på om jag ska vinkla den typ 40grader bakåt eller något då borde den väl ha rätt vinkel nästan hela tiden när man drar på.

  5. #45

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Min spironet går sönder hela tiden. Nu har jag fyllt svampen med smältlim så den har hållit bra sista tiden. Men nu har den börjat gå av vid kontakten. Tog 2 lager tjock krympslang efter jag klämmt till kontakten igen. Skulle haft en mjukare kabel som böjer sig lättare vid krach

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    Jo 45 grader verkar vara aningen extremt för att vara ett allround alternativ men bra att veta vad som gör att han kan flyga så snabbt rakt fram.
    Ska öka min vinkel lite i taget så jag vänjer mig. Antennen försöker jag ha så långt bak det går och vinklad bakåt så den står rätt upp på högsta punkten när jag flyger. Brukar funka bra.

    Hjälper om antennen har långt skaft som nyare Spironets har t.ex.

  6. #46

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    jag kör utan antenn på mina escar
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #47

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    jag kör utan antenn på mina escar
    Lol vet jag är mästaren på offtopic

  8. #48

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Såg att IRC är på g med sina EzEsc med rotorsense och oneshot125 kompatibla.

    Senast redigerat av administrator den 2015-02-26 klockan 20:22.
    //Lasse

  9. #49

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Lite mer erfarenhet införskaffad. Har flugit ett par vändor med BLHeli Oneshot och soft damping nu på Afro 12A ESCar på min BEE245 vilket har funkat ritkigt bra. Har dock lite PID trimning kvar för att få bort det sista jello i videon. DOck är de initiella erfarenheten att quaden känns MYCKET mer locked in samt att höjdkontrollen i och med detta förbättrats avsevärt. Kontrollkänslan överlag är mycket bättre. Dock jello som jag inte hade tidigare men det är nog bara en trimningsfråga.

    Flashningen är relativt enkel och jag kommer att posta en guide här så fort BLHeli oneshot firmwaren släppts officielt vilket enligt rs2k kommer att ske inom kort.

    Soft dampingen är en välkommen feature som jag tror har störst roll i den förbättrade höjdkontrollen.

    Väntar hem lite fler reglage att testa med BLHeli Oneshot (RotorGeeks 30A som skall vara de som funkar allra bäst med BLHeli Oneshot samt Afro 20A HV som också skall funka ritkigt bra enligt de som kan det här.)

    Medans jag väntar på dom så testar jag nu att flasha ZTW SPider Opto 12A med WiiESC oneshot som också verkar riktigt lovande. Denna FW medför dock att man måste löda bort BEMF capacitorerna på ESCen vilket de flesta säkert drar sig för.
    Dock sjukt bra trottelrespons verkar det som.



    More to come
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  10. #50

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard Guide för BLHeli Oneshot flashning

    Hej på er.
    Om det är någon av er som fått BLHeli Oneshot koden från rs2k på rcgroups men som inte ritkigt vet hur ni skall göra så har jag slängt ihop en kortfattad guide om hur du flashar med BLHeli Suite

    Vet inte om det finns fler sätt eller om detta är det rätta men det funkar fint för mig och det är så jag lärt mig från BanniUK

    Enjoy.
    tutorial_Afr BlHeli Oneshot (1).pdf

    Hittade även bild som visar pinout på ZTW Spider 12A om du råkar flasha bort bootloadern och behöver flasha med USBasp programmerare.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	thumb-ZTW Spider 12A OPTO V2_bt.png 
Visningar:	69 
Storlek:	49,0 KB 
Id:	50222Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	side.jpg 
Visningar:	123 
Storlek:	8,1 KB 
Id:	50223

    Kör man WiieSC så rekomenderas man ta bort de tre BEMF capacitorerna som finns på ESCen. En för varje motorpol.
    Jag mätte mig fram och dessa kom jag fram till att det var. Jag har demonterat dom och ESCen funkar efter det så rätt hundra på att det är rätt.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image[1].jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	137,0 KB 
Id:	50224Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	96 
Storlek:	117,6 KB 
Id:	50225
    Sitter två på ena sidan samt en på samma sida som heatsinken.

    MVH / Kajaken
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  11. #51

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Jag har inte hängt med och läst i den tråden varit borta ju och nu öär det väl så många sidor att jag aldrig orkar läsa ikapp.

    Men har någon testat hobbywing xrotor reglage och jämnfört flashade / oflashade?
    Jag har ju en hel hög med sådana här då dom är så tillförlitliga.

  12. #52

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    rs2k gjorde denna sammanställning över vilka reglage osm var prövade och som funkar bäst.
    Vet inget specifikt om de reglage du nämner.

    Originally Posted by RS2K View Post
    I'd rank it like this:

    The Afro HV series and any full NFET SiLabs based ESC that supports damped light mode and has "quite fast" switching (There are a few). The braking on these ESCs work exceptionally well. OneShot125 works exceptionally well. Flits' video is using a Rotorgeeks 30A ESC which is in this category. The BearHugs are also in this category. I think this category will outperform the KISS ESCs at any voltage.

    Followed by the normal Afro ESCs and any full NFET SiLabs based ESC that supports damped light mode and has slow high side switching. The braking on these ESCs works okay. OneShot125 works exceptionally well. I think this category will be on par with the KISS ESCs, but the KISS ESCs will have an advantage on 3S. The Afro 12A ESCs are in this category.

    Followed by any Atmel ESC that isn't an Afro but is still capable of damped light operation. The braking on these ESCs work okay. OneShot125 works well, but you might get the "chirping bug." The blue series, ZTW ESCs and Sunrise Slim ESCs are in this category.

    Followed by any SiLabs based ESC that is not capable of supporting damped light mode. You should see a performance increase here. Rotorgeek 12A and Emax 12A old version ESCs are in this category.

    Followed by any Atmel based ESC that is not capable of supporting damped light mode. You might see a performance increase here.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  13. #53

    Standard

    Tack för infon och guiden. Keep it up

  14. #54

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    För de som missat det så har BlHeli kommit ut i ny version (rev13.0) och så även blheli suite. I den versionen känner fw i escen själv av om flight controllern skickar ut ordinarie protokoll eller oneshot så man behöver inte tänka på det själv. Smart och smidigt.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  15. #55

    Standard



    /drools

  16. #56

    Standard

    Blir nojig nu. Fler av dom följer på youtube bl.a. har bränt 18A KISS reglage. Verkar mest vara 2208 motorer på 4S med 6x4.5 prop som är iblandade. Jag som beställde en uppsättning till mina 2208 motorer men kanske får tänka om. Funderar på att sätta dom på en annan ram med 2204 motorer istället..
    Konstigt nog brinner dom strax efter start, borde inte vara för hög Amp ?
    Det var en annan som fick exakt samma fast dom funkar bra många flygningar innan.


  17. #57

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Lika bra att välja några rejälare reglage nu när det ändå finns bl heli med oneshot och allt.

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    Blir nojig nu. Fler av dom följer på youtube bl.a. har bränt 18A KISS reglage. Verkar mest vara 2208 motorer på 4S med 6x4.5 prop som är iblandade. Jag som beställde en uppsättning till mina 2208 motorer men kanske får tänka om. Funderar på att sätta dom på en annan ram med 2204 motorer istället..
    Konstigt nog brinner dom strax efter start, borde inte vara för hög Amp ?
    Det var en annan som fick exakt samma fast dom funkar bra många flygningar innan.


  18. #58

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av eAk Visa inlägg
    Lika bra att välja några rejälare reglage nu när det ändå finns bl heli med oneshot och allt.
    Ja det verkar så, iaf till KISS 30A har kommit.
    Jag tar nog det säkra före det osäkra och kör mina KISS på mindre motorer. Är mest intresserad av att känna hur dom känns att flyga mer än maximera lyftkraften. En på tuben körde 2204 2300Kv HQ5045 på 3S med KISS 18A och det var rejält med drag i den. Har redan såna motorer och proppar så lika bra att köra på det.

  19. #59

    Standard

    Två av mina har också brunnit, men fått nya på garantin.


    Just nu flyger jag med 12A blheli reglage med oneshot och dampen light. Men saknar hur pass mycket kontroll man har med kiss reglagen.
    Får hoppas på att 30A löser alla problem.

  20. #60

    Standard

    Kiss verkar vara något man ska hålla sig undan. =)
    Vad drar era motorer max då? Testat mätt strömmen vid full spätta?
    Drar motorerna mer ström i kurvorna när propparna belastas mycket mer än vid planflykt (med maxthrottle)?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •