Reklam

 
Sidan 9 av 11 FörstaFörsta ... 4567891011 SistaSista
Resultat 161 till 180 av 215

Ämne: Kiss oneshot och andra varianter på högfarts escar

  1. #161

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Bara på 1:an de andra tre bara signal.
    //Lasse

  2. #162

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    . På vanliga 5x3 gemfans märker man nog inte nån direkt skillnad men på större och tyngre proppar så blir responsen bättre då motorn kan skifta snabbare i rpm då den tyngre/större proppen kan saktas ner betydligt snabbare än utan bromsning.

    Nån för gärna rätta om jag skrivit något knasigt. :P
    *cough* ju mindre proppen väger, desto bättre fungerar dampen light/motorbroms. Då det går ännu snabbare att byta varvtal . Dock märker man störst skillnad när man kör lite tyngre proppar. *mycket* lättare att kontrollera höjden med motorbroms när man kör 6x4.5 på 4s.
    Förbättrar även yaw samt vindtåligheten.

    Oneshot125 låter fc'n prata med reglagen 8 ggr snabbare. Detta innebär att esc'n kan uppdateras innan nästa beräkning är klar. Utan motorbroms/dampen light så gör det ingen större skillnad dock, då escerna inte hinner ändra varvtalet tillräckligt snabbt ändå.

  3. #163

    Standard

    Aa haha. Skriver knasigt ibland som sagt. Menade såklart att bromsningen inte är lika nödvändig på 5x3 medans det gjorde väldigt stor skillnad på 6x4.5 och 4S
    Speciellt på en lätt kopter.


    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    *cough* ju mindre proppen väger, desto bättre fungerar dampen light/motorbroms. Då det går ännu snabbare att byta varvtal . Dock märker man störst skillnad när man kör lite tyngre proppar. *mycket* lättare att kontrollera höjden med motorbroms när man kör 6x4.5 på 4s.
    Förbättrar även yaw samt vindtåligheten.

    Oneshot125 låter fc'n prata med reglagen 8 ggr snabbare. Detta innebär att esc'n kan uppdateras innan nästa beräkning är klar. Utan motorbroms/dampen light så gör det ingen större skillnad dock, då escerna inte hinner ändra varvtalet tillräckligt snabbt ändå.

  4. #164

    Standard

    Vad kör ni med för looptime med KISS? Jag plockade bara Boris B pids och andra värden och därför kör jag med 1600. Har inte riktigt koll på hur det påverkar. Men så länge den flyger kanske det inte gör något.

  5. #165

    Standard

    Precis börjat leka med pid2, men jag kör också med 1600.

    Vad jag har förstått så har boris börjat köra med looptime=0 numer, vilket i princip stänger av och låter den köra så fort som den bara kan (varierar mellan 900 och 1400). Själv föredrar jag att den är mer konsistent.
    Tveksam på att det gör någon skillnad dock.

    Här är mina pids.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Capture.JPG 
Visningar:	65 
Storlek:	53,4 KB 
Id:	51721

    Ntera att de är för 6x3 prop på 4s, och att den slirar ut när man flyger fort.
    5x4 och 6x4.5 proppar "greppar" luften bättre, och där flyger den perfekt (med yaw p = 7).



    Hade skoj i skogen idag, tills en av muttrarna valde att lossna när jag trimmade några tunna grenar.
    Rätt surt då jag inte hade reserv med mig, och det var helt vindstilla. Var inte direkt lönt att försöka leta efter den heller.

    Edit: man ser ju inget på bilden, efter rcflygs bildkomprimering
    Nytt försök med extern bildhost.

    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1496271_1800154040210248_4690470867743795629_o.jpg 
Visningar:	64 
Storlek:	235,7 KB 
Id:	51720  

  6. #166

    Standard

    Oj det var låga pids. Men det beror på att du kör pid2 gissar jag. Jag kör med pid1. Vet inte riktigt hur alla värden påverkar så jag har inte experimenterat något.

  7. #167

    Standard

    I princip halvera p värdet när du går från pid1 till 2.
    Rekommenderar starkt att du testar pid2 dock, känslan är ofantligt mycket bättre än i pid1.

    Detta är vad pid2 klarar av när den är kalibrerad ordentligt. Yaw'n känns som det är en trikopter och inte en tråkig quad.


  8. #168

    Standard

    Jag får ta och testa. jag kör 1.7.2. Är 1.8.1 beta eller stabil release?

  9. #169

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong Visa inlägg
    Bara på 1:an de andra tre bara signal.
    Prova att koppla in samtliga till nollan.

  10. #170

    Standard

    1.8.1 blev stabil release igår
    Enda nackdelen är att android appen inte kan ställa in den än. Såvida man inte har tillgång till beta versionen.

  11. #171

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Steflo112 Visa inlägg
    Prova att koppla in samtliga till nollan.
    Det är ju så att jag fimpar servokontakterna, löder rätt i kortet och det har pga utrymmesskäl funkat bra ända tills nu.
    Plockade isär quaden igår igen, lödde lite, startade Blhelisuite och gick igenom alla reglage igen.
    Hade väl missat något viktigt som ändrades, lödde, skruvades och nu verkar det som om den beter sig som bör.
    Laddar lite och skall testa om en stund.
    Med facit i hand så får jag nog prioritera att bygga om så den funkar med servokontakter, om man skulle vilja byta/ändra något snabbt.
    //Lasse

  12. #172

    Standard

    Sådär ja, uppgraderat till 1.8.1 samt fått på 6x45 proppar igen. Visserligen bara 3S på den men jag tänkte testa med dina pids Xermalk. Hovrade lite kort och den känns bra. Får se ifall jag får det testat lite mer under dagen.

  13. #173

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Xermalk Visa inlägg
    Oneshot125 låter fc'n prata med reglagen 8 ggr snabbare. Detta innebär att esc'n kan uppdateras innan nästa beräkning är klar. Utan motorbroms/dampen light så gör det ingen större skillnad dock, då escerna inte hinner ändra varvtalet tillräckligt snabbt ändå.
    Märker stor skillnad på simpla Emax 12A med BlHeli 13.1 och Oneshot125, trots att dom inte har alla fancy features. Men det kanske delvis beror på att original FW inte är den vassaste.
    /A

  14. #174

    Standard

    20 cm höga lågor, från en mild markstötning som inte ens resulterade i några hack i propparna.
    Inte särskilt roligt då jag flög inne i en torr talldunge, och fick kuta till quaden och stampa ut elden på marken.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	20150411_150318[1].jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	106,5 KB 
Id:	51744

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	10575369_1800745086817810_5092551318326115100_o.jpg 
Visningar:	61 
Storlek:	99,4 KB 
Id:	51743

    Motorn i sig verkar vara helt ok, om något svartare än normalt på utsidan. Eller ja, den känns precis som de andra motorerna när jag snurrar på den. Så ingen intern kortslutning, och lindningarna ser bra ut.

    Bygger om till trikopter medans jag letar efter alternativa reglage. Kan inte riskera den typen av skogsbränder när jag flyger. Hade jag varit längre bort eller landat på ett värre ställe, så hade det kunnat bli riktigt otrevligt.

  15. #175

    Standard

    Ouch.

    Var precis ute själv en sväng och testade ett nytt område. "Cruisade" mest omkring. Flög bra med dina Pids. Jag skulle vilja kunna flippa lite snabbare bara vilket värde är det nu igen jag skall öka?

  16. #176

    Standard

    Tråkigt Xermalk
    Det är helt klart en stor nackdel med brandrisken. Kommer bara flyga min på ställen där en brand inte kommer ställa till med nått. Man får olustiga känslor när man tänker på sommarn när det är knastertorrt. Skulle kunna bli katastrof :S

  17. #177

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kronblom Visa inlägg
    Ouch.

    Var precis ute själv en sväng och testade ett nytt område. "Cruisade" mest omkring. Flög bra med dina Pids. Jag skulle vilja kunna flippa lite snabbare bara vilket värde är det nu igen jag skall öka?
    Jag berättar vilket värde Du skall ändra om Du berättar om det nya flygstället. 👍

  18. #178

    Standard

    Brandsläckare kan nog vara bra standardutrustning. Skall dock kolla om det var vulkningstejpen som förstärkte branden.
    Glömde faktiskt kolla om den är brännbar eller inte. Hoppas inte det, då den är ohygligt smidig att använda när man skall fästa escs på armarna.

    Nåja, har nu beställt en IRC Vortex. Samt håller på att bygga om till trikopter och leta alternativa reglage.

  19. #179

    Standard

    Provkör motor, den bör ha förstörts direkt när reglaget kortslöts. Det är ju trist att upptäcka det när du har fått tag på nya reglage.

  20. #180

    Standard

    Senaste flygningen från idag. Inget speciellt. Men jösses vad youtube sabbar kvalitén. Får kolla ifall Vimeo är bättre.
    Jag såg inte hur sumpigt det var i området förrän jag tittade på videon hemma. Tur att jag inte krascha.

    Senast redigerat av kronblom den 2015-04-12 klockan 14:12.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •