Reklam

 
Sidan 6 av 11 FörstaFörsta 1234567891011 SistaSista
Resultat 101 till 120 av 215

Ämne: Kiss oneshot och andra varianter på högfarts escar

  1. #101

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Copterdude Visa inlägg
    Jo det kan nog bli lite väl många RPM men vissa saker måste man bara testa för att det går hehe.
    Självklart.
    Dock finns en risk att magneterna lossar och proppar exploderar!
    Men flyger man därefter och långt ifrån människor som k an komma till skada så lär det vara gör skojj.

  2. #102

    Standard

    Regenerative braking i sig kommer inte att ställa till något men sedan så kan det givetvis ge obehagliga transienter som kan ställa till massor av elände med mätningen. Om jag inte missat något så är det bara om man får mer än 0.3V baklänges över mätresistorerna som ett gränsvärde för en halvledare överskrids, det sker vid 300A så vi kan nog bortse från det. Jag har för övrigt mycket svårt att tro att de här små motorerna lyckas få tillbaka någon mätbar ström till batteriet.

    Tyvärr så märker jag att kortet blir svårt att tillverka hemma, det måste nog bli ett tvålagers kort med soldermask. Om man fräser ett kort så behöver man ta i ordentligt med avstånden mellan kretskortsbanorna för att kunna löda komponenterna.

    Ett större kort skulle också kunna lösa problemet om vi skulle vilja prova kretsen innan tillverkning på ett mindre kort, det underlättar också med kylningen. Vid högre strömmar så kommer det här inte att sitta bra i en sandwich med flight controllern. Det handlar om 10-11W värmeutveckling vid 100A även om man väljer de superkomponenter som är tillgängliga idag, det måste alltså ha rejält med kylluft. Lyckligtvis går värmeutvecklingen ner drastiskt med strömmen.

    Om vi tar ett exempel med en av de moderna supertransistorerna med 0.001ohm i seriemotstånd så säger ohms lag: 100A*0.001ohm=0.1V
    100A*0.1V=10W

    Eller som man brukar räkna:
    100A*100A*0.001ohm=10W
    50A*50A*0.001=2.5W
    25A*25A*0.001=0.625W

    Om jag inte råkat använda en dålig webkalkylator för att beräkna kylförmågan hos en 36X36mm stor kopparyta så kan den kyla bort ungefär 1.5W utan luftdrag och kanske fem gånger det om det sitter i luftdraget på en 250 quad.

    Den tänkta funktionen på kortet är:

    Mät strömmen över en mätresistor till varje fartreglage.
    Jämför strömmen med ett värde inställt med en potentiometer (eller kanske varbart med jumpers för att slippa potentiometern.)
    Bryt strömmen till alla fartreglage om strömmen på ett av dem går för högt.
    Om den skall få slå på strömmen igen eller om den skall behöva återställas manuellt har jag inte tagit ställning till ännu.

    Det börjar mer och mer kännas som något som hör hemma på en PDB integrerad i ramen på en quad, ett så stort kort som 36X36mm som man inte kan stapla med flight controllern känns lite oanvändbart.

  3. #103

    Standard

    Man brukar nästan aldrig ligga på fullgas mer än några sekunder så är nog lugnt med värmeutvecklingen men man får väl ha utrymme emellan så det blir bra luftdrag.

    Kvällens projekt.
    Bytte ut min ZTW20A SimonK mot ett par Rotorgeeks 30A med Bromsning och Oneshot aktiverat på min RD270.
    Om dom känns i närheten så bra som KISS kanske det är värt att köra dessa istället. Dom går inte kaputt lika lätt iaf. Bautastora på en miniquad dock !

    Verkligen reglage för den som inte orkar mecka. Färdiga programmeringskablar, bara plugga in och uppgradera till blheli 13.1. Gick fort och smidigt.
    15cm signalkablar, 3 med bara signalkabel och en med bec. Smidigt värre

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0055.jpg 
Visningar:	97 
Storlek:	131,7 KB 
Id:	51351

    Lite test, motorerna stannar snabbt iaf. Dessvärre inte flygväder imorgon. Snöslask och starka vindar

    Senast redigerat av Copterdude den 2015-03-21 klockan 19:15.

  4. #104

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Varken mina KISS 18A eller motorer blir ens ljumna när jag är ute och flyger. Då tycker jag själv att jag trycker på hyffsat med gas. Det som däremot gör att både motorer och esc blir jätteheta är när man har för höga PID-värden så att quadden oscillerar. Om den gör det, stanna omedelbart och sänk värdena så sparar ni både motorer och esc. JM2C
    Liten flygning från söndagen. Det blåste för mycket vid havet så vi åkte till Slottskogen och hittade en glänta.

  5. #105

    Standard

    Går undan den där
    Du gillar dom där neråtrollarna hehe. Ska prova dom nån gång.
    Ska nog sänka mina PIDs ett snäpp även om inget blev varmt. Better safe than sorry.

    Tänkte själv att jag kör KISS på "säkra ställen" och Rotorgeeks på ställen där en krash skulle vara illa typ över vatten , skogar osv. Fortfarande lite nojjig att dom ska gå upp i rök hehe.

  6. #106

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Riktigt nice intrimmad quad steflo112. Vad har du för setup på den samt vad kör du för pidar?
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  7. #107

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Tackar
    Setupen står i beskrivning på YT.
    Pidarna får jag återkomma med när jag kopplar upp den mot en dator nästa gång.
    Är grymt nöjd med hela paketet men man förstår inte hur i he-te charpu, BorisB och MetallDanny får den farten domk flyger i. Jämför man sig med dom så är det en trött Volvo 343 man ratter runt med.

  8. #108

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Vet inte om du redan gjort det men en sak som hjälper till att öka farten är att luta kamerorna minst 35-45 grader så skall du se att det blir åka av Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1427127134.277562.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	308,3 KB 
Id:	51391
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  9. #109

    Standard

    Efter att ha sett Steflos quad "live" så kan jag tala om att de lutar max. Fick hem en massa godsaker samtidigt idag för min del så det är dags att bygga om Blackouten med KISS 18A. Jag har en fundering kring strömtillförseln av Naze-kortet. Jag har tänkt köra med en 5 volt step-down, men var skall jag plugga in + och - från den? Valfri motor pin?

  10. #110

    Standard

    Jupp bara plugga in på vilken som. Jag köpte denna nedan samtidigt som reglagen. Den funkar fint.


    http://flyduino.net/3A-mini-UBEC

  11. #111

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Steflo112 Visa inlägg
    Är grymt nöjd med hela paketet men man förstår inte hur i he-te charpu, BorisB och MetallDanny får den farten domk flyger i. Jämför man sig med dom så är det en trött Volvo 343 man ratter runt med.
    Trötta ackar kanske? Jag vet att charpu nämde 65c ackar i sin video med flite test.

  12. #112

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Vet inte om du redan gjort det men en sak som hjälper till att öka farten är att luta kamerorna minst 35-45 grader så skall du se att det blir åka av Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	ImageUploadedByTapatalk1427127134.277562.jpg 
Visningar:	134 
Storlek:	308,3 KB 
Id:	51391
    Fpv-kameran har Max lutning. I överkant så ser jag topplattan. Så mer kan jag inte luta den utan att börja karva i ramen.
    Ackarna är helt nya NanoTech med 35-70C så det känns oxå maxat. Nästa steg blir väl att gå upp på 4S. Den hovrar redan idag på 35-40% så det svåraste med min quad är faktiskt att landa. Jag ser inte marken när den ligger plant och eftersom den hovrar med så lite gas så vill den lilla aldrig komma ner. Kanske därför alla dessa nedåtrollar, då kan jag iallafall se marken

  13. #113

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Jag har oxå märkt att accarna är grymt viktiga. Är det dålig tryck i dom så blir quadden helt kass att flyga.

  14. #114

    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    356
    Jobb
    Så lite som möjligt på så lång tid som möjligt
    Klubb
    Letar

    Standard

    Så här ser min BO ut. Ser oxå att den behöver lite vapenvård. Det blev väldigt tydligt efter fotoblixten.
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	105 
Storlek:	86,0 KB 
Id:	51401
    Bilden blev jättekonstig. Fotat med iPhonen och laddad med iPadden. Vet inte varför?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	79 
Storlek:	78,8 KB 
Id:	51400  
    Senast redigerat av Steflo112 den 2015-03-23 klockan 21:01. Anledning: konstiga foton

  15. #115

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Jag kör 4s på alla mina quadar utom min gamla trotjänare qav250 G10 edition. Det gör rätt mycket på farten.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  16. #116

    Standard

    Jag har problem med att kalibrera reglagen!
    Jag använder samma Rotorgeeks 30A med blheli 13.1 och Cleanflight. Jag använder frsky D4R-II som skickar CPPM-signal genom en sladd till Naze32.

    Bör jag göra det med oneshot aktiverat/avaktiverat och genom Cleanflight CLI eller genom GUI eller sätta värden direkt i blheli GUI?

    Något fartreglage misstämmer hela tiden, det hörs när man kopplar batteriet att reglagen inte startar exakt samtidigt. Dom piper i otakt. Throttle ppm max/min misstämmer alltid lite mellan något reglage.

    Jag kan få reglagen att få samma värden och pipa samtidigt om jag kalibrerar i cleanflight GUI - Motor Tabben med Oneshot avaktiverat. Men då uppträder ett annat problem. Motor #3 spinner alltid 20-30% snabbare än alla andra motorer, trots att den står plant eller om man lutar den åt något håll.

    im lost ...

  17. #117

    Standard

    Märkte också detta.
    Läste att man inte ska kalibrera inifrån cleanflight utan i blhelisuite när man har Oneshot aktiverat då kalibreringen inte blir bra annars. Ska testa detta sen. Antar man ska sätta den på 1000-2000 då. Ska kika på detta senare i eftermiddag.

  18. #118

    Standard

    Okej så ställde in alla reglage på 1024-2000us. Det gick inte att ha 1000us som minsta för då starta motorerna inte alls.
    Har detta detta att göra med att mincommand är = 1000 kanske..
    Minthrottle i Naze är 1028 där motorerna startar.

    Har nu testat att flyga lite och något är fel. Jag måste ha typ 15% mer gas får att flyga samma hastighet som innan. Detta märks även på batterivarnarn som aldrig går igång Setupen drar så mycket mindre effekt att battrispänningen knappt droppar ??

    Vad är nu detta. Det enda jag möjligtvis skulle kunna tänka mig är att lödningarna mellan esc och motor inte är optimala.
    Råkade korta kablarna för mycket så inte så mycket omlott. Men alla kablar och PDB är iskalla efter flygning.

    PIDarna och inställningarna är direkt kopierade från min andra quad så kan jue vara något som blev knas när jag bara kopierade allt från ena kortet till det andra.

    Det bra är att bortsett från piddarna så känns bromsningen najs och mer direkt i styrningen förmodligen pga. oneshot.
    Dock inte i närheten av KISS ännu men har inte petat på piddarna. Yawen dansar runt av nån anledning när jag dyker och rollar.. :/

    Bara för det blev jag lite putt och ska nu köra följande uppgraderingschema tills jag blir nöjd.
    Nuvarande setup = Cobra 2208 2000Kv 4S HQ6x4.5 som känns som 3s...
    Uppgradering = Cobra 2208 2300Kv 4S HQ6x4.5 Bullnose (har redan motorerna sen innan)
    Om jag mot förmodan inte skulle bli nöjd är nästa steg 6S. Det verkar dock som 6S på hög Kv motorer drar så sjukt mycket effekt att man får väldigt kort flygtid. Kanske att man tappar mycket effektivitet när propparna snurrar galet fort.

    Videon. Gjorde iaf ett lite kul intro genom.
    Senast redigerat av Copterdude den 2015-03-25 klockan 18:15.

  19. #119

    Standard

    Se upp med 6s på miniquads. De flyger fort, men ....
    Du sväller minst ett batteri per flygtillfälle, så räkna med att det blir dyrt i längden.

    6s 2208 2000kv skall vist dra lite över 30A per motor i luften. Att hitta 6s batteri som klarar att leverera 120A utan att ta stryk kan bli svårt.

  20. #120

    Standard

    Mm, har sett endel 6S på youtube men verkar svårt att få en balanserad setup. Som du skrev, sjukt mycket fart men batterierna pallar inte. Man kan jue alltid gå upp i Kv istället och stanna på 4S. Sen blir väl flygtiden lidande men ibland är fart roligare än flygtid

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •