Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Alternativ till Afro esc 12A?

  1. #1

    Standard Alternativ till Afro esc 12A?

    Från vad jag förstått så är Afro esc 12A riktigt bra.
    Tyvärr verkar dom stå som Backorder på hobbyking.
    Har ni förslag på några andra bra esc med SimonK som är jämförbara med Afro?

  2. #2
    dvogonens avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    493
    Jobb
    Programutvecklare
    Klubb
    Tullinge MF

    Standard

    Readymadequads har tre olika 12Amp-kontrollers som är avsedda för multikopter. Jag har använt deras röda serie och de har fungerat klanderfritt med snabba motorer (2300kv). Inget hackande. Vad jag förstår skall de två andra också vara bra, men jag har inte testat dem. Alla sorterna kostar 8$ styck.

    http://witespyquad.gostorego.com/speed-controllers.html

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Hobbywing Xrotor 12a och 20a

    Simonk är inte tillförlitligt det desynkar för lätt och börjar brinna till följd av detta.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    har kört simonk escar rätt länge och inget som brunnit.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Det börjar inte alltid brinna men det är ökänt för att ha problem med desync på hög/låg kv motorer. Så varför ens riskera att använda det när det finns andra firmwares med snarlik prestanda = bättre/sämre som inte har några problem med detta.
    blheli börjar ju bli rätt vanligt nu, har inte testat det men det ska ju inte ha några sådana problem.
    wiiesc vet inte om dom har löst det men dom var på god väg sist jag läste. Men då gick jag över till att köra hobbywing reglage istället för där fanns inte problemen och man fick kvalitets prylar.

    Har eldat upp ett simonk reglage men det härleder jag till att jag flög när det regnade och krachade.



    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    har kört simonk escar rätt länge och inget som brunnit.

  6. #6

    Standard

    Jag fick aldrig mina armattan 12A escs att fungerar med motorbroms, med simonk eller blheli.
    Med cobra 1960 på 4s.

  7. #7

    Standard

    Simonk har inga problem om dom är uppdaterade till versionen som kom i sommras, filmen du skicka är från 2013.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Okej finns det någon stans där dom testat låg/hög kvalitet motorer på 6s och sådant för att bekräfta att det är löst? För jag skulle gärna vilja se att det verkligen är löst på just den typ av motorer nästan ingen har. Det verkar ju som dom flesta lagt ner att tillverka 22pol motorer pga alla problem med simonk.

    Men överlag så vill nog de flesta använda BLheli nu när det tydligen funkar på nästan alla reglage både silabs och atmel processor. Där kan man enkelt ställa inställningar efter vilken typ av motor man har.
    (Så man kan ju flasha om ett reglage som kommer med simonk till BLheli om man vill)

    Citat Ursprungligen postat av Dithes Visa inlägg
    Simonk har inga problem om dom är uppdaterade till versionen som kom i sommras, filmen du skicka är från 2013.
    Senast redigerat av eAk den 2015-01-19 klockan 23:18.

  9. #9

    Standard

    Jag har faktiskt lite problem med ett oflashat 10A flyfun esc och Tiger Motor AS2204 - 1800kv på min innomhusmodell. Den desynkar inte men den har svårt att hitta synk när den startar. Inget brinner, det bara hackar.

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jorgen Visa inlägg
    Jag har faktiskt lite problem med ett oflashat 10A flyfun esc och Tiger Motor AS2204 - 1800kv på min innomhusmodell. Den desynkar inte men den har svårt att hitta synk när den startar. Inget brinner, det bara hackar.
    ...och du har testat det första som man får göra i dessa lägen nämligen ändra timingen ?
    Roger

  11. #11

    Standard

    Nått test har jag inte sätt men att säga till alla att simonk är opålitlga känns lite väl. Jätte många, inkluvsive mig själv som kör med simonk utan problem. Så länge dom är uppdaterade och man kollar upp esc/motor kombo innan funkar dom finemang. Jag har själv bränt 3st 12a på grund av desync men då körde jag med 2013-05-05 uppdateringen, flashade sedan om till den nyare och har inte haft en de-sync sen dess.

    Men även som du säger går det ju o flasha dom flesta simonk med blheli om man skulle vara nojjig.

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Har inte haft ett enda bekymmer med simonk och det är bra många reglage och motorkombinationer jag gått igenom dom senaste åren. finns säkert kombos som inte är bra men inga jag hittat än
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2014
    Inlägg
    1 024
    Jobb
    Maskin förare

    Standard

    Jag kollade lite på diy drones. Där fanns en tråd från september där folk verkar mycket nöjdare med senaste versionen. Men det kräver att man köper märkes reglage för att det ska funka.

    Citat Ursprungligen postat av Dithes Visa inlägg
    Nått test har jag inte sätt men att säga till alla att simonk är opålitlga känns lite väl. Jätte många, inkluvsive mig själv som kör med simonk utan problem. Så länge dom är uppdaterade och man kollar upp esc/motor kombo innan funkar dom finemang. Jag har själv bränt 3st 12a på grund av desync men då körde jag med 2013-05-05 uppdateringen, flashade sedan om till den nyare och har inte haft en de-sync sen dess.

    Men även som du säger går det ju o flasha dom flesta simonk med blheli om man skulle vara nojjig.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •