Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: decatlon vs piper j3 cub

  1. #1

    Standard decatlon vs piper j3 cub

    Hejsan!!

    Står i valet om ny kärra inför våren och väljer mellan en pilot rc decathlon 107 2700mm eller en hangar 9 1/4 j3 cub. Min tanke är att bygga någon av dessa med el setup. Hur flyger decathlonen jämfört med j3 cub? Cub 1/4 har jag flugit tidigare är dom ganska lika i luften och vad skulle ni välja? :-), ni som har flugit decathlon berätta gärna om er erfarenhet av den kärran

    mvh Martin
    Senast redigerat av Martin_s den 2015-01-19 klockan 19:38.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    18
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Åhus MFK, Sölvesborg MFK, MFK Snobben

    Standard

    En Decatlon är en aerobatic maskin med semisymetrisk vingprofi. En CUB har Clark Y = flat undersida och i första hand avsedd för planflykt med klarar vissa enklare manövrar. En Cup typ clipped ving är en av de bästa aerobatikmaskinerna, dock dålig i ryggläge p.g.a. vingprofilen. Givetvis så kan man med övermotorisering flyga allt i 3D. Förmodar att Du vill köra lite blandat och en del avancerat. Man kan lite tufft säga att Citabria/Decathlon är en upphottad CUB för aerobatic. Jag skulle inte välja någon av dessa maskiner om Du tänker flyga aerobatic. Ta i stället en modell byggd för dessa manövrar, typ Extra, Edge,Sebach,m.m. Det finns många modeller i många storlekar och prisnivåer att välja mellan. Alla tillverkare har modeller som från början avsedda för el-drift med erforderlig information om lämplig elektrisk setup.
    Lycka till i ditt val av modell
    Himlen är blå ovan molnen och solen skiner, flyg mer !

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2014
    Inlägg
    49
    Jobb
    Färggubbe
    Klubb
    TullingeMF

    Standard

    Våga vägra Cub!

    Decathlon äger

  4. #4


    RCFF - Administratör
    kjnis avatar
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    1 796
    Klubb
    Östersunds Modellflygklubb

    Standard

    Även Cubbar kan....


  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag föredrar ju en Beaver alla dagar i veckan framför en Cub eller Decathlon...



    Dock har jag inget tips på nån stor Beaver.
    Men är det aerobatic du är på jakt efter så skall du hoppa över alla dessa 3 och lyssna på vad JanLid43 skriver.
    Roger

  6. #6
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kjni Visa inlägg
    Även Cubbar kan....

    Exakt, det är en salig skillnad på CUB och CUB, och Decatlon och Decatlon.

    Nu frågades det om specifikt två modeller och där går det ju att ge input för dem som flugit bägge, men generellt så finns det inget svar.

    En bra CUB är riktigt cool just för att man inte förväntar sig att det skall flyga så bra.

    Superhero

  7. #7

    Standard

    Nu är jag inte ute efter något o flyga avancerat alls med det har jag annat till utan en lugn kärra för lite njutning och söndags flyga som avkoppling till just detta.. Hur som står nu en decathlon från pilot rc med 2,7m mellan ving spetsarna på bygg bordet och hoppas jag blir nöjd med denna och den kommer utfylla det jag letat efter..

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    353
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    (miljonär i tid ) pensionär
    Klubb
    Kungsängens modellflygklubb

    Standard

    BEAVER 4 EVER
    Jag har 11st. Elkärror och den som är trevligast och flyger helt underbart är ST Model Beaver
    Tobbe

  9. #9

    Standard

    Har cub...Har haft Decathlon.... Inget flyger som på filmerna. Kan bero på piloten
    Med vänlig hälsning Robban

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har både Cub, Decathlon och Beaver och ingen av de övriga slår min kära Beaver...
    Men min kärror är ju avsevärt mindre - typ 1,5 m i spv.
    Roger

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •