Reklam

Sidan 2 av 5 FrstaFrsta 12345 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 81

mne: lnsstyrelsen sger nej, frbjudet att filma med drnare

Standard

Citat Ursprungligen postat av n30 Visa inlgg
    Som UndCon skriver: "Om man d flyger och filmar fin natur och kossor s r det helt OK att fortstta...s lnge vi inte rkat filma ngon."

oavsett vad s fr du ju inte publicera detta svida den dr militriska eller va attan de va fr organisation som ska granska filmen innan du publicerar den s vida du ej har en sjlvgranskningsrtt och har du d detta s r du ju redan medveten om vad som gller .... jag tycker mer det lter som ett moment 22 hr....
    Jag har sjlvgranskningsrtt frn militren (Sksam) och det har inte alls med saken att gra.

Om skillnaden r att kameran r fast monterad s r min det inte - den hlls p plats med gummiband

Och om jag backar med Quaden s r det en backkamera
    Tar jag kan ta bort IR-filtret s det blir en IR-kamera

S...det r mao inga problem i fortsttningen heller.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Standard

Vet inte om jag lst slarvigt men jag fr intrycket av texten att det gller filmning enbart. Om man bara flyger fpv fr manvreringen filmar man ju inte !? Ser inte mer d n vad en fullskalaflygare ser

Reg.datum
    Oct 2014
    Inlgg
    261
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemls

Standard

QUaddaren, kolla upp det. det hade varit intressant att veta. men det frvnar mig inte om det gr under samma piss regler oavsett vad d du kan flyga upp och "vervaka" omrdet bara du inte filmar detta.

lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlgg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Trans MFK, deshgs MFK

Standard

Stllde tv frgor till datainspektionen frra ret.
    Vad gller vid filmning frn rc flyg allts film som sparas ner och gr att titta p eftert.
    Vad gller fr min kamera som bara anvnds fr att framfra min rc farkost. Allts ingen kamera som anvnds fr att spara/lagra fim med utan som ger "live" bild direkt till mina goggles s jag kan manvrera den.

Fick tyvrr inget klart besked av honom, han kunde inte se ngon skillnad p dem.
    Orkade inte bry mig mer i frgan.
    //Lasse

Standard

Jag stllde ocks frgan till Datainspektionen frra vren och fick till svar att det bara var ett problem OM man kunde identifiera personerna p bilden.
    Christian

Standard

Citat Ursprungligen postat av n30 Visa inlgg
    men gller detta bara filmning och fotografering ? t.ex. om jag har kamera p min hexa o flyger med en skrm fr se vart jag flyger.... r detta heller inte tilltet? d varken filmar jag eller fotograferar ju
    Jag mailed transportstyrelsen nr jag skaffade mig min 250 och fick ett vldigt trkigt svar.

"God Dag.

Jag funderar p att skaffa mig en 250 quadcopter med fpv utrustning fr att flyga med.

D det varit mycket skriverier om "idioter" som inte frstr att deras utrustning kan vara rent av livsfarliga s tnkte jag gra rtt frn brjan.

Min quad kommer flygas uton/inom synhll beroende p hur det tolkas.

Jag antar att jag kommer flyga med glasgon och d inte se modellen, men kommer fortfarande vara inom det avstndet att jag kan se den om jag tar av mina googles.

r det UAS3 som jag kommer klassas som med en quad p ca 300g flygvikt?

Hjlp mig gra rtt direkt

Gott nytt r och god fortsttning

Kim Andersen"

Deras svar:

Hej Kim!

*

Tack fr ditt mejl! Du fr inte flyg utom synhll. Du msta alltid ha farkosten inom synhll och d utan hjlpmedel.

Jag bifogar lnken till Transportstyrelsens hemsida dr du kan lsa vad som gller och vilken kategori din farkost kommer att hamna i.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/...uftfartyg-UAS/

*

Har du flera frgor s r du vlkommen att hra av dig!

*

Med vnliga hlsningar

*

Anna Ahlberg

Handlggare

*

Sj- och luftfartsavdelningen

Sektionen fr helikopter, allmnflyg och fritidsbtar

Direkt: 010-495 36 15

Mobil: 076-721 13 81

Mejl:*anna.ahlberg@transportstyrelsen.se

Transportstyrelsen

601 73 NORRKPING

Telefon: 0771-503 503

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 851
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Kim - personligen tycker jag att de regler som gllde nr du skickade in detta brev (om det var frra ret) var relativt klara - och ganska lika dagens. Skillnaden nu som jag ser det r att TS krver att FPV-flygare anvnder dubbelkommando och inte bara en "copilot" som str bredvid beredd att ta ver. Att flyga FPV utanfr LOS har ju i praktiken aldrig varit tilltet verhuvudtaget (utanfr frsvars-vrlden) och talar du om UAS-klassningen s avser den ju drmed i huvudsak de som flyger yrkesmssigt och inte oss vanliga hobby-modellflygare. S har i alla fall jag fattat det hela men visst kan jag ha missuppfattat nt.
    Roger

Standard

Jag har i dag varit i telefonkontakt med datainspektionen och vi har kommit verens om att jag skriver en formell brev gllande
    bl.a frgestllningen jag skrev om tidigare i trden. Om tiden rcker till gr jag detta i morgon. Fram till dess finns mjlighet att
    ta upp frgor som jag i s fall kan ta med i brevet.

Standard

Citat Ursprungligen postat av High Five Visa inlgg
    Men... det finns 21 lnsstyrelser. Alla med sin egen landshvding som chef och potentiellt olika niver av att bevilja tillstnd. Visst, de har alla regeringen som chef ovanfr men det finns nd risk fr olika tolkningar.

Hur som helst, om jag jobbade p en lnsstyrelse och faktiskt ville f folk att sluta flygfilma skulle jag ge mig efter nn som filmat nrgnget p en plats med mycket mnniskor, inte nn som filmar FPV racing ensam i en hektar skog. Det r liksom ett stt att f gehr (och prejudikat) fr lagen att stta t de som bryter mot den verkliga intentionen. Att stta dit nn som filmar och lgger upp filmer p vr underbara natur och visar hur vackert vrt land r kan jag inte se att det finns nt stort intresse fr att stta dit. Som privatperson r jag inte srskilt orolig. Dremot kan jag frst kommersiella filmare r oroliga.

Fast nr jag tnker efter r det vl polisen som ska stoppa lagvertrdarna, d.v.s. de som flygfilmar utan tillstnd, inte lnsstyrelserna. Och att polisen skulle prioritera FPV-flygningar ver mngder av inbrott, rn osv som lmnas ouppklarat eller ens outrett knns ju rtt galet. Undantaget givetvis nn toker som flyger i Brommas flygplats kontrollzon men det var ju ett strre problem.

Frsvaret har vl varit ganska fredmliga i att ge ut sjlvgranskningsrtt till de flesta eller alla som begrt det?
    Brommas kontrollzon innefattar typ hela Stockholm med rtt mnga invnare http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/.

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

Standard

Citat Ursprungligen postat av Redrobjem Visa inlgg
    Brommas kontrollzon innefattar typ hela Stockholm med rtt mnga invnare http://daim.lfv.se/echarts/dronechart/.
    Ja, men det ligger utanfr lnsstyrelsernas makt. Och det verkar finnas ett de facto undantag p rstafltet dr Tullinge MFK flyger.

Reg.datum
    Apr 2014
    Inlgg
    1 024
    Jobb
    Maskin frare

Standard

Mnga svar att lsa och trtt s lser dom inte och framhver min stndpunkt.
    Det r helt absurt att ngon ens skulle bry sig om en vervaknings kamera i dagens samhlle. Fr folk delar med sig av alla sina intima och prIvan konversationer till bde svenska och amerikanska staten. USA ddar mnniskor med meta data som grund fr beslutet! Med andra ord rkar du skriva ketchup i din skmotor och g 100 meter frn en affr som sljer ketchup och USA inte gillar ketchup kanske dom skickar en raket in i ditt fnster. Allt du gr r s vervakat att det finns loggar med metadata ver ditt liv som kan bertta mer om dina mest He, liga innersta tankar n du sjlv r frmgen att uttrycka. S varfr skulle det vara krnkande mot din integritet att hamna p en bild?

Ls ditt avtal med google/Apple dr godknner du att dom lagrar och lser dina sms. Kollar du lite till s kommer du kanske hitta att du ocks gett dom tillstnd att filma med din kamera och spela in ljudet p din mic.
    Vad kan dom ha det till. Tja ibland kanske amerikanska staten / FRA inte njer sig , ed att dda dig ver enbart metadata och kanske tycker det r lika r att skicka en raket varje gng ngon sger bokstaven . Eller tittar fr mycket t hger nr dom korsar ett vergngstlle.

Tnk p det en stund.

Standard

Det ser ut som att det var Swescan som var dr och flg.

Hr skall ni f en film att bita i...

Rtt snyggt producerad - men ack s fel det kan bli...

Senast redigerat av administrator den 2015-01-24 klockan 09:59.

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Standard

Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlgg
    +1

Man tycker "proffsen" borde ha lite mer skerhetstnk.. Man slog sig fr pannan ett par gnger minst sagt...

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Tror inte det r ngra proffs utan en ironmanentusiast med lite film och multiprylar. Det va ju ingen vidare kvalitet p filmning egentligen
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Standard

Det r ett lokalt produktionsbolag "Commercial TV" som ligger bakom filmen p uppdrag av Destionation Kalmar

Standard

Tyvrr dom ''professionella'' som gr dom vrsta videorna i Sverige. Var en idiot som flg rakt ver folkmassan med en DJI flyaway nr det var en stor spelning p Malmfestivalen (regnade samma kvll och mrkt var det) och nr MFF firade p stortorget i Malm s var det 2st dji flyaway proffs som skulle flyga var av en krascha och brt gimbalen innan han ens han komma ut ver folket (sn tur var).

Min granne bertta om dom p MFFs samlingen och tyckte att det var obehagligt nr dom flg runt ver huvuden p folk och sg bilder p facebook frn spelningen som den duktiga fotografen hade vattenmrkt s var inte s svrt att hitta han. Frga d ts hur fan dom kunde lta han ha UAS tillstnd och d sa dom bara att jag skulle fylla i en incidentanmlan s d sket jag i det.

Standard

Den dr problematiken har jag ocks pratat med dem om. Det faller tyvrr p polisen att kontrollera om det gr rtt till och d vet vi att det inte kommer att ske.

Om man har en UAV-licens och bryter mot de reglerna s mste man kunna terkalla licensen p plats p samma stt som man tar krkortet om frseelsen r grov.

Eventuella bter eller andra straff kan man utreda senare.

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

Standard

Vi kanske skulle vlkomna ven de professionella filmarna hit s dom kunde f mjlighet att lra sig lite bttre skerhetstnk? Jag vill ju inte grna ha en Dji i huvudet nr jag ligger i vattnet vid simstarten p en tvling. Det r inte tillstnden som lr ngon att flyga skert, det r kunskapen och att tnka fre.

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •