Reklam

Sidan 4 av 5 FrstaFrsta 12345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 81

mne: lnsstyrelsen sger nej, frbjudet att filma med drnare

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Vad r det som TS regler "stller till" fr FPV-flyget ? Det r helt OK att flyga FPV s lnge man kan se och styra den utan FPV-hjlpmedel och det r vl rimligt - det r ju samma praktiska regler som gller fr vrigt radiostyrt modellflyg.
    Om ni som tycker att man skall kunna flyga bortom synavstnd tnker till lite om vad som d kan hnda i tttbebyggda omrden s borde ni inse att det r ett tmligen rimligt krav. Jag vill i alla fall inte ha en FPV-krra flygandes ver min trdgrd i villaomrdet med en pilot ngra km bort och jag misstnker att det r fler som tnker ungefr likadant. Sen kan jag vl ocks tycka att det inte r lika kritiskt i obebyggda omrden bara man hller sig till hjder s att man inte r en fara fr annat flyg. Men det r bara mina egna tankar fr egentligen r ju ocks detta frbjudet.
    Roger

Standard

Du har helt rtt McRegor. Jag var s inne i min dialog med myndigheter utifrn min sits som nringsindkare med UAS tillstnd. Transportstyrelsen har nog inte s mycket att gra med hobbyflyget.

Standard

Borde sammanfattas p en sida av ngon insatt som kan verfra regelverket som det ska vara och ge en rtt tolkning. Ngra trdar i ett forum gr mig bara frvirrad. Lste nnstans om att man mste ha dubbelkommando om man flyger FPV med goggles. Gller det ven de goggles dr man ser flyget om man tittar ver dessa goggles? Fatshark gr ju bort i s fall.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Standard

Citat Ursprungligen postat av High Five Visa inlgg
    Som privatperson:
    Fotografera vad du vill med kamera i handen. Med kameran p stativ, drnare, husfasad osv s r lnsstyrelsens linje att det krver tillstnd enligt kameralagen. Oavsett m den styrs direkt, med sjlvutlsare eller fotograferar autonomt. Ser ut att bli verklagat i fallet i frsta inlgget i trden men det gller en nringsidkare och ett ganska specifikt syfte. Publicering fr marknadsfring, som t.ex Ironman filmen, krvs som tilltelse av de som kan identifieras. Tvlingsdeltagare godknner det vid anmlan, det gr inte publiken. (Min tolkning.)

vad som krvs fr att kunna identifiera en person svarade Datainspektionen p i ett inklistrat brev ovan.

Kameravervakningslagen handlar inte om det r utan eller med ngons vetskap. Ditt argument om nrhet verkar dessutom baserat p de flesta av dagens FPV-kameror. Men det finns redan 30x zoom att kpa till drnare. T.ex Aomway hos HobbyKing.
    Fast jag hller inte med dig... Eftersom det inte finns praxis s blir det till att gra tolkningar, om n okvalificerade sna. Lagen om kameravervakning r skapad fr att skydda den personliga integriteten. Om jag frn 120 m hjd tar en bild/video har jag svrt att se hur detta skulle kunna stra den personliga integriteten om personen inte gr att knna igen. Om jag zoomar 30x och det gr att knna igen personen, ja d mste jag vara mer frsiktig med vad jag publicerar s klart...

Gllande att ta bilder vid evenemang p publik stmmer det skert dt du skriver, men i praktiken r detta knappast s som det fungerar. Dremot stller det vissa krav p att man som filmare r uppmrksam p vad man anvnder fr material. Har svrt att tro att ngon skulle invnda att man under ngon sekund ser en person i ett folkhav. Men visst, zoomar man inte ngon enskild person som petar i nsan s r man ute p djupt vatten.

Tror vi har goda mjligheter att fortstta med det vi gr. Om vi lter bli att gra mnniskor upprrda. Detta gller svl integritet som skerhet, och bda r vldigt viktiga...

Standard

Inom synhll betyder - "inte ens bakom din rygg" dvs du kan inte se din flygleksak d du str med ryggen mot.
    Flygning inomhus med en Hubsan in i ett annat rum r inte tilltet enl deras regler s - ja...det stller till det.

P vilket stt r en FPV-farkost farligare bara fr att den befinner sig lngre bort?

r det tappad kontakt man tnker p s skall detta givetvis frebyggas med RTH och annan skerhet.
    r det den visuella lnken man r rdd fr s skall detta givetvis frebyggas och se till att man har fullgod kontakt.
    r det anslagsenergi man syftar p s r den detsamma bde utom och inom synhll s det r ju tom ljligt att behva rkna ihop den fr att f sin UAV-licens.

Det finns mnga fler saker att rkna upp - men det tar vi i en annan trd - fr hr handlar det om lnsstyrelsens kontroll av vra kameror - eller deras rdsla att "storebror inte ser dig" fr att de inte r uppkopplade p din kamera.

Vad gller vervakningskameror som krver tillstnd s ser vi gng p gng p Efterlyst hur de spelar upp filmer med s usel kvalitet att man inte skulle kunna identifiera en elefant i en hage med grisar s dessa kameror lr knappast vara tillstndspliktiga
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

UndCon - givetvis r det mera riskfyllt om man till 100 % mste lita p tekniken fr att kunna styra och "se" var man r. Jag vill givetvis inte heller ha nn annan FPV-farkost ver min trdgrd men jag misstnker att risken r strre om piloten r lngre bort eftersom han flyger ver ett strre omrde - och jag kan inte heller f kontakt med piloten fr att ppeka det olmpliga i hans flygning vilket i alla fall r tnkbart om han bara flyger inom LOS. Och RTH har vi ju lst att det inte heller fungerar jmt och d r det ju ytterligare ett tekniskt hjlpmedel man mste frlita sig p - och vra hobbygrejor r ju inte jmt de med den allra bsta kvaliteten och tillfrlitligheten. Jag tycker personligen att denna typ av diskussion inte borde behva uppkomma verhuvudtaget utan vi borde som modellflygare inse riskerna och likas inse att vriga medborgare inte jmt delar vrt intresse och inte heller skall behva utsttas fr risker med rymmande farkoster.
    Men som sagt - hller man sig i omrden med mycket begrnsad bebyggelse kan det ju vara ett annat lge.
    Roger
    PS: Mera strningsrisker att ta hnsyn till - http://techworld.idg.se/2.2524/1.603...or-storsandare
    Senast redigerat av McRegor den 2015-01-31 klockan 18:29.

Kenneth Es avatar
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlgg
    3 208
    Jobb
    Glidare
    Klubb
    IGG SYD

Standard

Jag knner ingen proffs som inte flyger i gps mode. Sjlv flyger endast i manuellt lge d jag upplever att film blir bttre dr. Alla mste frlita sig p att rth fungerar och man kan inte tro att det strsndare verallt. Dessa strsndare har fr den delen funnits i mnga r. Man kan inte tnka p allt som r negativt, d borde tex ingen kra bil.
    DS-24 operatr.
    Hatar min dator, men tillbringar nd 10 timmar om dagen med den.
    lskar mina 30s med Stinger 400 size nr den gr som bst.
    FPV is das Shit! avstnd 27km med TechPod, hjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Standard

Jag kommer att s fort jag hinner lsa igenom min skriftvxling med svl justitiedepartementet, lnsstyrelsen, datainspektionen som frsvarets bildgranskning. Drefter stter jag ihop ett lttfrstlig dokument som frhoppningsvis bringar klarhet i de bestmmelser som gller. Detta grundar sig p den uppfattning som " jag" ftt. Vill med detta ppeka att det kanske finns brister och att det tolkas p annat stt av vriga. Jag kommer ven att frska klargra vad som gller fr nringsidkare med UAS tillstnd kontra hobbyflygare.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Kenneth E Visa inlgg
    Jag knner ingen proffs som inte flyger i gps mode.
    Jag vet flera som kr via GPS. De frlitar sig helt och hllet p att deras Mikrokopter hnger p GPS-position och de helt och hllet tittar p FPV-skrmen fr att rikta in kameran och ta kort t mklare
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

Standard

Citat Ursprungligen postat av Arne_Anka Visa inlgg
    Fast jag hller inte med dig... Eftersom det inte finns praxis s blir det till att gra tolkningar, om n okvalificerade sna. Lagen om kameravervakning r skapad fr att skydda den personliga integriteten. Om jag frn 120 m hjd tar en bild/video har jag svrt att se hur detta skulle kunna stra den personliga integriteten om personen inte gr att knna igen. Om jag zoomar 30x och det gr att knna igen personen, ja d mste jag vara mer frsiktig med vad jag publicerar s klart...

Gllande att ta bilder vid evenemang p publik stmmer det skert dt du skriver, men i praktiken r detta knappast s som det fungerar. Dremot stller det vissa krav p att man som filmare r uppmrksam p vad man anvnder fr material. Har svrt att tro att ngon skulle invnda att man under ngon sekund ser en person i ett folkhav. Men visst, zoomar man inte ngon enskild person som petar i nsan s r man ute p djupt vatten.

Tror vi har goda mjligheter att fortstta med det vi gr. Om vi lter bli att gra mnniskor upprrda. Detta gller svl integritet som skerhet, och bda r vldigt viktiga...
    Tyvrr r din och min tolkning inte mycket vrda juridiskt. I det fall som trden startades s r det i frsta hand Lnsstyrelsen och i nsta led den myndighet som hanterar verklagande, gissningsvis Kammarrtten som gr tolkningar. Just nu gller Lnsstyrelsen i Sknes beslut antagligen som praxis. Men det r fr specifika frutsttningar och de kan antagligen ge andra beslut fr andra situationer.

Hller helt med om att om man inte kan identifiera ngon frn 120 m s applicerar inte Kameravervakningslagen fr just det. Och det tycker jag att den av Datainspektionen lnkade broschyren stdjer p sid 4. Men som jag frsttt det har Lnsstyrelsen nekat tillstnd i det hr fallet fr att i det hr fallet skulle foto/filmning vara mot platser dr allmnheten har tilltrde och underfrsttt kan fotograferas. Privata trdgrdar dr man nd har tilltrde genom allemansrtten antar jag ven om man senare i broschyren faktiskt undantar tomtmark. Antar att fotografen vill ta bilder frn betydligt lgre hjd n 120 m och d r identifiering mjlig. Att han inte fr anvnda undantaget frr tomtmark beror gissningsvis p att han skt som juridisk person, d.v.s. som fretagare.

Som jag frsttt det gller kameravervakningslagen s fort du spelar in eller kanske t.o.m s fort du har en kamera p. Till skillnad frn lagen om att du fr fotografera i princip vad du vill med kameran i egen hand, som r en annan lag.

Allt det r trkig teori. I praktiken tror jag som du, att det r inte ofta ngon i publiken kommer klaga. Men visst blir man filmad och publicerad nr man sjukanmlt sig p jobbet och sitter p lktaren och kollar idrott kan det skert hnda. Sen tror jag ocks att om man flyger FPV utan att spela in kommer man i praktiken inte hamna i problem. Jag tror inte heller att lnsstyrelser, transportstyrelsen eller DI kommer ge sig p ngon som flugit FPV och spelat in scener som inte i detalj avbildar mnniskor, fordon eller byggnader. ven om det publiceras p Internet. Skyddsobjekt r aldrig ok att filma! Allt detta under frutsttning att flygningen ser hyfsat ansvarsfull och sker ut och verkar hlla sig i tilltet luftrum. Fr nringsidkare vgar jag inte uttala mig, mina sikter rr oss som flyger fr skojs skull.

Jag anser att vi fortfarande har frihet under ansvar och tycker att vi alla borde fokusera p att flyga ansvarsfullt, och hjlpa andra att gra det samma. Och ha kul :-)

Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    282
    Klubb
    Jnkpings Radioflygklubb

Standard

Om man vill grva ner sig i detta mne ska man nog lsa detta:
    http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/8550
    Det blir svrt att skriva ner vad som gller d det inte finns ngra tydliga regler idag men de kommer definitivt inom ngra r.

Reg.datum
    Aug 2013
    Inlgg
    221
    Klubb
    Electric Angels RC

Standard

Citat Ursprungligen postat av IngemarTh Visa inlgg
    Om man vill grva ner sig i detta mne ska man nog lsa detta:
    http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/8550
    Det blir svrt att skriva ner vad som gller d det inte finns ngra tydliga regler idag men de kommer definitivt inom ngra r.
    Det pminde mig om att en gemensam EU-policy om drnare r sannolikt ett antal r bort, enligt en jurist jag hrde tidigare den hr veckan. Tror att han nmnde nt om 2028... Det gr lngsammare med lagstiftning n teknikutveckling.

Standard

Min tolkning av regler fr flygning med UAS maskiner utifrn dialog med
    Justitiedepartementet,Lnsstyrelsen, Datainspektionen samt Frsvarsmakten.

FR JAG FILMA / FOTA FRN MIN UAS? JA Om det inte finns ngra identifierbara personer p filmen s gller inte kameralagen.
    FR JAG FLYGA FPV?JA Du fr flyga FPV inom definitionen synhll och mste flja Transportstyrelsens regler om dubbelkommando
    MSTE JAG HA EN SPECIELL FRSKRING? SOM HOBBYFLYGARE NEJ .
    SOM NRINGSIDKARE JA Operatren ska vara frskrad i enlighet med Europaparlamentets och rdets frordning (EG) nr 785/2004 av den 21 april 2004 om frskring fr lufttrafikfretag och luftfartygsoperatrer.
    VAD GLLER FRBILDGRANSKNING? Alla filmer / foton som p ngot stt skall publiceras eller p annat stt spridas skall granskas av Frsvarets Bildgranskning
    FR JAG FLYGA VERALLT? NEJ Flygning i kontrollerat luftrum, trafikinformationszon (TIZ) samt trafikinformationsomrde (TIA) fr bara ske efter tillstnd av och p de villkor som lmnas frn berrd flygtrafikledning fr det aktuella luftrummet.
    I de dokument som jag ftt frn Justitiedepartementet, Datainspektionen samt Lnsstyrelsen har jag inte hittat
    ngot om att man kan filma personer med UAS p allmn plats ven om det skriftligen har godknt detta.
    Mjligen kan det finnas en sdan klausul.
    Fr vrigt fr vl sunda frnuftet rda, flyg inte fr hgt, fr lngt, fr nra personer eller andra lttskadade freml. Flj modellflygfrbunds och klubbars regler s kanske vi kan hlla p med vr hobby och ven p den kommersiella sidan utan flera restriktioner. Frhoppningsvis kan en framtida ndring av kameralagen gra att
    dessa farkosters kameror definieras annorlunda.

Senast redigerat av Quaddaren den 2015-02-01 klockan 15:21.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Quaddaren - vettig sammanstllning men vad gller punkten "Fr jag flyga FPV" s gller nog dubbelkommando-kravet bde hobbyflygare och nringsidkare s dr r det nog ingen skillnad - se utdrag frn TS regler nedan:
    • S kallad FPV-flygning, eller annan flygning dr fraren endast ser det som filmas frn luffartyget, r endast tillten under frutsttning att flygning sker med dubbelkommando och att luftfartyget hlls inom synhll med blotta gat fr fraren.

Sen r det nog plats med en kraftfull rekommendation att ven hobbyflygare skall se ver sitt frskringsskydd ven om det inte r nt krav.
    Roger

Standard

Bra med uppmrksamt folk. Har ndrat FPV texten.
    Ja man skall nog inte med automatik tro att hemfrskringen gller.

Standard

Bumpar lite liv i denna trd. Ngon som vet om det skickats ngot/ngra verklaganden p de lnsstyrelsebeslut som hittills fattats som nekar till flygfoto med UAS?

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma
    /\/\vh // /\/\r J.

Standard

Frvaltningsrtten krde ver Lnsstyrelsen. Det krvs inget tillstnd att filma trdgrdar med " drnare "

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	image.jpg 
Visningar:	136 
Storlek:	123,6 KB 
Id:	51807
    Senast redigerat av Quaddaren den 2015-04-14 klockan 09:59.

Standard

Men nu ser det mrkare ut igen. Kammarrtten gr p datainspektionens linje och dmer att det krvs tillstnd fr kameravervakning 😕
    http://www.ttkompetens.se/notiser/ny...14f734b0f.html

Reg.datum
    Oct 2014
    Inlgg
    261
    Jobb
    Fiber / IT tekniker
    Klubb
    Hemls

Standard

vad sger lagen om jag flyger runt med min 250 quad utan mobius t.ex. utan bara kamera till vtxen fr se hur/var jag flyger?

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •